© bilmagasinet.dk

Minister: Nej, vi skal ikke køre mindre i bil

... for om 15-20 år er forurening fra biler ikke mere et problem, spår transportminister Lars Barfoed

21. december 2009 af Steen Bachmann

 

Netavisen Altinget.dk har interviewet transportminister Lars Barfoed (K) under Klimatopmødet om blandt andet regeringens holdning til el- og hybridbiler. Han siger i interviewet, at politikerne skal gøre det attraktivt at købe miljø- og klimavenlige biler, men at regeringen ikke har planer om afgiftsfritagelse eller andre skattemæssige fordele for disse biler. Den let selvmodsigende holdning forklares med, at regeringen arbejder intenst på et forslag til en betydelig omlægning af bilafgifterne, der præsenteres i løbet af 2010.

Altinget.dk skriver:

Hvilken rolle har politikerne i at fremme elbiler og andre nye, miljøvenlige biltyper?
"Politikernes rolle er at skabe rammevilkår for forskning og udvikling og skabe incitament til, at folk køber de biler, som er miljøvenlige og klimavenlige. Men politikerne skal ikke udråbe en bestemt teknologi til vinder. Ingen af os ved, hvordan forskningen udvikler sig, og der kan opstå helt nye teknologispring, som overhaler det, vi kender. Derfor skal vi understøtte enhver form for teknologiudvikling af nye brændselsteknologier til biler, tog og fly."

Skal Danmark gå foran med elbiler?
"Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at være foregangsland på elbiler, men også gerne på andre former for alternative brændsler. Vi har nogle muligheder, dels fordi vi er et lille marked, så vi er et godt testland. Dels fordi vi har en af verdens højeste beskatning af biler - det kan man synes meget om, men når vi har så store afgifter på biler, så er det muligt at skabe nogle incitamentstrukturer, som man ikke kan skabe på samme måde, hvis man har en meget lav bilafgift. Så vi skal gøre alt, hvad vi kan for at blive testland," siger Lars Barfoed og peger på, at det offentlige bør gå foran med indkøb af miljøvenlige biler og busser.

Jeres forslag til en ny bilbeskatning er nu udskudt til et ukendt tidspunkt i 2010. Mange aktører - blandt andet i elbilbranchen - er bekymrede over denne udsættelse. Kan du forstå den bekymring?

"Ja, og der er arbejdes intenst med det. Der er vigtigt, at vi inden længe får klarlagt, hvordan afgiften skal være, når man køber biler. Ikke mindst i forhold til el- og brintbiler, der jo er afgiftsfritagede frem til 2012. Der ud over var vores ambition, at vi gerne ville lave en kørselsafgift for de tunge lastbiler, der skulle træde i kraft i 2011 og på øvrige biler i 2015, så vi havde fået lagt bilbeskatningen helt om på det tidspunkt. Der har vi skelet meget til Holland, men der er man blevet forsinket, og det har skabt nogle forsinkelser i forhold til det, vi arbejder med. Derfor må vi se på, om der kan være andre modeller end den hollandske, uden at vi behøver opfinde noget helt nyt. Vi må se på mulighederne og rykke så hurtigt, vi kan."

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...