Autobahn fartgrænse
© Bilmagasinet.dk

Midlertidig fartgrænse på Autobahn er populær

Herhjemme snakker vi om den kommende vinter i energikrisens tegn. Det står endnu værre til i Tyskland, som derfor rejser spørgsmålet om fartgrænse på Autobahn.

2. september 2022 af Gustav Reeh Persson

Energikrise gør fartgrænse populært

Herhjemme snakker vi om en kommende vinter i energikrisens tegn, men i Tyskland er det endnu værre. Tyskland prøver at komme ud af afhængigheden af russisk gas og olie, men det betyder, at landet risikerer en endnu større energikrise end resten af Europa.

Derfor gøres der meget for at undgå en kommende energikrise denne vinter. Man har blandt andet indført, at alle offentlige bygninger kun skal varmes op til 19 grader, at reklametavler skal slukkes efter kl. 22 og forlænget livet af to atomreaktorer.

Og så er der den diskussionen om fartbegrænsning på Autobahn. Det tyske klimaministerium har udregnet, at man med en fartbegrænsning på 100 km/t på hele Autobahn kunne spare 550 miliioner liter brændstof om året. 

Autobahn fartgrænse

Regeringen er handlingslammet

Der har historisk været stor modstand mod en hastighedsbegrænsning, men nu har piben fået en anden lyd. I en rundspørge foretaget af Der Spiegel, svarer 55 pct. af den tyske befolkning, det vil være en god idé med en midlertidig fartbegrænsning på hele Autobahn. Kun 39% af de adspurgte var direkte imod enhver form for fartbegrænsning.

Der Spiegel spurgte i forbindelse med den kommende energikrise og derfor omhandler det kun en imidlertidig fartgrænse, kun så længe der er mangel på energi i Tyskland, hvilket er de kommende vintre. 

Den tyske regering tør ikke tage diskussionen, da regeringskoalitionen har det liberale parti FDP med. FDP gik til valg på at der ikke kom fartbegrænsning på Autobahn, og det var senere også et krav til at indgå i regeringskoalitionen. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...