MG EHS Plug-in Hybrid
MG EHS Plug-in Hybrid© Søren Juul

Den stør­ste ki­ne­si­ske bil­pro­du­cent vil også være størst i Europa: "Det nordiske marked er centralt for os"

Bossen for kinesiske MG Motors forklarer Bil Magasinet, hvordan de vil indtage det europæiske marked med el- og hybridbiler til gode priser

14. marts 2021 af Steen Bachmann

Kina's største bilproducent SAIG Motors producerede mere end 5,6 mio. køretøjer i 2020 og har indledt en offensiv på det europæiske marked. Det sker med MG Motors, som fokuserer på elektrificerede biler.

CEO Matt Lei forklarer til Bil Magasinet i et Teams-møde, at det ville være svært og nærmest umuligt at trænge ind på det europæiske marked for konventionelle biler mod konkurrenter, der har været her i 125 år. 

Derfor fokuserer MG på ny teknologi. De har investeret i batteridrevne drivliner, plugin-hybrider og brint siden 2005 og tror, at de er foran, fordi de har været i gang så længe.

Plan for at indtage Europa

Efter Paris-aftalen i 2015 og EU's plan om at gøre Europa CO2-neutralt i 2050 besluttede SAIG Motors at trænge ind på det europæiske marked. MG lancerede deres første model i Norge for nøjagtig et år siden, og har siden da solgt mere end 4.000 biler.

“Det nordiske marked er centralt for os. I Danmark har vi en god lokal partner (Nellemann-koncernen, red.) og er optimistiske. I januar lancerede vi plugin-hybriden EHS, som der er fin ordretilgang til, og lige nu ser vi på at lancere MG i Sverige midt på året,” siger Matt Lei.

Ser I plugin-hybriden som en midlertidig biltype?

“Nej. Det er ikke os, der bestemmer, men markedet. Biler med nye energiformer er stadig dyre at producere i forhold til konventionelle biler på grund af batteriets størrelse og pris, så det er svært at finde en balance mellem rækkevidde og tilgængelighed for et bredt publikum. Mange kunder har stadig rækkeviddeangst over for elbiler, og her er plugin-hybriden et godt kompromis, fordi den tilbyder elektrificeret livsstil uden begrænsning af rækkevidden.”

CEO for MG Motors, Matt Lei, har en baggrund med blandt andet 17 år hos GM og før da Volkswagen, inden han blev topchef for bilproducenten i Shanghai.

© PR

Ser I plugin-hybriden som en midlertidig biltype?

“Nej. Det er ikke os, der bestemmer, men markedet. Biler med nye energiformer er stadig dyre at producere i forhold til konventionelle biler på grund af batteriets størrelse og pris, så det er svært at finde en balance mellem rækkevidde og tilgængelighed for et bredt publikum. Mange kunder har stadig rækkeviddeangst over for elbiler, og her er plugin-hybriden et godt kompromis, fordi den tilbyder elektrificeret livsstil uden begrænsning af rækkevidden.”

Vi er ikke Tesla

“Det er næsten umuligt at køre plugin-hybridens batteri helt fladt, for bilen bestemmer selv balancen mellem el og benzin. Vi opfordrer ejerne til at køre så meget som muligt på el. Det kræver nye vaner, fordi du måske tanker en fossilbil en gang om ugen, men sætter stikket i en plugin-hybrid hver aften. Til gengæld får du fordelen ved elbilen og meget lavere omkostninger til drivmidler,” lyder det fra Matt Lei.

Video: Chefredaktør Mikkel Thomsager fra Bil Magasinet kører MG's plugin-hybrid

Hvorfor lægger I ikke et større batteri i jeres plugin-hybrid?

“Hvis du har penge nok, vil du sikkert købe en 100 pct. batteridrevet luksusbil, men vi er ikke Tesla. Vores køretøjer er pragmatiske og praktiske og udviklet til kunder, der er nysgerrige og villige til at prøve biler med ny energi, men som også har et begrænset bilbudget.”

MG EHS Plug-in Hybrid
MG EHS Plug-in Hybrid

MG' s første hybrid i Danmark har et CO2-udslip under 50 g/km og dermed lav afgift. Den fås fra 269.999 kr. og overrasker med sin rummelighed.

© Søren Juul

Samme miljøkrav som i Europa

Vore læsere er bekymrede for miljøpåvirkninger fra produktion af batterier?

“Vi arbejder sammen med en af Kinas og verdens største producenter af batterier, CATL. De er ekstremt opmærksomme på at overholde miljøkrav og leverer også batterier til tyske bilproducenter. Vi er opmærksomme på at være en newcomer, der overholder eksisterende miljøkrav.”

Jeres biler produceres i Kina?

“Ja. Det gør vi, fordi vi har ledig kapacitet og fordi prisen for forbrugeren i Europa bliver lavere. Vi har undersøgt muligheden for lokal bilproduktion, men det kan ikke betale sig for os lige nu med et årligt salg på omkring 10.000 biler. Vi er åbne for muligheden i fremtiden, når vi bliver større.”

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...