MC-Revyen 2011
© Kawasaki

MC-Revyen 2011: Kom så med det forår

Bil Magasinets store årbog med alle årets motorcykler er på gaden - nu også med prøvekørsler

31. marts 2011 af Bil Magasinet

38. årgang af MC-Revyen indeholder billeder og specifikationer på 350 nye tohjulere. Som noget nyt bringer forfatteren en række prøvekørsler af aktuelle bikes som supersport-missilet Aprilia RSV4 R og seneste generation af Yamahas offroad-legende, XT1200Z Super Téneré, og her er også prøvekørsel og kritik af Honda VFR 1200 FD, der har dobbeltkobling. Den kan køres med manuelle skift og som automatisk gearkasse, og efter nogen tilvænning fungerer det, lyder vurderingen i bogen.

MC-Revyen 2011 indeholder

* Leksikon med 3D-illustrationer
Knastaksel, kronrørsvinkel, vægt/kraft-forhold - hvad er hvad? Teknisk komplicerede ord og betydninger forklares og vises, så teknikken bliver lettere at forstå.

* Find din mc-type
Er du til touring, race eller billig transport? Hver model i bogen er mærket med en farvet firkant, der angiver dens grundegenskaber, og om den fås til lille kørekort.

* Motorcykler fra A til Y
Udvalget af motorcykler og scootere har aldrig været mere nuanceret. MC-Revyen  præ­senterer dem alle med foto, data, redaktionens vurdering og pris - både med og uden registreringsafgift.

* 125-kubikkere
Små motorcykler og scootere med maksimalt 125 kubik og 15 hk er effektive transportmidler i trafikkens mylder. Og med lidt held kan de i fremtiden køres af 16-årige og på bilkørekort.

* 30- og 45-knallerter
30- og 45-knallerter på det danske marked præsenteres, og her er også overblik over scootere, mini­motorcykler, motarder med kort og lang affjedring samt klassiske knallerter.

MC-Revyen 2011
© bilmagasinet.dk


MC-Revyen 2011, 38. årgang, 164 s. ill., af John E. Sørensen, udgives af Benjamin Media, købes i boghandler, kiosker, tankstationer og online til særpris hos Benjamin Media. Pris 149,95 kr.

 

4 hurtige til chefredaktør for MC-Revyen, John E. Sørensen

Hvad lavede du på to hjul i januar??
Motorcyklen tiggede mig bare om en vintertur - og det var lige, hvad jeg trængte til efter et par måneders arbejde med MC-Revyen. Sne og glatte veje? Det handler bare om at drifte svinet og undgå de dér bilister!

Salget af nye motorcykler tog sig en morfar i 2010 - vi troede, modne mænd havde penge nok?
Rigtigt nok - gennemsnits-bikeren på markedet er 48 år. Men de velbeslåede modne mænd har fået lidt mindre friværdi og så er det tit alt det sjove (læs motorcyklen), der bliver sparet på først.

Et tip til ham eller hende, der altid har haft lyst til en motorcykel, men aldrig har fået købt én?
Prøv det til et af de mange åbent-hus arrangementer, eller sid bag på i den lokale klub. Og start med at købe en overkommelig bike - f.eks. en nyere brugt Honda CB 500, der hverken flår tegnebogen eller river dig på røven.

Du får 150.000 kr. til en sportslig bike - hvad tager du?
Jeg ville være vildt i tvivl - men nok låne 10.000 kr. ekstra og snuppe en Ducati Monster 796. Eller en BMW F 800 R. Eller en Kawa Z 750. Eller en Triumph Street Triple. Eller en overgemt Yamaha FZ1. Stik mig nu bare pengene!


Som at møde en gammel flamme - 30 år senere
John fik en nostalgisk oplevelse, da han prøvekørte en af de gamle kendinge på markedet, Kawasaki Z1000, til bogen. Han skriver:

Det er som at mødes med en ungdomsforelskelse - bare sådan ca. 30 år senere. For dengang i begyndelsen af halvfjerdserne var Kawasaki Z 900 og senere Z 1000 med sine over firs (wauw…!) hk verdens vildeste mc. Og den helt rigtige bike for en bumset knallert-knægt at savle over i datidens MC-Revyer. I dag står den nye Kawasaki Z 1000 og jeg så face to face. Motorcyklen nu kraftigere og mere potent end nogensinde - og jeg: Bare kraftigere end nogensinde…

Som sådan er udviklingen gået sporløst henover Kawasaki’s store muskelmaskine. Den spiller naturligvis ud med de kantede og hidsige former, der hører en moderne streetfighter til - men lydsporet er det samme heavy-metal track som dengang. Det hårde look domineres af en ond forlygte, det massive parti over fronten og den skarpskårne bagende. Nedenunder et sæt afkortede porno-udstødninger. Og så mangler vi sådan set bare et bredt styr, nogle fede wave-skiver og et sæde i slangeskinds-look, før stilen sidder lige i skabet. Vulgært, og ikke ligefremt stuerent. Køb aldrig 4-cyl. under 100 hk, er mit motto. For at være på den sikre side, så vælg en 138 hestes sag som Kawa 1000. Oppe i de effekt-lag har Kawasaki’en her (der før havde 125 hk) både styrke i bunden og smæk i topregisteret. Nu hjælper det også, at Z 1000’s nye motor har 1.043 kubik, via øget slaglængde fra 50,9 til 56 mm. Altså en mindre spids effektudvikling, og mere kraft i mellemområdet, hvor du mest har brug for den.

Kawasaki Z1000
© bilmagasinet.dk

Lyden fra de fire indsugningstragte er den rå sound af japaner-power. Og holder du ikke ro på håndtaget, smækker Z 1000 til med det samme. Tjept ude af den første rundkørsel ryger forhjulet i vejret. Jeg havde også givet lidt ekstra gas - måske i ren begejstring over, at derstadig findes motorcykler som Z 1000. Straks kvitterer Kawa’en med dét, den er bedst til - forrygende sprint og lynhurtig reaktion på gassen. En del af forklaringen er den lave udveksling, som omvendt betyder mange omdrejninger på motorvejen. Det snurrer tilmed lidt rigeligt i motorcyklen ved høje hastigheder, og det er klart et minus ved langturskørsel. Heller ikke som to-personers mc fungerer Kawasaki Z 1000 specielt godt.

Nej, så spiller det hele meget bedre ved solo-kørsel på de mindre veje, hvor du kan arbejde med gas, bremser og affjedring på et mere aktivt plan. Trods vægten er den styrevillig. Kontrollen er fin via det ret høje styr, og jeg får hurtigt tillid til maskinen. Derude i kurverne er underholdningen helt i top. I en nedlægning, hvor du bare venter på at fyre den af ud af svinget. I en accelerations-duel, hvor du sandsynligvis vinder. Eller på en track-day. Den nøgne muskelmaskine er slet ikke død.


Kawasaki Z1000

Motor
R4, vandkølet, 1.043 ccm, 4V pr. cyl.

Ydelse
138 hk ved 9.600 o/min
110 Nm ved 7.800 o/min

0-100 km/t
3,5 sek.

Topfart
250 km/t

Transmission
Hydraulisk kobling i oliebad. Seks gear. Kædetræk.

Stel/affjedring
Boksramme og hjælperamme i aluminium. Akselafstand: 1440 mm. Kronrørsvinkel: 65,5 grader. Affjedring for: Fuldt justerbar upside-down forgaffel med 41 mm. gaffelben. Vandring: 120 mm. Affjedring bag: Svinggaffel med mono-dæmper. Justerbar fjederforspænding og returdæmpning. Vandring: 135 mm. Sædehøjde: 815 mm

Bremser
For: 2 x 300 mm bølgeskiver med 4-stemplede, radialt monterede calipre. Bag: En 250 mm. bølgeskive med 1-stemplet caliper. Fås m/u ABS.

Dæk
For: 120/70 ZR 17
Bag: 190/50 ZR 17

Vægt (køreklar)
221 kg

Tank
15,0 liter

Farver
Sort, brun, hvid

Pris
189.900 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...