Maxus EV80 LWB H3 charging denmark
Maxus EV80 LWB H3© S. Bachmann

Hvad er nu det: En eldrevet kæmpe-varebil fra Kina?!?

Kinesiske Maxus er ved at rulle et forhandlernet ud over hele Danmark og har elbiler på både gule og hvide plader. Vi tester el-kassevogn på 11 kubikmeter

4. september 2020 af Steen Bachmann

Hvad i alverden foregår der?

Maxus er et nyt bilmærke på det danske marked. Det er ejet af en af verdens største bilkoncerner med over 7 mio. producerede biler om året, Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). De ejer også MG og bygger desuden biler i Kina sammen med vestlige bilproducenter som General Motors og Volkswagen.  

Bilerne fra Maxus importeres af RSA Danmark, der er datterselskab af den norske RSA-organisation – og dansk landechef er Steffen Vilstrup, som blandt andet har en fortid fra Fiat Danmark.

Maxus er etableret i Norge og Sverige, og det danske marked kommer som en naturlig forlængelse heraf. Bilerne ankommer med skib fra Kina til Drammen i Norge, og derfor er leveringstiden aktuelt ned til 24 timer - en fordel i forhold til andre bilmærker med betydelige leveringstider på elbiler.

Maxus på gule og hvide plader

Der er foreløbigt to modeller: En varebil på størrelse med VW Transporter og én på størrelse med VW Crafter (billedet). Senere kommer der en udgaver af den store med lad og en minibus med op til 9 sæder, og den lille kommer som MPV med 7 sæder.  

Vi har lånt mærkets største model, EV80, hos bilforhandleren Manniche i Glostrup, der var den første Maxus-forhandler herhjemme. Organisationen er ved at blive udbygget til op mod 20 forhandlere placeret over hele landet.

Maxus EV80 LWB H3
Maxus EV80 LWB H3© S. Bachmann

Hvad er Maxus for en bil?

Maxus EV80 er en klassisk opbygget kassevogn med lang akselafstand og ekstra højt tag. Her er en kapacitet på 11,3 kubikmeter, to lodrette bagdøre og en kraftig skydedør i hver side.

Lasteevnen er 950 kg og bilen må trække op til 1.250 kg på krogen.

EV80 er eldrevet og har ingen gearkasse. Lithiumbatteriet i bunden er på 56 kWh og elmotoren yder 134 hk. Ladetiden i hurtiglader med 30 kW er to timer, mens det tager omkring 8,5 timer at lade det op i en 6,6 kWh hjemmelader.

Maxus EV80 LWB H3
Maxus EV80 LWB H3© S. Bachmann

Hvordan kører den?

Den er slet ikke så tosset. Vi er en klasse under biler som tvillingerne VW e-Crafter og MAN e-TGE, som er noget dyrere og mere lækkert udført, men til varetransport i by og storby virker Maxus kompetent. 

Den er ikke decideret kvik til at komme afsted ved grønt lys, men på grund af den omgående repons og lineære acceleration er du alligevel først ude af lyskrydset. 

På landevej overrasker den ved en udmærket komfort og retningsstabilitet, selv om den savner moderne elektronik som sidevinds- og trailer-assistent. 

Modellen er udviklet på basis af en bil fra det britiske mærke LDV, som har en del år på bagen, og her er desværre hverken nødbremse, adaptiv fartpilot eller sågar en ganske almindelig fartpilot.

Her er 10" skærm i miden, der har så mange reflekser, at den er ulæselig i solskin, elektronisk håndbremse, to meget små kopholdere, to airbags, LED-kørelys, dobbelte sidespejle, to usb-stik, DAB+ radio, bakkamera – og stænklapper for både for- og baghjul.

De to store skydedøre skal smadres i med voldsom kraft for at lukke, men alt er tilsyneladende solidt dimensioneret.

Maxus EV80 LWB H3
Maxus EV80 LWB H3© S. Bachmann

Hvorfor er den i Danmark?

Det er den, fordi der er stigende efterspørgsel efter grønne varebiler. Det er især kommuner, regioner og større organisationer som for eksempel Aarhus Kommune, Ørsted og Metroselskabet, der efterspørger varebiler uden lokale emissioner eller støj, og her kan Maxus tilbyde noget lavere priser og kortere leveringstider end de europæiske producenter.

Testbilen koster 380.000 kr. ekskl. moms, hvilket er næsten det dobbelte af en tilsvarende Fiat Ducato med dieselmotor, automatgear og samme lastevne og varerumskapacitet.

Der skal køres mange ture for at køre merprisen hjem, og de lavere drifts- og serviceomkostninger til elbilen kan ikke kompensere for så stor en prisforskel.

Men i fremtidens storbyer vil man slet ikke få lov til at køre ind i indre byer med dieseldrevne varebiler, så her får elvarebilen sin naturlige placering i logistikkæden. 

Maxus har 5 år /100.000 km garanti og kan prøvekøres nu.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...