© Mathias Brandt

Bjørn Lomborg siger STOP: Elbiler er IKKE løsningen

Klimaforsker Bjørn Lomborg diskuterer i den britiske avis Daily Mail, om elbiler er svaret på jordens klimaproblemer

18. februar 2022 af Frederik Hauschildt

Er elbiler nutidens dieselskandale?

Det er ikke mange år siden, at dieselbiler væltede ud i gadebilledet. I 00'erne var dieselbilerne anset som fossilbilens fremtid, idet de brugte mindre brændstof for at opnå samme distance som en benzinbil. Det var mirakelkuren! 

Det blev gjort billigere og nemmere at købe dieselbiler, men pludselig kom det frem, at de var dødsensfarlige - endda mere end tilsvarende benzinbiler.

Den danske politolog Bjørn Lomborg beskriver i en artikel til det britiske medie Daily Mail, en form for deja vu, som han oplever, når politikere udråber elbiler til den nye mirakelkur.

"Hvad politikerne ikke fortæller os, er, at elbiler ikke er svaret for de fleste – af en række praktiske grunde. Heriblandt er prisen, rækkevidden, ladetiden og den ladeinfrastruktur, der skal til for at servicere dem," skriver han. 

Læs også: Stortest af fem familievenlige elbiler.

Brugt dieselbil med træk afgift

Afgiften på dieselbiler er høj, fordi de er set som meget giftige for miljøet - til gengæld er de billige i indkøb.

© Marc Østergaard

Elbiler redder ikke verden

Men det er ikke noget nyt. Den højere anskaffelsespris har altid været en udfordring for elbiler både for private og offentlige købere. 

Dét, som Lomborg i stedet fremhæver som kerneproblemet ved at fokusere på at udbrede elbilisme, er den effekt, det rent praktisk har på klimaet. 

"Ifølge International Energy Agency vil indfrielsen af hver enkelt lands nuværende mål om elbiler spare cirka 235 mio. tons CO2 inden årtiet er omme. Det vil ifølge FN's klimapanels standardmodel kun sænke verdens gennemsnitstemperatur med 0,0001 celcius," skriver han. 

"Så få klimarelaterede fordele gør ikke op for de yderligere faktorer, der følger elbiler, herunder de sociale og miljømæssige omkostninger, materialeudvindingen koster."

shell elbil opladning hastighed benzin

Shell er begyndt at installere lynladere ved deres benzintanke - ét skridt på den lange omstilling til elbiler.

© Christoffer Regild

Elbiler er dyre for ALLE

Daily Mail er et britisk medie, og artiklen tager således udgangspunkt i den britiske stat. Her har Commons Transport Committee udgivet en rapport, der siger, at det vil koste det, der svarer til 310 mia. kr. at udføre et komplet skifte til elbiler.

"I øjeblikket betaler britiske elbilejere hverken brændstofafgift, som tjener staten cirka 28 mia. pund, eller registreringsafgift, som tjener cirka 7 mia. pund. Det er penge, der går til skoler og hospitaler, men også til at holde vejene i stand," skriver Lomborg. 

Han fremhæver også andre lande som Norge og Tyskland, hvor elbiler også koster staten penge og plads.

At få oprettet den nødvendige infrastruktur koster også penge – ifølge Lomborg er visse estimater på godt over 39 billioner kroner, hvis hele verden skal have nem adgang til opladning. 

Der skal også leveres strøm til alle de ladestandere, og den bliver ifølge Lomborg også dyr.

Plugin hybrid BMW X3 afgift

De danske afgifter favoriserer både Plugin-hybrider og elbiler. Læs mere om dem her.

© Bil Magasinet

Lomborg: Vi skal fokusere på industrien

Hvad skal vi så stille op, ifølge Bjørn Lomborg? Han mener, at det er mere relevant at kaste blikket mod øvrig industri, landbrug og energiproduktion først - personlig transport udgør ifølge Lomborg kun 7 pct. af al CO2-udledning.

Hans besked er altså klar: Politikere bør fjerne alle de fordele, der fortsat tilfalder elbiler, og i stedet fokusere på andre, mere jordnære løsninger. 

Det kunne være hybridbiler, som ifølge International Energy Agency ikke udleder nævneværdigt mere over deres livstid, og som desuden ikke kræver den samme, store omstilling som elbiler. Lomborg ser også en pointe i hydrogen-drift (brint) til visse typer af transport.

Hvem er Bjørn Lomborg?

Den danskfødte Bjørn Lomborg er stifter og chef for den amerikanske tænketank Copenhagen Consensus Center, såvel som tidligere formand for det danske Institut for Miljøvurdering.

Lomborg har også forfattet en række bøger: Heriblandt først 'The Skeptical Environmentalist', og siden 'False Alarm: How Climate Change Panic Costs Us Trillions, Hurts the Poor, and Fails to Fix the Planet'. 

Som titlerne antyder, så handler bøgerne kort sagt om, at de fleste gængse meninger om global opvarmning er overdrevne eller direkte forkerte.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...