lexus elbil toyota koncept sportsvogn
© Lexus

Hov, hvad er nu det: Lexus varsler ny sportsvogn

Kommende sportsvogn drevet af solid state-batterier (okay, de skal lige opfindes først) lover 0-100 km/t på under 2,5 sekunder og 700 km rækkevidde

14. februar 2022 af Steen Bachmann

Da Akio Toyoda, den øverste chef for Toyota Motor Corporation, i december afslørede 17 nye elbilmodeller og samtidig offentliggjorde, at Toyota og Lexus vil lancere 30 nye elbiler frem mod 2030, vakte en af modellerne ekstra opmærksomhed.

Det var den ultralave sportsvogn med Lexus-emblemer placeret i midten af det omfattende elbilfelt. Billedmaterialet af den øjefængende sag var i december yderst sparsomt, men nu er Lexus klar med flere nye billeder og animerede videoer af den fuldt elektriske sportsvogn.

Den nye sportsmodel vil blive en del af den serie af elektrificerede biler, som markedsføres under brandet Lexus Electrified. Gennem dette brand sigter Lexus mod at udnytte potentialet ved elektrificering til fulde for at øge køreglæden blandt kunderne.

Lexus vil køre med næste generations batterier

Med muskuløse linjer og lave højde skal den nye sportsvogn pege fremad samtidig med, at den genopliver ånden fra den ikoniske supersportsvogn Lexus LFA med benzindrevet V10-motor.

Lexus skriver, at den nye sportsvogn vil få en 0-100-tid på under 2,5 sekunder og en rækkevidde på 700 km takket være brugen af næste generation batteriteknologi, solid-state batterier. Der er foreløbig ingen nærmere information om, hvornår vi kan forvente at se den elektriske Lexus-sportsvogn på vejene.

© Lexus

30 nye elbiler

Toyota lancerer 30 nye elbiler frem mod 2030 og forventer at sælge 3,5 mio. elbiler om året samme år. 

Sådan lyder budskabet fra den øverste chef for Toyota, der på et pressemøde i Japan i december offenliggjorde planen for 17 nye elbiler fra Toyota og Lexus. Det sker som en del af Toyota-koncernens mål om 100 procents CO-reduktion fra nye biler i Vesteuropa i 2035.

Det var den øverste chef hos Toyota og barnebarnet af grundlæggeren af Toyota, Akio Toyoda, der afslørede planen.

Investerer 232 mia. kr. i batterier og elbiler

Toyota vil øge sin investering  i udviklingen af batteriteknologier og elbiler til 4.000 milliarder yen, svarende til 232 mia. kr., i perioden frem mod 2030.

Samtidig vil Toyota lægge et tilsvarende beløb i samme periode i udviklingen af andre elektrificerede teknologier som brint, plug-in hybrid og hybrid. Det skal ske som et led i troen på, at en bred palette af forskellige teknologier er vejen frem.

Den første model fra Toyota's nye elbil-modelfamilie hedder Toyota bZ4X og blev vist fornylig på Los Angeles Auto Show.

© Toyota

De 17 nye elbiler fra Toyota og Lexus vil de kommende fem år omfatte kompakte elbiler, elektriske familiebiler, store batteridrevne SUV’er og pickupper, lige som der også varsles et et par lave eldrevne sportsvogne.

Kun én af de nye modeller, Toyota bZ4X, var blevet vist tidligere og vil være koncernens første dedikerede elbil, der er bygget som elbil helt fra bunden af.

Lexus bliver først CO-neutral

Det bliver Lexus-mærket, der ifølge Toyota først kommer til at opnå 100 procents reduktion af CO fra sine nye bilmodeller. P

Planen er, at ingen nye Lexus-modeller i Europa, Nordamerika og Kina vil udlede CO under kørslen i 2030, og i 2035 vil ingen ny Lexus noget sted i verden udlede CO under kørslen. Første dedikerede elbil fra Lexus på den rejse vil være den store SUV-model, Lexus RZ, der præsenteres i Europa i 2022.

Lexus kommer med en ny, lav, eldrevet sportsvogn med lavt tyngdepunkt, en 0-100tid på lidt over to sekunder samt en rækkevidde på over 700 km. Der meldes om mulighed for benytte den nyeste solid-state batteriteknologi.

Udvikler brint og batterier

Nogenlunde samtidig med, at Toyota begyndte udviklingen af elbiler i begyndelsen af 1990’erne, gjorde de også sine første erfaringer med brintteknologi, hvor flere prototyper blev testet af gennem årene, inden verdens første dedikerede brintbil, Mirai, blev introduceret i 2014. 

Siden da har Toyota videreudviklet brintteknologien, så den også passer i busser, lastbiler og skibe.

Målet for koncernen er at få reduceret CO-udledningen hurtigst muligt på mest optimal vis. Det gøres ifølge Toyota mest effektivt gennem et samspil af flere forskellige teknologier. Markeder og forhold rundt omkring i verden kan være meget forskellige, ligesom energikilder og menneskers transportbehov typisk også er meget forskellige på tværs af lande og kontinenter. Den teknologi, der reducerer CO mest optimalt et sted i verden, reducerer ikke nødvendigvis CO på mest effektiv vis et andet sted, lyder det fra Toyota.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...