Glickenhaus Audi Porsche Toyota Ferrari Peugeot Le Mans Hypercar
© SCG

Her er alle deltagerne i Le Mans' nye topklasse

"Sex er midlertidigt. Vores racer er evig," skriver Glickenhaus på Twitter, da de melder Glickenhaus 007 LMH's ankomst. Læs alt, vi ved om de nye Le Mans-biler her.

9. marts 2021 af Frederik Hauschildt

Her er Le Mans-kæmperne

Nu er syv deltagere tilmeldt en ny klasse, der kæmpes i til 24-timers ræset i Le Mans allerede fra 2021. Direktøren for udholdenhedsserien WEC, Frédéric Lequien, sagde det rigtigt: "Banen er kridtet op for en uforglemmelig periode i udholdenhedsræsets historie,". Hvor nogle mærker er tilbagevendende krigere, er andre helt grønne i Le Mans. Men før vi kan dykke ned i deltagerne, er vi nødt til at forstå reglementet:

To topklasser?

Fra 2021 og frem vil WEC-serien, der står bag 24-timers ræset i Le mans køres af to topklasser: Den ene er Le Mans Hypercar-klassen (LMH), og på anden er Le Mans Daytona hybrid-klassen (LMDh). Klasserne ligger sig tæt op ad hinanden, og den største forskel findes i el-delen af hybriddrivlinjen. 

Her er LMDh-klassen begrænset af et standardiseret el-system, hvor LMH-klassen frit kan benytte en elmotor, der må levere op til 272 hk. Systemydelsen er i begge tilfælde begrænset til 680 hk, og yderligere forskydninger balanceres, så de to klasser kan køres på lige fod i WEC-serien. I praksis betyder det, at deltagere i LMDh-klassen udelukkende skal levere fossilmotor og karrosseri.

2021

De første LMH-biler, vi kommer til at se på banen, kører allerede i år. Disse mærker var tidligt ude med planer, og bliver derfor nogle af de første, der får lov at lande på banen. Det giver mærkerne en fordel i forhold til de senere ankomster.

Le Mans 2021 er udskudt fra juni til august.

Glickenhaus Audi Porsche Toyota Ferrari Peugeot Le Mans Hypercar
© Toyota Gazoo Racing

Toyota Gazoo Racing

Toyota har de seneste år været det eneste fabriksbaserede mærke, der kørte LMP1-biler til Le Mans. Det har resulteret i en del sejre til mærket, men de har dog haft problemer med at bekæmpe de større mærker som Porsche, dengang de kørte imod hinanden.

Toyotas racerbil hedder GR010, og det symboliserer den første af Gazoo Racing-holdets biler. GR010 skal køre under LMH-reglementet i 2021, og det betyder både en elektrisk motorisering på 272 hk, og en twin-turbo 3,5 liters V6 med op til 680 hk. Systemydelsen erstattes langsomt af elmotor, efterhånden som hastigheden stiger.

Toyota har hyret seks kørere til deres to biler: I bil #7 skal sidde Mike Conway, Kamui Kobayashi og José Maria López. I bil #8, der historisk har været 'vinderbilen', huserer Sébastian Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley i løbet af de 24 timer, der køres på Circuit de la Sarthe i Le Mans.

LMH-reglementet dikterer også, at drivlinen skal drive en produktionsbil, og til dette stillede Toyota med en gadevenlig hyperbil: GR Supersport.

Glickenhaus Audi Porsche Toyota Ferrari Peugeot Le Mans Hypercar
© SCG

Scuderia Cameron Glickenhaus

Glickenhaus er et lille, privatejet bilmærke, der producerer prototype-racerbiler til specifikke formål. Det er ejet af amerikaneren James Glickenhaus, der har været filmdirektør til blandt andet The Exterminator og The Protector, med Jackie Chan.

Mærket sigter ikke efter en debut i Portimao til april, som ellers er starten på WEC-serien, men i stedet efter at nå med til runde to i Spa til maj. Til dette kunne de fremvise SGC-007 på banen Vallelunga i Italien. Her fik blev 3,5 liters twinturbo V8 luftet for første gang, og de første opsætningsproblemer kunne tackles. Bilen skal først hastigheds- og udholdenhedstestes, før Glickenhaus er klar til at homologere bilen.

Glickenhaus har hyret syv kørere: Pipo Derani, Olivier Pla, Richard Westbrook, Franck Mailleux, Gustavo Menezes og Ryan Briscoe skal arbejde sammen med dobbelt Le Mans-vinder Romain Dumas.

For at opnå kravet om produktion, tilbyder Glickenhaus at producere "LMH-racerbiler" til kunder. Hvorvidt disse også skal være lovlige på gaden, er endnu uvist.

Glickenhaus Audi Porsche Toyota Ferrari Peugeot Le Mans Hypercar

Racerbilen fra Peugeot er endnu ikke fremvist i sine fulde farver.

© Peugeot

2022

Peugeot Sport

Med en original plan, der skulle tillade mærket at kæmpe med Toyota allerede i år 2021, har Peugeot nu meldt ud, at de først når med til 2022-sæsonen af WEC. Peugeot skal også køre efter LMH-reglementet, og det betyder en elektrisk motor på forakslen, der leverer lige så meget kraft som i Toyota'en: 272 hk. V6-benzineren på 2,6 liter er lidt mindre, men bruger også dobbelte turboladere til at opnå et maksimalt udbytte på 680 hk, der på samme måde som i Toyotas hyperbil erstattes af el, når farten stiger.

Peugeots kører-lineup består af Paul di Resta, Jean-Eric Vergne, Loic Duval, og Gustavo Menezes. Derudover kører hele to danskere for Peugeot: Både Mikkel Jensen og Formel 1-favoritten Kevin Magnussen skal samarbejde med én af øvrige om at køre en Peugeot-racer til Le Mans i 2022.

2023

I 2023 regner WEC med, at LMH-klassen er i fuld udfoldelse. Med op til otte mulige deltagere, 16 mulige biler, sigter klassen efter at skabe en epoke indenfor udholdenhedsræs. I 2023 træder også LMDh-reglementet i kraft, og det tilføjer en række nye deltagere til WEC's udholdenhedsserie.

Audi

Planen for Audis entré er endnu ikke klarlagt, men Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH, har sagt, at de er undervejs. Audi leverer kun motor og karrosseri i håb om både at kunne deltage i 24-timers ræset i Le Mans og i Daytona.

Audi har tidligere deltaget i Le Mans med stor succes: Det var med Audi Sport Team Joest, at Tom Kristensen cementerede sin status som 'Mr. Le Mans' og slog rekorden for flest Le Mans-sejre nogensinde.

Glickenhaus Audi Porsche Toyota Ferrari Peugeot Le Mans Hypercar
© 24H Le Mans

Porsche

Porsche annoncerede kort tid efter Audi, at også de ville eftersætte en sejr til Le Mans. Herfra findes der så ingen plan endnu, men Porsche har masser af Le Mans-erfaring, de kan trække på. Selvom Porsche naturligvis er interesseret i muligheden for at vinde titler i to serier med én bil, behøver mærket ingen undskyldning for at køre udholdenhedsræs:

Porsche er nemlig stadigvæk dét mærke med flest sejre i ræset gennem historien. Fra 917 til 919 har Porsche haft stor succes både i GTE-klassen og i diverse topklasser.

Glickenhaus Audi Porsche Toyota Ferrari Peugeot Le Mans Hypercar

SF90 Stradale er produktionsbilen, som Ferraris hyperbil kan være baseret på.

Ferrari

Ferrari talte for alvor til sine varmblodede racer-fans, da de annoncerede mærkets tilbagekomst til FIA's udholdenhedsserie, WEC, i 2023. Den stejlende hest forlod den øverste prototype-klasse i 1973, og logoet har siden kun befundet sig på biler i seriens GTE-klasse. Men nu skal mærket altså igen til at bygge de hurtigste biler på Circuit de la Sarthe.

Ferrari har, ligesom Porsche og Audi, heller ingen konkrete planer for ræset endnu. Modsat førnævnte, så vil Ferrari gøre entré med en hjemmebrygget drivline i LMH-klassen. Ferrari har ikke officielt udmeldt noget, men kigger vi i kataloget, så har SF90 en drivline, der passer på beskrivelsen.

Acura

Acura, som er Hondas amerikanske gren, har også tilmeldt sig den nye LMDh-klasse. I Acuras tilfælde, er fokus mest på Daytona-delen, hvor mærket hidtil har gjort status i DPi-klassen. Den erstattes nu med LMDh-klassen, og derfor følger Acura med.

Når det kommer til WEC-serien, så er det endnu usikkert, hvorvidt Acura faktisk skal køre med. Men døren er åben, for bilen, der fungerer til LMDh-klassen fungerer også til LMH-klassen.

Glickenhaus Audi Porsche Toyota Ferrari Peugeot Le Mans Hypercar
© Bykolles

ByKolles Racing

Bykolles har tidligere været leverandør af LMP2-biler, og efter Porsche forlod LMP1-klassen, har Bykolles også gjort en indsats her. Efter det 88. Le Mans sluttede i september 2020, annoncerede Bykolles, at også de ville have en LMH-bil klar. Den skulle have 700 hk fra en V8-sugemotor, og ikke gøre brug af nogen form for hybridsystem.

Men kommunikation mellem Bykolles og WEC er brudt sammen over en uenighed, og Bykolles har officielt hevet sig ud af entréen i 2021. Alligevel tester mærket stadigvæk LMH-bilen, og hævder, at bilen vil køre ræs i fremtiden.

Bykolles' projekt er ét af dem, der potentielt kan komme gadebilerne mest til gode: Mærket vil nemlig bygge LMH-bilen i både gade-variant og racer-variant. Gade-varianten skal suppleres med et hybridsystem, der vil få systemydelsen op på over 1.000 hk, og det med en vægt under ét ton. Bestilling var mulig fra den originale annoncering, og levering ville have været i starten af 2021.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...