© A. Hansen

Lars er holdt op med at lade på sin hybridbil: Det er alt for dyrt

De høje elpriser gør, at det er blevet for dyrt for mange hybridbil-ejere at lade deres bil op. Se regnestykket her.

2. september 2022 af Mikkel Thomsager

For dyrt at lade op

Lars Andresen fra Gadevang ved Hillerød forventede at spare en del på brændstof, da han i 2020 købte en helt ny Peugeot 508 opladningshybrid. For at køre så billigt som muligt har han da også vedholdende ladet bilen op for at køre de ca. 40 km på el, som bilen kan.

Men de seneste måneder har det vist sig at være langt dyrere for Lars at lade bilen op i forhold til blot at køre bilen på benzinmotoren.

Lars har nemlig ikke abonnement hos en ladeoperatør, og det betyder at han betaler fuld pris, for den strøm han hælder på Peugeot’en, og selv om han altid lader om natten, hvor strøm ofte er billig, kan det slet ikke betale sig.

Lars forklarer:

Lars forklarer: ”Da jeg skulle have ny bil i 2020, overvejede jeg en elbil, men situationen var for usikker og udvalget for lille til, at jeg ville slå til. Motivationen for at vælge en opladningshybrid var primært den afgiftrabat på 120.000 kr., jeg fik ved at vælge PHEV-versionen.

Efterfølgende konstaterede jeg, at det ville koste ca. 15.000 kr. at få installeret en lader fra en operatør i min carport. Derefter ville jeg få strømmen billigere, men jeg vurderede, at jeg kunne lade ret meget på bilen for de 15.000 kr., den løsning ville koste. 

Så jeg har blot benyttet bilens medfølgende ”mormorlader” og et almindeligt 230 volts-udtag.

Det var planen at gå nærmere ind i en abonnementsløsning senere, men jeg synes regnestykket er indviklet. Nu kan jeg så klart konstatere, at det er alt for dyrt at lade på bilen, både som jeg gør det nu, og hvis jeg entrerede med en ladeoperatør. På den måde er opladningshybridbilen fanget i den aktuelle energikrise”, forklarer Lars.

Her er regnestykket

Lars kører ca. fire km på en kW, når han kører ren el, så hvis man antager, at strømmen koster ca. to kr. pr. kWh, som den gjorde sidste år, så kostede det Lars ca. 50 øre pr. km at køre på strøm. Men den seneste tid har elprisen været tættere på otte kr. pr. kWh, og så koster det nærmere 2,0 kr. pr. km at køre på strøm i Lars' Peugeot.

Til sammenligning kører han ca. 17 km/l, når han kører bilen uden at lade højvoltsbatteriet op. Med en benzinpris på 15 kr. pr. liter svarer det til ca. 90 øre pr. km.

Det koster altså mere end det dobbelte at køre på strøm lige nu.

Lars kører ca. 22.000 km om året, heraf en del frem og tilbage mellem hjemmet i Gadevang og arbejdspladsen i centrum af København. På de ture har han kørt bilen i hybrid-programmet, hvor bilen selv bruger strømmen, som det er mest hensigtsmæssigt. Da er det blevet til ca. 30 km/l. 

Men det er altså stadig en dårlig forretning, fordi den ekstra rækkevidde er ”finansieret” af den dyre strøm.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...