Henrik Kyst (tv. og Tom Due Andersen er partnere i konsulenthuset Automatters.

© Stine Heilmann

"Kunderne er illoyale over for bilforhandlerne"

Iværksætterne Henrik og Tom rådgiver forhandlere om, hvad i alverden de stiller op med illoyale kunder, der forventer at gøre alt digitalt

10. maj 2019 af Steen Bachmann


HVEM: Henrik Kyst og Tom Due Andersen, Automatters

HVAD: Rådgiver bilforhandlere og importører om at navigere blandt digitale kunder 

HVORFOR: Den digitale bilforhandler har nye og interessante muligheder for at drive forretning

Hvad er konceptet?

"Vi har skabt konsulentvirksomheden Automatters efter adskillige år med ledelsesjob inden for mange afskygninger af bilbranchen. Det handler om at favne branchens udfordringer lige fra ejerskabets planlægning af strategi, køb/salg eller bestyrelse, til udfordringerne med faldende indtjening og optimering af salg og marketing. Vi arbejder også intensivt med dem, der skal eksekvere det hele."

Hvad er målet?

"Det er at gøre virksomhederne endnu mere omstillingsparate og åbne de muligheder, som opstår. Vi oplever et stort behov for at forstå forandringerne, og det er helt afgørende at være åben over for det paradigmeskifte, som finder sted i bilbranchen i øjeblikket. Det første mål er erkendelsen af omstillingsparathed, herefter følger en målsætning om at eksekvere på den planlagte strategi. Nu og i fremtiden."


Hvordan vil I rådgive en mellemstor forhandler med 20 ansatte i Midtjylland, der har brug for hjælp til at udvikle en digital strategi for de næste 24 måneder?

"Alle bilmærker er bygget til forskellige målgrupper, så hvis forhandleren eksempelvis sælger Toyota, skal strategien ramme lige præcis dem, som forhandleren betragter som sine "typiske Toyota-kunder"." 

Kunderne er illoyale

"Det handler også om at kunne differentiere sig. Mange forhandlere anvender stadig marketingreb som 'vi er en familieejet forhandler, der har solgt biler i 50 år'. Men kunderne er i stigende grad illoyale over for bilforhandlerne, hvilket gør det nødvendigt at fortælle potentielle kunder, hvorfor jeg skal handle bil netop hos dig. Hvad gør dig speciel? Alt dette kan være overvældende at skulle lægge en digital strategi for, så derfor ser vi et stigende behov for at få løst denne type opgaver."

Hvor finder man de lavest hængende frugter i autobranchen?

"Bilforhandlere oplever i øjeblikket et højt bilsalg, men også at indtjeningen ikke følger med. Her er der stadig mange ting, forhandlerne selv kan påvirke. Med vores analyseværktøjer kommer vi rundt om forhandlerens forretningsmodel, præsenterer en anbefaling og hjælper med eksekveringen. Det kan være alt lige fra salgsstrategi til optimering af eftermarkedssalg."

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.