clever lader energitillæg
© Patrick Boje Jensen

Kunder anklager Clever for kontraktbrud: “Et forsøg på at snyde folk”

Ladeoperatøren Clever har pålagt alle deres kunder et nyt, stort tillæg. Flere kunder mener, at det er et brud på vilkårene.

27. april 2022 af Patrick Boje Jensen

Kunder: Tillæg overskrider vilkårene

En prisstigning på mellem 46 pct. og 86 pct. – det er, hvad kunderne hos Danmarks største ladeoperatør kan se frem til, efter Clever i sidste uge annoncerede, at de fra den 1. juni indfører et midlertidigt energitillæg på grund af de høje priser på el.

Vi har i den forbindelse fået henvendelser fra en række Clever-kunder, heriblandt flere der stiller spørgsmålstegn ved, om Clever overhovedet må pålægge nye kunder energitillægget.

Som Helle Geertsen, der er kunde hos Clever, påpeger, så fremgår det af Clevers vilkår, at “abonnementsprisen og øvrige priser og gebyrer ikke reguleres i bindingsperioden, dvs. de første seks måneder efter aftalens indgåelse.”

Sådan ser vilkårene hos Clever ud. Det er det første punkt, kunderne fremhæver, mens Clever læner sig op af det andet.

Clever afviser kritikken

Vi har forsøgt at få Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller i tale i forbindelse med henvendelserne, men det har han ikke ønsket. I stedet har vi modtaget et skriftligt svar fra Emilie Linders, der er Head of Public Relations hos Clever. Her lyder det blandt andet:

“Det er rigtigt, at det fremgår af vilkårene, at Clever ikke prisregulerer pga. inflation i bindingsperioden, men da ændringen ikke skyldes inflation, men i stedet de historisk høje elpriser forårsaget af bl.a. krigen i Ukraine, mener vi ikke, at der er noget til hinder for, at vi ændrer prisen – også selv om man stadig er i bindingsperioden.”

Men den køber Helle Geersten ikke.

“Der står ikke noget om, at der ikke prisreguleres på grund af inflation. Der står generelt, at der ikke prisreguleres de første seks måneder. Så det synes jeg ikke, de har taget forbehold for i aftalen. Jeg synes, det er virkelig dårlig virksomhedsmoral og et bevidst forsøg på at snyde folk.”

Det fulde svar fra Clever

"Da dette er en ekstraordinær situation, så er det klart, vi også gør alt, hvad vi kan for tilbyde vores kunder flere muligheder. Lige nu bruger vi rigtig meget tid på at hjælpe vores kunder og svare på alle deres spørgsmål. Det er rigtigt, at det fremgår af vilkårene, at Clever ikke prisregulerer pga. inflation i bindingsperioden, men da ændringen ikke skyldes inflation, men i stedet de historisk høje elpriser forårsaget af bl.a. krigen i Ukraine, mener vi ikke, at der er noget til hinder for, at vi ændrer prisen – også selv om man stadig er i bindingsperioden. Vi har bl.a. mulighed for at ændre aftalen, når det skyldes forhøjede omkostninger, hvilket også står i vores vilkår. Dette er grundlaget for, at vi indfører et midlertidigt energitillæg.

Vi ved, at det midlertidige energitillæg selvfølgelig påvirker folks privatøkonomi og dagligdag. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at finde et niveau, som giver mening for vores kunder ved at tilbyde dem flere valgmuligheder. Fx kan man stille sit abonnement i bero, konvertere sit abonnement samt opsige sit abonnement, også selv om man er ny kunde inden for bindingsperioden."

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...