Mercedes A-klasse, Volvo V40, BMW 1-serie, Audi A3
Mercedes A-klasse, Volvo V40, BMW 1-serie og Audi A3 © Søren Juul

11 spørgsmål og svar til dig, der skal have ny bil lige nu

Bil Magasinet har fået 11 spørgsmål om grønne biler fra en 3. G-klasse i Horsens. Læs vores svar her

10. december 2018 af Steen Bachmann


3.G på Learnmark Handelsgymnasium i Horsens arbejder på et projekt om grønne biler, og stiller 11 spørgsmål til Bil Magasinet. Motorredaktør på Børsen og journalist på Bil Magasinet, Steen Bachmann, svarer:

1. Hvem er den typiske køber af en miljøvenlig bil og hvorfor?

I Danmark er biler så dyre, at folk først kigger på udgifterne. Hvad koster en bil i indkøb, og hvad koster den i brændstof og årlige afgifter? 

Lovgivningen forsøger at gøre grønne biler attraktive ved lavere registreringsafgift og årlige afgifter. Det er en af de væsentligste årsager til, at en dansk køber af en ny bil ser på en grøn bil. Den typiske køber er åben over for at købe en grøn bil, fordi den er attraktiv i forhold til totalomkostningerne - miljøet har anden eller tredje prioritet. Alder og indkomst har ingen betydning - folk ser på økonomien uanset om de køber bil til 150.000 eller 750.000 kr.

Sentimentale købere af fossilbiler

2. Tror du at hybrid- og elbiler er fremtiden?

Ja, hybrid på kort sigt, fordi bilerne er på markedet nu, og fordi de kombinerer det bedste fra el- og fossilbiler. Om 4-5 år vil selv de billigste elbiler kunne køre 800 km på en opladning, og så vil der ikke være andet end sentimentale årsager til at købe en bil med en motor, der larmer. 

BMW 120d
BMW 120d

Den sportslige BMW 120d er en af de bedste miljøvenlige biler, man kan købe i dag. Den 2-liters dieselmotor overholder de seneste emissionsgrænser og kan lokkes til at køre 17-19 km/l i snit ved normal kørsel.

© Søren Juul


3. Ville Danmark være i stand til at alle fra i morgen havde elbiler?

Ikke fra i morgen, nej - men elnettet vil løbende kunne udbygges til det større elforbrug. Udbredelsen af elbiler vil ske løbende, fordi markedet efterspørger det. EU's stramninger af grænserne for skadelige emissioner lægger mere og mere pres på konventionelle biler, så udviklingen vil ske uanset hvad den danske regering siger eller gør. Det eneste der er op til den danske regering er, om vi teknologisk set skal være med helt fremme i forhold til øvrige EU-lande.

Købere ser på pris og behov

4. Hvad ligger forbrugerne vægt på når de køber en ny bil. Hvorfor vælger de den ene frem for den anden?

De ser på to ting: Pris og behov. Folk, der spørger Bil Magasinet om ny bil, har som regel allerede besluttet sig, og vil bare bekræftes i, at de har ret. Prioriteringen er:

1. Økonomi. Husk, at anskaffelsesprisen på bilen er mindre vigtig = det er kroner pr. kilometer, når man tager det hele med, der er vigtigt.

2. Behov. Hvis man har fem børn og tre hunde, skal man ikke købe en mikrobil. Hvis man omvendt er en person i bilen, der kører 500 km om dagen, skal man ikke vælge en elbil (med den nuværende teknologi).

Andre ting som design, mærke, garanti og udstyr kommer længere nede på listen.

Mercedes-Benz A 200 interior
Mercedes-Benz A 200

Den nye Mercedes A-klasse er et godt eksempel på en miljøvenlig bil med konventionelle motorer.

© Søren Juul


5. Hvis jeg ville købe mig en elbil, skulle jeg så gøre det nu eller vente 5 år?

Hvis det var lige nu, ville jeg privatlease den - altså den form for langtidsleje, hvor man betaler et fast månedlig beløb for at have fri rådighed over bilen. På den måde kan man prøve at have en elbil uden at skulle tænke på, hvad den er værd som brugt om fem år. Der sker så voldsom en udvikling lige nu, at man risikerer, at de nuværende elbiler vil føles gammeldags om fem år. 

Kommentar: Derfor skal du lease din nye elbil

På den anden side vil der helt sikkert være købere til en brugt elbil om fem år. De nye elbiler fra Kia og Hyundai fås fra under 300.000 kr. og kører op til 485 km på en opladning, så dem kan man roligt købe som alternativ til diesel eller benzin. Problemet er blot, at nordmændene støvsuger markedet for elbiler i alle prisklasser, så der er meget lang leveringstid i Danmark på fx Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric.

6. Er der interesse i at benzinbiler skulle fortsætte?

Ja, teknologien er udviklet i 125 år, så hele kæden fra produktion til salg, vedligehold, reparation og brugtmarkedet er interesseret i at bevare den.

Audi A3 Sportback 2,0 TDI
Audi A3 Sportback 2,0 TDI © Søren Juul


7. Tror I el- og hybrid biler vil være de eneste køretøjer vi ser på vejene i 2030? Er regeringens klimaplan for optimistisk?

Det bestemmer markedet. Den danske regering kan komme med en ambition, men det er EU, der bestemmer. I 2030 vil der være flere forskellige typer af biler på vejene i Danmark, men biler med konventionelle motorer vil stadig fylde mest.

8. Ville forhandlerne og producenterne kunne følge med den stigende efterspørgsel hvis afgifterne på elbiler forsvandt?

Ja og nej. Bilforhandlerne vil gerne sælge el- og hybridbiler, men har problemer med at skaffe dem. Hos Kia sælger de alle de grønne biler, de overhovedet kan få fra deres fabrikker.

Næsten ingen registreringsafgift på elbiler

I dag betales der næsten ingen afgift på de billigste elbiler udover moms, så det har ingen praktisk betydning at forlænge en afgiftsfritagelse, som regeringen gør nu. Branchen skriger på faste rammer, så man kender reglerne fem eller syv år ud i fremtiden uanset hvad afgiftsniveauet så måtte være. Usikkerheden ved hele tiden at lave om på bilafgifterne er gift for et følsomt marked med ny teknologi.

9. Hvor stor en procentdel af bilerne i Danmark i dag er el eller hybrid biler? 

I de første 11 måneder af 2018 er der solgt 4.340 nye el- og plug-in hybridbiler i Danmark. Der er samtidig solgt mere end 10.000 hybridbiler med benzin- og elmotor, hvor bilen selv lader batteriet op. For eksempel er mere end halvdelen af alle nye Toyotaer i dag hybridbiler.

I samme periode er der solgt næsten 200.000 almindelige biler med diesel- og benzinmotorer. Se tallene hos De Danske Bilimportører.


10. Hvad ville du gøre for at gøre elbilerne mere attraktive for forbrugeren?

1. Fritag alle elbiler under 400.000 kr. for registreringsafgift de næste syv år, og læg 20 pct. afgift på værdien herover.
2. Gør det muligt at købe grøn strøm fra vedvarende energikilder uden afgifter til staten.
3. Gør det muligt for virksomheder at tilbyde gratis strøm til deres medarbejderes elbiler uden at staten blander sig.

Det vil give en frygtelig ballede med misundelse, fordi velhavende danskere omgående vil købe el- i stedet for fossilbiler, og indtægten fra registreringsafgift til statskassen vil styrtdykke. Men det vil skaffe flere elbiler på vejene på kort tid.

Det er EU og markedet, der bestemmer

11. Hvordan har udviklingen på el og hybrid biler været siden 2010? Og hvad er årsagerne til udviklingen?

I 2010 havde elbilerne så kort rækkevidde, at de var ubrugelige til andet end bytrafik i Danmark. De første hybridbiler som Toyota Prius var dyre i indkøb, og gav mest mening for folk med særlig interesse for miljøet. 

Krav fra EU har presset bilindustrien til at udvikle biler med lavere CO2-udslip, og markedet er fulgt med efterhånden som priserne er faldet og brugbarheden er steget. Lovgiverne kan presse på en udvikling, men det er markedet, der bestemmer.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.