Byton elektrisk bil kabine
© Byton

Kineserne gafler BMW-folk til ny elbilssatsning

Elbilen Byton har store europæiske ambitioner og har hentet forstærkninger blandt nogle af branchens dygtigeste folk.

18. april 2018 af Mikkel Thomsager
Byton launch Milan front white
© Byton

“Byton” er det kryptiske navn på endnu en elbil, som producenten af samme navn vil have salgsklar også I Europa I 2020. Konceptet til bilen blev vist første gang på elektronikmessen i Las Vegas i januar. I denne uge har den så europæisk premiere i Milano i forbindelse med møbelmessen i denne uge.

Det kan vel være endnu en fantasifuld elbil, men når man ser persongalleriet bag, må man lytte efter et øjeblik. Bag udviklingen af Byton står nemlig to væsentlige BMW-folk: Carsten Breitfeld, der stod bag BMW i8 og Daniel Kirchert, der var ansvarlig for BMW’s salg i Kina.

Blandt notabiliteterne er angiveligt også folk fra Apple

Byton launch Milan rear white
© Byton

Stor bil på 22" hjul

Byton er en stor bil på i alt 485 cm og 295 cm mellem akslerne. Konceptbilen på billederne står på 22” hjul. I kabinen prydes hele frontpanelet af en 125 cm bred led-skærm, som tager sig af alle sekundærer informationer samt et avanceret infotainment-system, som, ifølge Byton selv, vil ændrer måde vi bruger vores bil på.

Den store bil kommer i to effekt-versioner: En baghjulstrukket 272 hestes med 400 Nm og en firehjulstrukket 476 hestes med 750 Nm. De to kan kombineres med to batteri-pakker: En 71 kWh pakker, der giver en rækkevidde på op til 400 km, og en 95 kWh, der giver en rækkevidde på op til 520 km

Byton skal produceres til i Kia, og den vil ifølge firmaet selv blive introduceret allerede næste år, for så at komme til Europa året efter.

Byton launch Milan front white Carsten Breitfeld

 Carsten Breitfeld var manden bag BMW i8. Nu står han bag en nye kinesisk bil

© Byton

Måske er du interesseret i...