Hyundai og Kia præsenterer platform til elbiler med op til 500 km rækkevidde

Koncernens nye eldrevne platform skal bruges af mange nye modeller med op til 600 hk og en rækkevidde på over 500 km

7. december 2020 af Mikkel Thomsager

Artiklen er præciseret den 9. december. 

E-GMP hedder en ny platform, som skal danne grundlagt for 23 nye elbiler fra Kia og Hyundai, der præsenteres frem til og med 2025. Den første model på den nye teknik bliver angiveligt præsenteret i maj 2021.

Kia og Hyundai har allerede flere elbiler på programmet, men fælles for dem er, at de er bygget på eksisterende grundteknik, som oprindeligt er udviklet til biler med benzin- og dieselmotorer. 

Den nye teknik, kaldet e-GMP, er udviklet til elbiler fra bunden af, hvilket let ses, når man betragter platformen. Den er helt plan mellem akslerne og uden kardantunnel, hvilket vil kunne give et helt fladt gulv.

Ladeteknik som Porsche Taycan

Den grundlæggende opbygning er blandt markedet mest avancerede lige nu.

I stil med Porsche Taycan er batteriet på 800 volt i modsætning til de 400 volt, som er udbredt i dag. Det sparer vægt, siger Hyundai, og tillader ladning med op til 350 kW, hvilket gør det muligt at lade batteriet fra 0-80 pct. på 18 minutter.

Hvor stort batteriet bliver og hvor lang rækkevidde, det præsterer, afgøres af den enkelte bilmodels størrelse, vægt, udførelse og pris.

Platformen af udviklet, så den kan have motorer i begge ender, og dermed gøre en given model firehjulstrukket. Bagmotoren er den primære, så i versioner med kun en motor, bliver modellen hækmotoriseret. Frontmotoren har et koblingssystem, så hjulene kan afkobles fra elmotoren, når bilen triller med høj fart.

Kan lade andre elbiler op

Elteknikken er udviklet, så den både kan lade og aflade. Det vil sige, at batterierne kan bruges til at levere strøm til andre eksterne komponenter, og således også andre elbiler, hvis en nabo skulle køre tør.

Både batterikapaciteten og motorernes ydeevne vil være fleksibel. Batterierne kan levere op til 600 hk, og Hyundai udelukker ikke, at der kommer "N"-udgaver på den nye teknik. "N" er Hyundais betegnelse for særligt sportslige versioner.

Første bil på den nye teknik bliver angiveligt en Hyundai Ionic 5, men ifølge Hyundai/Kia vil ingen, af de modeller, der kommer på den nye platform, afløse eksisterende modeller.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...