Sand Jensen Automobiler
Sand Jensen Automobiler © Simon Meyer

Kendt jysk bilhus gør klar til generationsskifte

Sand Jensen Automobiler i Silkeborg varsler 50-års jubilæum med store byggeplaner, der skal ruste virksomheden til fremtidens kunder

14. maj 2018 af Steen Bachmann

Per Sand Jensen startede som nyudlært mekanikersvend i 1969 med at sælge biler under åben himmel fra en plads i Silkeborg. Det gik godt, og efter tre år blev det nødvendigt at flytte forretningen til bedre forhold på Viborgvej 12 - overfor den nuværende placering.

Den første brugte importerede Porsche skabte telefonstorm, så Per Sand Jensen fulgte op med import af andre tyske bilmærker. I dag står han i spidsen for en af de mest markante jyske bilforretninger, og næste år kan han fejre 50-års jubilæum i branchen.

Per Sand Jensen Porsche 911
Per Sand Jensen og en lettere brugt Porsche 911 i starten af 1970'erne

Hvad er målet med jeres byggeplaner? 

"Målet er helt overordnet at ruste os til fremtiden. Ved siden af bilforretningen har vi over de seneste 15 år opbygget et ejendomsselskab, som i de kommende år for alvor skal have luft under vingerne. I sammenfald med planerne om opførelsen af nye moderne faciliteter til bilforretningen har ejendomsselskabet fået øje på mulighederne for at udvikle den nuværende attraktive placering til erhvervsudlejning. Derfor er der lagt planer for opførelsen af et nyt bilhus i flere plan på en anden matrikel, som støder op til det eksisterende og stadig tidssvarende værksted, mens et butikscenter på 11.000 kvm vil få facade ud mod den befærdede Viborgvej i Center Nord-området," siger Per Sand Jensen. 

Hvad er planen?

"Vi vil i år gennemføre et nøje tilrettelagt generationsskifte, så firmaets 50-års jubilæum i 2019 kan fejres med en organisation, der har blandet kortene. For at realisere de store byggeplaner skal mange brikker endnu falde på plads, men inden for en horisont på tre til fem år forventer vi at kunne byde vores kunder fra hele landet velkommen i et nyt bilhus midt i knudepunktet af Silkeborgs detailhandel med de strøgkunder og synergieffekter, det vil kaste af sig." 

Réne, Per Lasse Sand Jensen
Fra venstre Réne, Per og Lasse Sand Jensen © Simon Meyer

Hvordan ruster I jer til en fremtid, hvor færre kunder vil eje deres bil?

"Den udvikling så vi i sin spæde start for år tilbage, hvor vi var blandt de første, der etablerede et leasingselskab, Sand Jensen Finans. Med årene er det vokset, og så sent som sidste år vandt det en Gazelle-pris. Senest er en af vores mest erfarne konsulenter allokeret til selskabet, og hans arbejdsområder vil udelukkende omhandle rådgivning, releasing og storkundeaftaler. Leasingselskabet er i dag så vigtig og naturlig en hjørnesten i Sand Jensen Automobilers forretningsgrundlag, at det i de kommende år vil få sin helt egen identitet og markedsføringsprofil."

Ikke kun tyske brugtbiler

Oplever I efterspørgsel efter andet end tyske mærker?

"Det gør vi i stadig stigende grad, ja. Udover at skaffe biler hjem på bestilling som Aston Martin og, i den mere jordnære ende, Volvo, har vi 2018 haft et eksklusivt udvalg af håndplukkede modeller i Maserati's program, som omsættes i et rask tempo. Det er i den grad blevet okay at realisere sine drømme igen. Og det gør ikke noget at skille sig ud og vække opsigt."

Et godt tip, hvis man har et budget på 500.000 kr., kører 30.000 km om året og foretrækker at eje sin bil?

"Så vil jeg pege i retning af en Mercedes som en CLS Shooting Brake. Med en firecylindret diesel får man sig en både slidstærk, rummelig og driftsøkonomisk bil, der tilmed har designkant."

Måske er du interesseret i...