Afgift 2021 plug-in hybrid elbil ford kuga mitsubishi outlander

Afgiften på opladningshybriderne Ford Kuga og Mitsubishi Outlander forvirrer: Den ene stiger, og den anden falder.

Kaos i nybilspriser: Hvad sker der for afgifterne?!

Hvordan kan en førstegeneratons opladningshybrid falde i afgift, mens den nyere og mere effektive konkurrent stiger? Hverken forhandlere eller importører kan finde vej i afgifts-kaos

7. december 2020 af Frederik Hauschildt

De nye afgifter skaber kaos

På Bil Magasinet havde vi set frem til en afgiftsomlægning, som ville tilgodese biler med lavt CO2-aftryk og gøre det mere simpelt for forbrugere og bilforhandlere at udregne priser på nye biler. 

Det, vi har fået, er en lov, som skaber rod og uklarhed omkring bilpriserne.

Der er enighed i Folketinget om hvordan biler skal afgiftsberettiges. Reglerne følger en bils værdi og CO2-udledning, og målet er simpelt: Jo højere CO2-udslip, des højere afgift. 

Men i stedet for et system som det norske, hvor man primært betaler afgift efter CO2-udslip, har regeringen og flertallet bag Bilpakken valgt at fortsætte den værdibaserede registreringsafgift, hvor man tager udgangspunkt i bilens pris fra fabrikken i stedet for dens CO2-aftryk. 

Men der er gået noget galt: Lige nu ser en Ford Kuga plugin-hybrid ud til at stige i pris, mens den mindre effektive konkurrent med højere CO2-aftryk, Mitsubishi Outlander PHEV, ser ud til at falde i pris.

Forvirringen er total

Hvis du synes, det lyder forvirrende, så er du ikke alene. Blandt andet Ford melder om problemer med at fastsætte nye priser på biler.

"Ford er ikke klar til at levere priser endnu, vi skal have opklaret et fortolkningsspørgsmål. Når det er afgjort, kan vi levere priser," siger pressechef Lene Dahlquist fra Ford Danmark. 

"Der er nogle forskellige fortolkninger af, hvornår fradraget skal beregnes. Det snakker vi i øjeblikket med de Danske Bilimportører om."

De Danske Bilimportører forklarer, at de mærkelige priser skyldes en yderligere kategorisering inden for afgiftssystemet, som stadigvæk er solidt baseret på værdi. Det kan skubbe nogle biler over i en kategori, hvor prisen ikke matcher produktet.

Dacia falder i pris

Hos Renault/Dacia arbejder de i øjeblikket på højtryk for at udregne nye priser. 

"Det ser ud som om, det er indkøbsprisen fra fabrikken, der for alvor gør en forskel på afgifterne. En Clio Hybrid stiger med godt 20.000 kr, mens en Captur plugin-hybrid falder med omkring 8.000 kr. Også vores Dacia benzinbiler falder ret markant – under alle omstændigheder procentuelt mere end for eksempel Renault," siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault/Dacia.

Vil du læse op på det?

Hvis du selv har mod på at udregne en afgift, eller bare har lyst til at forstå diskussionen lidt bedre, kan du herunder læse op på de informationer, der på nuværende tidspunkt er tilgængelige. Hvis ikke, så kan du vente på at de officielle bilpriser bliver fastslået den 18. december.

De tre kategorier

Loven bærer forskellige opdelinger, fradrag og definitioner, som alt sammen skulle komme miljøet til gode. Det første, man skal vide er, at der opdeles i tre forskellige kategorier:

Nuludledningsbiler, lavudledningsbiler og regulære forbrændingsbiler. Ved biler, der kører med en udledning på 0 g CO2/km, gælder ét sæt regler. Ved biler, der kører mellem 1-50 g CO2/km, gælder et andet sæt, og ved alt over 50 g CO2/km gælder et tredje.

  • Nuludledningsbiler er næsten udelukkende elbiler. Det er biler, der kører uden at udlede lokale CO2-udslip.
  • Lavudledningsbiler er primært plug-in hybrider. I normale hybrider overstiger udledningen som regel det definerede maksimum på 50 g/km af CO2, og derfor har opladningshybrider denne kategori for sig selv.
  • De øvrige biler er alt andet med en udledning på over 50 g/km af CO2. Langt de fleste biler på vejene i dag falder under denne kategori.

Efter denne opstilling burde resultatet være nogenlunde enkelt: De biler, der udleder mindst CO, beskattes mindst. Men sådan er det ikke: 

Der er både opgang og nedgang i afgiften i alle ovenstående kategorier. Der er sågar også op- og nedgang hos både benzin- og dieselbiler.

De tre satser

Registreringsafgiften, der betales på biler, er fortsat delvist værdibaseret. I den nye afgiftslov har regeringen overhalet det såkaldte 'skalaknæk', der gik ved 197.000 kr. 

Der går stadigvæk et skalaknæk her, og ændringen i afgift er stadigvæk fra 85% til 150%. 

Forskellen er, at der er tilføjet endnu et knæk: Nu er biler, der har en værdi på under 65.000 kr. kun underlagt en bundafgift på 25%. Det er altså bilens absolut basisværdi, før enhver form for afgift.

Disse satser fortsætter med samme værdi, helt indtil 2030, hvor planen forventes at være gennemført. Det er dog ikke alle de nye satser, der forbliver de samme igennem alle ti år. 

Afgift 2021 plug-in hybrid elbil ford kuga mitsubishi outlander

Figur fra FDM, der viser forskellen mellem skalaknæk fra 2020 til 2021

© FDM

De tre CO2-tillæg

Én af de store forskelle, mellem den forrige afgiftslov og den nuværende er, at fastsættelsen nu også tager et udgangspunkt direkte i udledningen. Til netop denne beregning findes endnu tre grupperinger, som hver især definerer hvor meget afgift, der skal betales i det, der kaldes CO2-tillæg.

Udleder din bil 124 g/km af CO2 eller under, så behøver du kun tilføje 250 kr. pr. g/km. I tilfældet af en Ford Kuga PHEV, er det altså 8.000 kr. i CO2-tillæg til registreringsafgiften.

Er det tal derimod mellem 125 g/km og 160 g/km, hedder prisen 500 kr. pr. g/km over 124 g/km.

Hvis du har en ikke-så-miljøvenlig stil, så kan du komme op i kategorien over 160 g/km. I dette tilfælde, er prisen 950 kr. pr. g/km over 160 g/km.

Afgift 2021 plug-in hybrid elbil ford kuga mitsubishi outlander

Figur fra FDM, der viser de forskellige CO2-tillæg

© FDM

De tre bundfradrag

Sidst men ikke mest uinteressant, er der et nyt bundfradrag på registreringsafgiften, inden de øvrige omstændigheder bliver regnet ud.

For elbiler ligger satsen i 2021 på 181.700 kr., hvorefter det gradvist falder til 166.700 kr. i 2030.

For opladningshybrider hedder det 71.700 kr. i 2021. Tallet falder til 56.700 kr i 2030.

Som noget helt nyt, er der også et bundfradrag på alle øvrige biler. Dette ligger på 21.700 fra 2021, og er fast til al forudselig fremtid.

Afgift 2021 plug-in hybrid elbil ford kuga mitsubishi outlander

Figur fra FDM, der viser de forskellige bundfradrag

© FDM

Aftagende rabatter

Der også en rabat på registreringsafgifter, der skal sørge for at gøre overgangen glidende mellem de to afgiftssystemer. De prisændringer, der diskuteres er dog stadigvæk aktuelle, selvom denne rabat er medregnet. Hvornår denne rabat medregnes er én af de ting, der endnu diskuteres.

Rabatten er i 2021 på 80%, og aftager til 20% i 2030.

Afgift 2021 plug-in hybrid elbil ford kuga mitsubishi outlander

Figur fra FDM, der viser procentrabatter på registreringsafgiften.

© FDM

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...