Campingvogn bag elbil med krog 2021
© Bil Magasinet

Kan camping-entusiaster skifte til el?

Stadig flere nye elbiler trækker 1 ton eller mere på krogen, men hvad er hagen ved at bruge elbilen til fx camping?

24. januar 2021 af Frederik Hauschildt

Udholdenhedskørsel med camper

At trække en campingvogn på krogen af din elbil koster mange kilometers rækkevidde. Men det har aldrig været en hemmelighed: Blandt Dansk Campingunion hersker en tommelfingerregel, der hedder, at en tredjedel af rækkevidden går til campingvognen. Nogle siger, at det ingen forskel gør, mens andre siger, at de fordobler benzinforbruget, når de spænder campingvognen på.

Forenede Danske Elbilister (FDEL), har været ude og samle data: Hvad mistes på el-kilometer, når campingvognen hægtes på? Testen, som var iscenesat af Elbilforeningens Martin Messer Thomsen, målte en Tesla Model 3 LR's forbrug ved en defineret køretur mellem Tesla Superchargers i henholdsvis Køge og Nørre Alslev. Elbilsforeningens testbil var iført vinterdæk og blev kørt med varmepumpen slukket under alle prøvelser, for at formindske forbruget. Testen blev lavet i december måned, så temperaturen har ikke været elbils-venlig.

Kan el og træk forenes?

Ja! Men hvis du skal have en elbil, der kan trække, så skal du være opmærksom på, at udvalget endnu er begrænset. Udvikling sker dog inden for området, og vi ser stadig flere biler på vejene, der har mulighed for træk. VW's nye ID.4 er med krog til 1 ton et eksempel på dette. Pointen ved, at bruge netop Tesla Model 3 er, at det i skrivende stund er den billigste mulighed, hvis du vil hægte 1 ton på krogen.

Når det er sagt, så er der naturligvis mulighed for at trække tungere ting. Audi e-tron har en maksimal trailervægt på 1.800 kg, og Model X når op på svimlende 2.225 kg. Det er nok til to små heste, eller et gods af en campingvogn.

Campingvogn bag elbil med krog 2021
© Elbilforeningen FDEL

Dyrt i kilometer

Men hvor meget kostede det så Martin at køre Køge-Nørre Alslev og tilbage igen? Først lavede han en referencetest: De 43 kilometer fra Brønshøj til Køge blev kørt uden trailer. Her var der modvind, og forbruget lå på 183 Wh/km. Det giver en rækkevidde på 380 km. Med en åben trailer på 270 kg steg gennemsnitsforbruget til 221 Wh/km, og med en flyttetrailer på 360 kg var den værdi helt oppe på 298 Wh/km. Rækkevidden for de to tests faldt til hhv. 318 km og 238 km.

Vinden vinder?

Campingvognen vejede de tilladte 1.000 kg, og her var forbruget højt: Turen til Nørre Alslev i modvind kostede 400 Wh/km. På vejen tilbage, med vinden i ryggen, faldt det tal til 337 Wh/km. Spænder du campingvognen bag elbilen, skal du altså overveje vindretningen: Den vil være forskellen mellem en rækkevidde på 175 km og 210 km. I kommentar til det, skriver FDEL i sin artikel:

"På trods af at det kun blæste en let vind 3 – 5 m/s på testdagen, gav det alligevel en forskel i rækkevidden på 35 km for turene med campingvognen. Når vindstyrke og -retning har så stor betydning, kan det være svært at forudsige forbruget. Den reelle rækkevidde med campingvogn vurderer jeg derfor til 130 – 150 km," skriver FDEL.

Campingvogn bag elbil med krog 2021
© Elbilforeningen FDEL

Kan man campe på el?

At spænde campingvognen bag elbilen forværrer altså forbruget, nærmest mere, end hos benzinbiler: Tommelfingerreglen hed 66% af rækkevidden, men FDEL's test viser forbrug, der i værste fald er helt nede på 46% af det, de så i referenceforsøget. Om 175 km er brugbart til campingferie er en anden snak. FDEL konkluderer sin artikel med et fint perspektiv til, hvor langt 175 km egentlig er.

"Mange vil nok afstå fra at køre længere ture med så stor en campingvogn, men det vil da absolut være gennemførligt, at tage den med på kortere ture for eksempel rundt i Danmark. Det er muligt at køre fra for eksempel København til Blåvand ved Jyllands vestkyst med to opladninger i henholdsvis Slagelse og Middelfart," skriver FDEL afslutningsvis i undersøgelsen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...