Noriyaro YouTube Tsukuba PVC Drift

Japanske fattigrøve gør en sport ud af at køre sidelæns til INGEN penge

I Japan har dedikerede fattigrøve brugt tid på at udvikle og raffinere det, der egentlig bare er et sæt McDonalds-bakker under baghjulene

23. juni 2021 af Frederik Hauschildt

PVC Drift er det nye grønt

Efterhånden er larm, røg og benzinforbrug er fy-ord i ethvert I-lands ordbog, er der mere end nogensinde efterspørgsel på mere klimavenlige alternativer til gårsdagens sport. I løbet af de seneste 10 år har vi set sportsgrene som Formel E og Extreme E, som forsøger at mindske forbruget i et ellers forbrugspræget felt. Men hvordan gør man drifting miljøvenligt? Du kan erstatte motoren, men dækkene går stadigvæk op i røg.

Mød PVC Drift. I essensen stammer idéen fra gokart, hvor folk fandt på at spænde små PVC-rør på baghjulene, så alt vejgreb bortfaldt, og de kunne køre sidelæns i de baghjulstrukne karts. Oversættes princippet til små, forhjulstrukne minibiler, får du en billig drift-løsning, der hverken koster, sviner eller larmer.

Noriyaro YouTube Tsukuba PVC Drift

Typisk bruges billige, små biler som Suzuki Alto og Daihatsu Cuore, men alt fra firehjulstrukne Subaru til familiens MPV har hjemme på en PVC Drift-bane.

© Noriyaro // YouTube

Det billige alternativ

Det siger sig selv, at en Opel Corsa ikke koster nær så meget som en BMW 323i, være det i indkøb eller vedligeholdelse - og det princip gælder i endnu højere grad i Japan. Her findes en særlig klasse af ekstraordinært små biler, der undgå meget afgift og forsikring, og som således er mere end bare en smule billigere end eksempelvis en Nissan Silvia.

Banen kan der også spares penge på: Grundet det lave støjniveau, kan forladte parkeringspladser fungere lige så oplagt som rigtige baner, som eksemplificeret af PVC Drift Park - en forladt parkeringsplads, der nu bruges som dedikeret PVC-drift-bane.

Det hårde PVC-plastik slibes væk når der køres på de rør-svøbte baghjul, og efter en rum tid går røret i stykker. Én ring koster omkring 200-300 kr., og hvis du vil spare på pengene, kan du udstyre bilen med et vandingssystem, som smører 'dækkene' mens du kører. Under alle omstændigheder, så er PVC-rør til en 13"-fælg billigere end drift-dæk til en 18"-fælg.

Noriyaro YouTube Tsukuba PVC Drift

Et sprinklersystem monteres i hjulbrønden, så plastikringen køles og kan holde til flest muligt omgange.

© Noriyaro // YouTube

Hvad bruges det til?

PVC Drift fungerer godt til en række forskellige ting: For nybegyndere bruges det til at lære grundprincipperne bag at køre sidelæns. Hastigheden er lavere, så skaderne er tilsvarende mindre, når det går galt. Det bruges også til at uddanne let øvede kørere i at køre såkaldt 'tandem', altså hvor to biler lægges lige op og ned af hinanden. Sidst men ikke mindst fungerer disciplinen selvfølgelig også som underholdning for de øvede.

Nedenfor kan du se en video fra YouTuberen Noriyaro, der for første gang dokumenterede konceptet i 2018.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...