Hyundai Santa Fe forfra

Første test: Santa Fe vil udfordre prestigemærkerne

Den nye Hyundai Santa Fe er ikke bare blevet større og flottere at kigge på – mekanisk har den fået en overhaling og kvaliteten har fået et løft

9. juli 2018 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

En times kørsel nord for Barcelona omkring Manresa.

Hvad er nyt i Hyundai Santa Fe?

Der kører ikke mange af Hyundai's største SUV på vejene i Danmark. Sidste år blev der solgt 16 stk. af Hyundais 7-sædede SUV i Danmark og i 2016 var tallet nede på 3 stk. – men det skal der laves om på nu. Derfor har Hyundai netop præsenteret den nye Santa Fe, der er større, smukkere og, ifølge Hyundai, mere luksusorienteret.

Luksus er måske så meget sagt, men Santa Fe er under alle omstændigheder blevet rigtig flot at kigge på. Den store, oprejste grill får Santa Fe til at se bred og muskuløs ud – to ting der går rigtig godt i spænd med følelsen af SUV. Samtidig er den blevet større; 70 mm i længden så den nu måler 477 cm med en akselafstand på 277 cm. Det giver mere plads på bagsæderne og i bagagerummet, der er er vokset med 40 liter, så det nu rummer 625 liter i alt.

Følelsen af luksus i kabinen er bestemt blevet mere nærværende, selvom vejen til rigtig luksus er stadig lang. Der er fine materialer på instrumentbord og dørsider, men de er omgivet af hård plast med billige samlinger. Til gengæld er det nu muligt at vælge Santa Fe med 7” digital instrumentering og en ”flyvende” infotainmentskærm på enten 7- eller 8 tommer, hvor den største har Apple Car Play og Android Auto.

Hyundai Santa Fe interiør

Højere sikkerhed i Santa Fe

Sikkerhedssystemerne er samtidig blevet flere. Blandt andet med Safe Exit Assist, der låser dørene ved udstigning, hvis der kommer biler bagfra; Specielt smart med små passagerer på bagsæderne. Rear Occupant Alert advarer dig, hvis du prøver at låse bilen men har glemt dit barn på et af bagsæderne. Ifølge Hyundai sker det rent faktisk – dog mest udbredt i det Amerikanske.

Den danske importør vurderer desuden, at der vil blive størst efterspørgsel på den gamle 2,2-liters diesel fra forgængeren, der nu har 200 hk, 440 Nm og mulighed for firehjulstræk. Den kan bestilles med både manuelt gear eller den nyudviklede 8-trins automatgearkasse. De er dog usikre på, om det bliver muligt at bestille Santa Fe i Danmark med de andre motorer på programmet; 2,4-liters benziner med 188 hk og den mindre 2,0-liters diesel på enten 150 eller 180 hk.

Hyundai Santa Fe fra siden

Hvem er konkurrenterne til den nye Santa Fe?

Den nye Santa Fe er på størrelse med Skoda Kodiaq, der dog er en smule billigere. En 7-sæders Kodiaq med 2-liters diesel, 190 hk og DSG-gear starter ved 501.620 kr. Priserne på Santa Fe er endnu ikke på plads men forventes at ligge på samme niveau som den udgående model; 543.975 kr. for den 2,2-liters diesel med 200 hk og automatgear. Til gengæld føles Santa Fe noget mere speciel, på den gode måde, end Skoda Kodiaq.

Hvornår lanceres Santa Fe?

Den præcise dato for lanceringen er endnu ikke på plads. Hyundai Danmark forventer den nye Santa Fe hos forhandlerne i løbet af efteråret.

Vi synes…

Vores indtryk af bilen på vejene kan du læse mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...