Multikollisions-airbag
Multikollisions-airbag

Hyundai og Kia forsker i den intelligente airbag

Airbags hjælper dig én gang i en kollision – men ikke, hvis du fortsætter ind i et træ eller bliver påkørt igen. Det vil bilindustrien gøre noget ved

25. januar 2019 af Steen Bachmann


De nuværende airbagsystemer yder ikke beskyttelse ved de såkaldt sekundære kollisioner – altså hvis der sker flere ulykker efter hinanden eller hvis den første kollision ikke er alvorlig nok til at udløse bilens airbags. 

Med et nyt multikollisions-airbagsystem arbejder man derfor på at kunne udløse airbaggene mere effektivt ved at kalibrere dem til den øjeblikkelige status for bilen og personerne i bilen.

Airbaggen registrerer, hvor personerne er i bilen

Den nye teknologi registrerer, hvor personerne er placeret i bilen efter den primære kollision. Hvis personerne er tvunget ud i usædvanlige positioner, kan effektiviteten af de nuværende airbags være reduceret. 

Multikollisions-airbagsystemet er konstrueret til at blive udløst endnu hurtigere, når effektiviteten af de primære sikkerhedssystemer kan være kompromitteret. De yder dermed ekstra sikkerhed, når fører og passagerer er mest sårbare. 

Ved at genkalibrere den kollisionskraft, der skal til for at udløse bilens airbags, reagerer airbagsystemet hurtigere ved den sekundære kollision, så sikkerheden forbedres for personerne i biler, der udsættes for flere kollisioner.


"Ved at forbedre airbagsystemets effektivitet i forbindelse med flere kollisioner, forventer vi at kunne forbedre sikkerheden for førere og passagerer i vores biler markant”, siger Taesoo Chi, som er head of Chassis Technology Center hos Hyundai Motor Group. 

”Vi vil fortsætte vores forskning i flere forskellige former for kollisioner som led i vores dedikerede tilgang til at fremstille endnu mere sikre biler,der beskytter personerne i bilerne og forhindrer kvæstelser.”

Hyundai Motor Group har analyseret ulykker med flere kollisioner på forskellige måder for at forbedre airbagsystemets effektivitet og præcision i forbindelse med sekundære kollisioner.

Hyundai Motor Group implementerer systemet i kommende biler fra Hyundai og KIA.

Fakta

I henhold til statistisk materiale fra National Automotive Sampling System Crashworthiness Data System (NASS-CDS), som hører under the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA, skete der sekundære kollisioner i ca. 30 % af 56.000 bilulykker i Nordamerika fra 2000 til 2012.

De hyppigste former for ulykker med flere kollisioner forekommer: 

Fordi biler krydser vognbanemarkeringerne (30,8 %)

Pludselige stop ved betalingsanlæg (13,5 %)

Påkørsel af midterrabatten (8,0 %) 

Kørsel ud over vejsiden med efterfølgende kollision med træer og elmaster (4,0 %)


Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.