Siden klimaaftalen i december 2020 skabte store afgiftsrabatter på elbiler og plugin-hybrider, er bestanden af “grønne biler” steget markant. Sidste år var ingen undtagelse, da tilgangen af elbiler var historisk stor. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, hvor mange elbiler der er i Danmark, og hvordan salget har udviklet sig over årene.
69% flere elbiler i 2022
2022 var et godt år for elbilerne. Bestanden af elbiler steg med hele 69 pct., hvorfor der nu er 112.700 elbiler mod 66.600 året forinden, viser analyse fra Danmarks Statistik. Går vi et år længere tilbage, da klimaaftalen blev indgået, er tallet 33.213.
Plugin-hybriderne har ikke kunne holde trit med elbilerne. 2022 slutter af med en bestand på 104.900 plugin-hybrider mod 77.900 i 2021.
Dermed er der også flere elbiler end plugin-hybrider i Danmark, der til sammen udgjorde 38 pct. af det samlede bilsalg i 2022. Det er en stigning på 3 procentpoint, som mest af alt bæres af salget af elbiler.
Elbiler og plugin-hybrider udgør nu 7,7 pct. af alle biler i Danmark mod 5,2 pct. året forinden. I juli var der for første gang siden februar 2021 flere elbiler end plugin-hybrider i Danmark.
De danske husholdninger har været særligt begejstrede for elbilerne. Mens tilgangen af fossilbiler (benzin og diesel) faldt med 24 pct. til 92.000 nye biler, så steg tilgange af elbiler til private med 23,8 pct til 30.800.
Plugin-hybriderne tabte også pusten og faldt med 34,7 pct. til 26.500. Samlet set bragte 2022 en tilgang på 149.300 biler.
Elbiler og plugin-hybrider i Danmark
Hvor mange elbiler er der i Danmark?
- 2020 - 31.900 elbiler
- 2021 - 66.600 elbiler
- 2022 - 112.700 elbiler
Hvor mange plugin-hybrider er der i Danmark?
- 2020 - 29.700 plugin-hybrider
- 2021 - 77.900 plugin-hybrider
- 2022 - 104.900 plugin-hybrider

Skoda Enyaq blev den mest solgte elbil i 2022 med 2.431.
Afgiftsrabatter skabte incitament
Af EU’s og det danske afgiftssystem defineres biler som “grønne”, når de udleder mindre end 50 gram CO2/km. Alt derover vurderes som en “sort” bil og er ikke berettiget til gunstige afgiftsrabatter. Mange plugin-hybrider faldt under denne grænse, hvorfor bilmarkedet de seneste år har bugnet med slagtilbud.
Afgiftrabatten skabte et bilmarked, hvor en kraftig plugin-hybrid med alt i udstyr lige pludselig kostede det samme - og til tider mindre - end en skrabet benzin’er.
Eksempelvis blev en Mercedes C300e med 313 hk og masser udstyr billigere end den billigste og mest skrabede C200. Siden da er afgifterne stødt steget på plugin-hybrider, hvorfor priserne ikke er lige så favorable i dag.
Selvom der i aftalen ligger en politisk ambition om en million elbiler og plugin-hybrider i 2030, så er det reelle mål 750.000, hvilket der er fundet finansiering til. Af disse skulle 10% være plugin-hybrider.
Det mål nåede Danmark allerede i marts sidste år, da bilbestanden nåede 79.727 plugin-hybrider.
Klimaaftalen for vejtransport
- Der er politisk ambition om en million “grønne biler” på de danske veje i 2030.
- Klimaaftalens mål er 750.000 nul- eller lavemissionsbiler i 2030.
- Socialdemokratiet indgik aftalen med Radikale Venstre, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti.
- Aftalen er fra december 2020.
Kilde: Regeringen 4.12.20