Legende Automobile Renault 5 Restomod Turbo 2 turbo 3 widebody
© Legende Automobile

Hvem har ikke drømt om en Renault 5 Turbo.. 3?!

Ja, du læste rigtigt. Den legendariske Renault 5 Turbo 2 får nyt liv af franske Legende Automobile.

4. august 2021 af Emma Steensen

Et ikon er blevet genfortolket

Den er et sandt ikon fra 80'erne og en af de mest markante hot hatches fra en svunden tid. Der er selvfølgelig tale om den vanvittige og kompromisløse Renault 5 Turbo 2, der med de uendeligt brede skærme og dens vilde performance kørte sig ind i mange bilfans' hjerter. 

Det kommer derfor næppe som en overraskelse, at den var en oplagt kandidat i forbindelse med den nye bølge af restomods, der skyller ind over bilverdenen for tiden. 

Restomods går i al sin enkelthed ud på at tage en gammel bil, det kan i princippet være en hvilket som helst bil af ældre dato, og derefter bygge den om og ved hjælp af moderne teknologi og mekanik føre den ind i vores århundrede. 
Gennem denne ombygning forbedres overordnet performance, køredynamik og det er også muligt at løse nogle af de eventuelle problemer som den oprindelige bil døjede med. 

Legende Automobile Renault 5 Restomod Turbo 2 turbo 3 widebody
© Legende Automobile

En sand tidsmaskine

Restomodification er præcis hvad Legende Automobile har gjort ved den oprindelige Renault 5 Turbo 2, som de nu har døbt Turbo 3 i forbindelse med ombygningen. 

Legende Automobile selv kalder deres genfortolkning af Turbo 2'eren for en tidsmaskine, der formår at transportere os tilbage til de farverige 80'ere, når det moderne liv bliver for kedeligt. Selve bilen ser da også vild ud, men den formår stadig, på sin egen lidt specielle måde, at være tro mod sit ophav. Der er med andre ord ikke umiddelbart nogle mærkelige krumspring at finde i designet, der i nogen udstrækning fremstår i tråd med det originale. Naturligvis tilføjet en masse moderne gejl.

Legende Automobile Renault 5 Restomod Turbo 2 turbo 3 widebody
© Legende Automobile

Original med et moderne tvist

I forhold til den moderne teknologi i den nye Turbo 3, er valget ikke faldet på eksempelvis en sekventiel gearkasse med padler på rattet. Derimod har Legende Automobile ønsket at bevare en mere old school tilgang til gearskiftet og de har derfor valgt et gammeldags mekanisk gearskifte.  

Karrosseriet er håndlavet hovedsageligt i kulfiber og er lavet ekstra bredt for at gøre plads til endnu større hjul - nemlig 16" x 8" foran og 17" x 11" bagtil. Længere bagtil på bilen finder vi en specialfremstillet diffuser, som danner baggrund for de firkantede afgangsrør fra udstødningen.  

Vingen bagtil er også forlænget, men stadig med fokus på at holde den så simpel og så let som muligt i konstruktionen. Desuden er den nye Renault 5 Turbo 3 udstyret med LED-lygter, der særligt bagtil har fået et helt særligt signaturdesign. 

I forhold til motoren og hvor mange kræfter den kommer til at have, så er det desværre ikke oplyst endnu, men den kommer formentligt til at ligge i omegnen af 400 hk. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...