Toyota solid-state ny batteri fasttilstand 2021 2025
© Toyota

Hvad nu?! Kæmpe omvæltning for elbiler i horisonten!

Elbiler er lige på nippet til at blive langt bedre end hidtil. Toyota regner med at vise den første prototype af et fast-tilstandsbatteri frem i 2021

22. december 2020 af Frederik Hauschildt

Revolutionerende teknologi i horisonten!

Hvor mange gange har du kigget efter en ny bil? Hvor mange af de gange har du frasorteret elbiler på rækkevidde? Hvad med ladetider? 

Mange mærker har forsøgt at løse problemet, men nu overhales de indenom af tre primære indsatser: VW, Toyota og Nissan har alle sammen gang i udviklingen af et såkaldt Solid-State batteri, eller 'fasttilstandsbatteri'.

Fordelene er ubeskrivelige, for Toyota lover nu et batteri med rækkevidde på 500 km, og en ladetid på bare 10 minutter. 

Løftet gælder til 2021, hvor den første prototype af en bil med batteriet vil blive præsenteret. Det skal munde ud i, at Toyota monterer batterierne i deres elbiler fra 2025.

Toyota solid-state ny batteri fast-tilstand 2021 2025
© Toyota

Mere plads og lavere vægt

De nye batterier har en langt bedre energitæthed end dem, vi kender, og derfor vil de kunne laves mindre: Det vil give mulighed for bedre kabineplads og lavere vægt. 

Desuden er batteriet bedre til at holde på sin strøm ved forskellige temperaturer, og Toyota mener selv, at forskellen mellem rækkevidde i vinter- og sommertemperaturer er så godt som udlignet.

Mindre risiko for brand

Selvom teknologiens omfang er sprængfarlig, så er batteriet i sig selv mere stabilt end de nuværende litium-ion batterier. Det betyder ifølge Toyota mindre risiko for brand. 

Toyota solid-state ny batteri fast-tilstand 2021 2025
Toyota RAV4 PHEV

ville få endnu mere plads, hvis batteriet blev mindre.

© Bilmagasinet

Bruger stadigvæk litium

Litium er ét af de mineraler, det nye batteri ikke gør kål på. Det er et klagepunkt for mange, at litium er en resurse, der ikke er frit tilgængelig. Mineralet kan genbruges, men en komplet uafhængighed af det ville være at foretrække.

Toyota lover, at de nye batterier vil have en længere holdbarhed end væskebaserede batterier. At ét batteri holder længere, betyder også, at der forbruges mindre litium pr. elbil, hvilket i sidste ende sparer på det dyrebare materiale.

Toyota solid-state ny batteri fast-tilstand 2021 2025
© Toyota

Solid-State er det nye sort

Toyota har allerede lagt batteriet i en prototype, og er ikke de eneste om idéen. Nissan og VW er begge i gang med udviklingen af et lignende batteri, og Nissan regner med at have en produktionsklar bil færdig i 2028. Alligevel er det Toyota, der med over 1000 patenter inden for teknologien fører rent udviklingsmæssigt.

VW vil, ligesom Toyota, være produktionsdygtige inden 2025, og de planlægger at opnå det sammen med en amerikansk startup-virksomhed ved navn QuantumScape.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...