Mini cooper elektrisk klassiker
© MINI

Hvad er nu det: Nu kan du få bygget din Mini om til elbil

Du kommer aldrig til at skulle justere SU-karburatorer igen! Men hvor fedt er det lige?

29. januar 2022 af Frederik Hauschildt

Mini omdanner klassikere til eldrift

Om det er et forsøg på at redde sin fossildrevne arv, eller om det er fordi, de ser en reel opgradering i det, så er Mini begyndt at udskifte benzinmotorerne i de gamle, klassiske Mini'er med en elektrisk batteridrivline.

Egentlig kom idéen om at smide en 122-hestes elmotor i gabet på Mini'en fra dengang, Mini udviklede den elektriske Cooper SE. Tilbage i 2018 byggede Mini en one-off eldrevet Mascot, og nu skal de altså masseproduceres. 

Det tilhørende batteri er i stand til at give en rækkevidde på cirka 160 km i det lille ikon, der kæmper sig til 100 km/t på respektable 9 sekunder.

Mini cooper elektrisk klassiker

Det første koncept blev fremvist ved New York Motorshow i 2018 - nu er den klar til masseproduktion.

© Mini

160 km?! Kan man bruge det til noget?

Det korte svar er nej: Den opgivne rækkevidde er 160 km, og før du tilføjer temperatur, vindmodstand og ekstra passagerer til beregningen, ser det sort ud. Skal du fylde batteriet op igen, sker det med skuffende 6,6 kW, og så er konklusionen draget: Du skal ikke meget længere end ned til købmanden, før du kommer i problemer.

Omvendt, så lever de fleste klassikere i garage, og derfor er det måske med fordel, at du kan erstatte trickle-laderen med en morfar-lader, og undgå at skulle stille karburatorerne inden hver køretur.

Mini cooper elektrisk klassiker

Alle de ændringer, der laves på de gamle Mascot'er kan gendrives: Det gælder både drivline, men også den rækkeviddemåler, der er installeret i instrumentbrættet.

© Mini

Hvad siger redaktøren af Retro-Revyen?

"Personligt kan det ikke få mit pis i kog, at nogle vælger den elektriske løsning til deres klassiker, veteran eller youngtimer. De må gøre med deres egen bil, som de lyster. Og er der kunder til gamle biler med stød i motorrummet, er producenterne velkomne til at sælge dem. Men hold de højspændte naller fra mine private biler, tak. For mig er den mekaniske del af mange klassikere en stor del af magien ved dem," siger redaktøren af Retro-Revyen, Frederik T. Frey.

Biler er kulturarv

"Jeg drømmer ikke om at skifte en forbrændingsmotor ud med en elmotor – blandt andet fordi jeg deler Motorhistorisk Samråd og FIVA's betragtning om, at biler tilhører vores fælles kulturarv, hvorfor originalitet er essentiel," siger Frederik T. Frey.

Han kan dog godt forestille sig, at der findes youngtimere og klassikere, hvor forbrændingsmotoren ikke er bilens stjerne – men hvor designet og stilen er det fremtrædende. Disse er mere oplagte kandidater. 

"I realiteten betyder det, at jeg bedre kan acceptere en elektrisk Austin Mini eller Citroën DS frem for en AC Cobra eller Lancia Delta Integrale med elmotor," siger redaktøren.

Retro-Revyen 2022 klassiker veteran youngtimer årbog Frederik T. Frey Ford P7B Taunus 17M RS Slot Mags Fælge

Retro-Revyen 2022 her i favnen på redaktøren, Frederik T. Frey, kan bestilles med rabat på dette link.

© Foto: Jette Elisabeth Skylark

Vil du læse mere om klassikere, veteraner og youngtimere?

Vil du læse mere om fede klassikere, veteraner og youngtimere, er Retro-Revyen 2022 spækket med fedt indhold fra fortiden fordelt på årbogens 164 sider. Bestil Retro-Revyen her.

Retro-Revyen 2022 klassiker veteran youngtimer årbog

Retro-Revyen 2022 kan bestilles på Bilmagasinet.dk/retro - eller ved at klikke her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...