FDMs test foretages med en testenhed, der bliver kaldt en dongle.

© FDM

Holder elbilen, hvad den lover? Ny test tjekker batteriet

Hidtil har det ikke været muligt at få testet tilstanden af batteriet på elbiler. Det laver FDM nu om på.

4. august 2022 af Emil Winter

FDM åbner for kapacitetstest

Batteriet er en af de mest dyrebare dele på en elbil. Alligevel har det indtil nu ikke været muligt at få lavet en uvildig test af standen på batteriet. Det vil FDM lave om på fra dags dato, skriver de i en pressemeddelelse.

Derfor er FDM nu klar med den hidtil eneste godkendte og certificerede uvildige test, der har til formål at undersøge, om elbilens batteri præsterer, som det skal. Kapacitetstesten hos FDM tester batteriets “State of Health” (SoH) gennem en måling af batteriets tilstand angivet i procent. Testen vil give en indikation af hvor meget brugbar kapacitet, der resterer i forhold til batteriets kapacitet fra ny. Testen kan komme mange elbilkøbere til gavn på sigt - især på brugtmarkedet. 

Med tiden bliver elbilens batteri forværret, og rækkevidden mindskes.

Skal gøre køb og salg af brugte elbiler ukompliceret 

Testen kan skabe sikkerhed for fremtidige købere af brugte elbiler, da man kan få afklaret batteristanden, allerede inden man køber bilen. Batteriet i en eldrevet bil bliver nemlig slidt og forværret med tiden. Udover, at dette medfører en kortere rækkevidde, risikere man også at ende med en gigantisk regning, hvis man køber en elbil med et batteri, der er defekt eller af anden årsag skal udskiftes.

Ifølge FDM kan det nemt koste i nærheden af 200.000 kr, hvis man skal have skiftet batteriet eller dele af batteriet. Det er netop denne kattepine, som FDM vil hjælpe fremtidige elbilejere af med, og FDM opfordrer selv stærkt til, at man får testet batteriets SoH inden et potentielt køb.

”Ligesom det er vigtigt, at man kender bilens øvrige stand, er det vores klare anbefaling, at man får foretaget en kapacitetstest af batteriet, inden man køber brugt,” forklarer Lone Otto, der er områdechef i Teknisk Rådgivning i FDM

FDM installerer og afmonterer donglen i din bil, hvorefter de bearbejder data. 

© FDM

Væsentlig betydning for garantisager

FDM forklarer, at de hver uge kontaktes af elbilejere, der af den ene eller den anden årsag er i tvivl om, hvorvidt standen på deres batteri er, som det skal være. Og har man, som så mange andre, oplevet, at rækkevidden bliver kortere, har den eneste mulighed hidtil været, at besøge sit nærmeste mærkeværksted.

“Her er beskeden oftest, at batteriet intet fejler, uden at forbrugeren har haft mulighed for at efterprøve det,” fremhæver Lone Otto.

For at sikre en optimal sikkerhed for nuværende og kommende elbilejere har FDM derfor nu besluttet at tage sagen i egen hånd. Afviser forhandleren eller et af mærkeværkstederne at udskifte batteri med henvisning til, at batteriet fortsat fungerer, som det skal, kan et smut forbi FDM være den rigtige løsning for elbilejerne. En test hos FDM kan nemlig være behjælpelig, hvis man har oplevet problemer med en garantisag hos et mærkeværksted.

Testen hos FDM foregår på følgende måde:

  • Elbilens batteri lades op til 100 procent.
  • FDM installerer en testenhed - kaldet en dongle.
  • Ejeren kører, indtil batteriet er nede på 10 procents ladetilstand (dette må tage op til tre dage).
  • Donglen afmonteres af FDM, der efterfølgende behandler data.
  • Efter to dage modtager ejeren et certifikat med resultater. 

FDMs batteritest tilbydes p.t. På FDMs testcentre i Lyngby, Hillerød, Roskilde, Odense, Aarhus og Aalborg, og kan foretages uanset temperatur og hastighed. Testen af TÜV-godkendt. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...