Mercury Marine laver første V12 påhængsmotor
© Mercury Marine

Her er V12'eren, du kan spænde bag din båd

Mercury Marine står bag den verdens første V12 påhængsmotor, der får dig hurtigst til syden, når corona er overstået.

16. februar 2021 af Frederik Hauschildt

Verdens første V12

Mercury Marine, der specialiserer sig i produktionen af påhængsmotorer, har bygget verdens første V12-motor til påhæng. Der har før været monteret V12'ere i både, men aldrig før er der bygget en enhed, der kan hægtes bag på enhver større båd.

Motoren er på 12 cylindere, der hver især bygger op om den samlede størrelse på 7,6 liter. Den er ikke assisteret af turboladere, men gør til gengæld brug af fire overliggende knastaksler og hele 48 ventiler til at nå en ydelse på 600 hk. Enheden vejer 572 kg, så den er bygget til overvejende større både på over 40 fod. Motoren trækker begrænseren ved beskedne 6400 o/min, hvor den til gengæld kan blive i 200 timer før et olieskift er nødvendigt.

Mercury Marine laver første V12 påhængsmotor


© Mercury Marine

Totrins-gearkasse

Hvis ikke verdenen af påhængsmotorer lød fremmed nok, så gør motoren også brug af endnu en branchepræmiere: En styrbar gearkasse med to trin. På samme måde som i Porsche Taycan, er påhængsmotoren udstyret med en automatisk gearkasse, der skal sikre både acceleration og topfart. 

Gearkassen har ét gear, der bruges til øget acceleration og manøvredygtighed, og et andet, der tilladder en øget benzinøkonomi ved høje cruising-hastigheder.

Mercury Marine laver første V12 påhængsmotor
© Mercury Marine

Dér, hvor V12'ere trives

Selvom vi i bilverdenen gør brug af stadigt mindre motorer, har verdenen til søs gang i en helt anden udvikling. Bådejere efterspørger større og større motorer, der skal drive større og større både. Desuden tilbyder Mercury Marines V12-motor også en bedre benzinøkonomi end hidtidige motorer. Det er dels fordi, motoren har øget moment ved lave omdrejninger, og dels fordi man kan nøjes med færre påhæng.

Motorkonfigurationen fra Formel 1 er også bedre på en række andre punkter: Lyden kan dæmpes mere på en V12'er end på de tilsvarende V8'ere. Det høje moment ved lave omdrejninger tilbyder også en øget manøvredygtighed ved lavere hastigheder.

Motoren skal fremvises til det første virtuelle Boat Show i Danmark, der afholdes den 25. februar. Er du fan af både, kan du altså med fordel kigge med, når messen løber af stablen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...