© Søren Juul

Her er kommunerne med flest elbiler i Danmark

Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem, hvor mange ladere der er i en kommune, og hvor mange der køber en elbil. Det viser nye tal.

30. september 2022 af Patrick Boje Jensen

Der eksisterer stadig en idé om, at elbiler er et storbyfænomen, fordi det er i byerne, at der er kortest mellem offentlige ladere. Men eftersom langt de fleste ejere af elbiler lader deres biler hjemme i carporten, har antallet af offentlige ladepunkter ikke ret meget at skulle have sagt for, om det giver mening at eje en elbil eller ej. Det underbygges også af nye tal fra Autobranchen Danmark, der har opgjort antallet af elbiler i forhold til indbyggertallet i de danske kommuner. Det drejer sig altså ikke om biler til deling, men hvor mange elbiler der er i hele kommunen.

Kommuner hvor der er færrest indbyggere pr. elbil

  1. Lyngby-Taarbæk: 22 indbyggere pr. elbil
  2. Hørsholm: 23 indbyggere pr. elbil
  3. Solrød: 24 indbyggere pr. elbil
  4. Rebild: 28 indbyggere pr. elbil
  5. Tårnby: 29 indbyggere pr. elbil
  6. Allerød: 29 indbyggere pr. elbil
  7. Dragør: 31 indbyggere pr. elbil
  8. Glostrup: 35 indbyggere pr. elbil
  9. Hillerød: 39 indbyggere pr. elbil
  10. Lejre: 39 indbyggere pr. elbil

Antal ladepunkter pr. 1.000 indbyggere:

  1. Frederiksberg: 3,3
  2. København: 2,5
  3. Ærø: 2,3
  4. Herlev: 2,2
  5. Rebild: 1,8
  6. Bornholm: 1,7
  7. Aabenraa: 1,7
  8. Glostrup: 1,6
  9. Køge: 1,6
  10. Samsø: 1,6

Ærø Kommune, der kan prale af 2,3 ladepunkter pr. indbygger, er en af de kommuner i Danmark, der har færrest elbiler pr. indbygger. Omvendt er Allerød Kommune i top 10 over kommuner med flest elbiler pr. indbygger, men placeret i bund 10 i ladere pr. indbygger. København og Frederiksberg, der har flest ladere pr. indbygger, ligger begge i den laveste halvdel, når det kommer til elbiler pr. indbygger.

Antallet af offentlige ladepunkter kan ikke følge med antallet af elbiler i Danmark. I 2018 var der fire elbiler pr. offentligt tilgængeligt ladepunkt. I marts 2022 var tallet 12 - mere end EU’s anbefaling om maks. 10 elbiler pr. lader.

Mange elbilsejere vil næsten udelukkende derhjemme - ikke på "gadeladerne".

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...