Lightyear One elbil solbil soldrevet elbil bagfra baglygter
© Lightyear

Her er elbilen, du ikke behøver at oplade

Et hollandsk firma har bygget den angiveligt første serieproducerede bil, der kan køre udelukkende på solenergi. Og du kan købe den

27. april 2021 af Frederik Hauschildt

Mød Lightyear One

Lightyear er mærket, One er bilen: Den hollandske elbil er, udover batterier og elmotorer, også udstyret med et indbygget solcelleanlæg, der skal oplade bilen: I alt fem kvm af solceller er monteret under kølerhjelm og tag og skal sørge for at erstatte hjemmeopladning helt i perioder eller områder med meget sol.

Selv om der er sparet på forbruget, betyder det ikke, at Lightyear One er usportslig. Der er monteret en elmotor ved hver hjul, og One opnår således 100 km/t på under ti sekunder. One er også udstyret med torque-vectoring, så elmotorerne uafhængigt kan justere kraftoutput i forhold til styreinput.

Lightyear One elbil solbil soldrevet elbil Forlygter frontklap foran forende
© Lightyear

Opladning ved hjælp af solen

En kombination af fokus på vægt og vindmodstand betyder, at Lightyear One angiveligt kan køre op til 750 km på en opladning ifølge WLTP. Den lange rækkevidde opnås med et batteri på bare 60 kWh, hvilket også betyder at opladning er forbløffende effektivt. Elbilen er udstyret med et konventionelt ladestik, hvorigennem bilen kan oplade med op til 60 kW. I Lightyears egne test giver det 570 km på en time.

Igennem solcellerne alene kan bilen lade med op til 12 km i timen. Det er ikke hurtigt, men over en periode med meget sol og beskedent brug, kan bilen altså køre helt uden behov for et opladningsstik.

Lightyear One elbil solbil soldrevet elbil interiør interior dashboard instrumentbræt
© Lightyear

Lightyear One har plads

En coupe-lignende opbygning med fem døre kombineret med en længde på 5,1 meter betyder, at Lightyear One har god bagagerumsplads: Med alle sæder oppe ikan du fylde bagagerummet med op til 780 liter. Med bagsædet lagt ned er her 1701 liter.

Du får rigeligt med standardudstyr med som skærm med Apple CarPlay og Android Auto samt trådløs opladning, nøglefri adgang og hele tre isofix-installeringspunkter.

Lightyear One elbil solbil soldrevet elbil fordæk dæk fælge forhjul logo
© Lightyear

Specialudviklede dæk fra Bridgestone

Japanske Bridgestone har samarbejdet med Lightyear om at udvikle nogle specielle varianter af øko-dækket Turanza. Dækket blander både Bridgestones 'ologic'-teknologi og Enliten, som samlet reducerer rullemodstand og vægt.

Turanza har efter sigende tabt 3,6 kg på Enliten-behandlingen, og dækkene er overordnet set en kraftfuld faktor i One's høje rækkevidde.

Lightyear One elbil solbil soldrevet elbil profil døre åbne
© Lightyear

Lightyear One er ikke billig

Den eneste hage ved Lightyear One er prisen. Bilen skal bygges i 946 eksemplarer, der primært markedsføres i EU, samt Norge og Schweiz. Det alene ville efterspørge en høj pris, men den specielle teknik betyder også, at Lightyear One skubbes op i €150.000 før afgifter (1,1 mio. kr.). Måske er der mere fradrag, når den ikke kræver en ladestander..?

Lightyear planlægger dog at introducere flere forskellige modeller på det europæiske marked i den kommende fremtid, men på nuværende tidspunkt er det kun Lightyear One, der starter levering i slutningen af 2021.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...