© Søren Juul

Her er det stærkeste bil-brand i Danmark

Analysefirmaet YouGov laver hvert år en undersøgelse af, hvilket bilmærke der står stærkest i danskernes øje ud fra seks parametre. Og vinderen er en gammel kending.

6. april 2022 af Patrick Boje Jensen

Vinderen er den samme som sidste år

YouGov har spurgt danskerne, hvilket bilmærke der har det bedste image. Undersøgelsen spørger ind til seks parametre: Kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed.

Bedst klarer Volkswagen sig med en score på 29. På andenpladsen ligger Mercedes-Benz med en score på 24,7 efterfulgt af Volvo, der scorer 24,1. Top to er den samme som i 2021, mens Volvo og Audi har byttet plads på tredje- og fjerdepladsen.

Kia, som blandt andet har fået stor ros for elbilen Kia EV6, er årets højdespringer, men formår dog ikke at komme i top 10, som ser således ud:

De stærkeste bil-brands i Danmark

  1. Volkswagen
  2. Mercedes-Benz
  3. Volvo
  4. Audi
  5. Toyota
  6. BMW
  7. Ford
  8. Tesla
  9. Skoda
  10. Opel

Toyota vinder på verdensplan

På globalt plan må Volkswagen dog se sig henvist til en femteplads. I stedet indtager Toyota kronen, mens Mercedes beholder andenpladsen og BMW sniger sig ind i top 3.

På verdensplan ser top 10 således ud:

  1. Toyota
  2. Mercedes-Benz
  3. BMW
  4. Audi
  5. VW
  6. Honda
  7. Volvo
  8. Ford
  9. Nissan
  10. Lexus

Sådan er undersøgelsen lavet

Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

YouGovs globale bilranking er baseret på data fra 22 markeder, som inkluderer Australien, Brasilien, Canada, Danmark, Finland, Frankrig, Indien, Indonesien, Japan, Kina, Malaysia, Mexico, Norge, Pakistan, Saudi-Arabien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Taiwan, Thailand, Tyskland, og USA.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...