Den danske virksomhed Citylogistik er en last mile-serviceudbyder, der samler leverancer til virksomheder og institutioner i mikro-hubs for at reducere antallet af last- og varevogne i byerne.
Ved at sende færre biler på gaden minimeres risikoen for ulykker, og udledningen af skadelige partikler reduceres betragteligt, fordi der fortrinsvis anvendes eldrevne cykler, vare- og lastbiler.
Målet er at dække 100 europæiske byer inden for fem år, og Citylogistik er i syv danske byer ved udgangen af første kvartal i år.
"Diesel er på vej til at blive forbrudt"
Det første, man møder på jeres hjemmeside, er en erklæring med store bogstaver om, at diesel er på vej til at blive forbudt. Hvorfor skriver I det?
“I Danmark og hele Europa taler man om forbuddet, og flere steder er det allerede indført. Det skaber nogle udfordringer, som Citylogistik-konceptet har en løsning på.”
Hvilken forandring vil en mellemstor virksomhed opleve ved at gå over til at få alle varer fra Citylogistik?
“Når man tegner et abonnement hos Citylogistik, vil ens leverancer ankomme præcis på det tidspunkt, man ønsker det. Man vil kun få én leverance i stedet for flere, og det er muligt at tilkøbe ydelser, som at vi tager genanvendeligt materiale med ud af byen igen.”

Driftschef Jesper Amsinck fra Cityogistik foran to af de 11 MAN eTGE’ere, virksomheden har lejet. De elektriske varebiler passer fint ind i firmaets grønne profil.
Hvilken forandring vil virksomhedens naboer opleve?
“I de kommuner hvor vi har kørt længst, er data ved at være valide. De viser en kraftig reduktion i antallet af varevogne, og at dem, der er tilbage, kører på el. Derved undgår man støj fra dieselmotorer.”
Hvad er planen med jeres nye eldrevne MAN eTGE 3500 kg varebiler?
“Den nye MAN eTGE er en naturlig udvidelse af flåden, som også tæller flere typer af elkøretøjer som Fuso Ecanter. Hvis vi skal løse byernes udfordringer, må vi kunne bruge flere typer køretøjer. En elcykel kan for eksempel ikke levere pallegods fra DSV eller andre leverandører, men den kan rigtig fint levere varer til rådhuset hen over sommeren. Citylogistik er en løsning for byen, hvor partnerne bidrager med de nødvendige vare- og lastbiler til den grønne omstilling og målet om at nå 70 pct. CO2-reduktion.”
Hvad er Citylogistik?
Citylogistik er en grøn forretningsmodel, der vil forandre den gængse distributionsform, når det gælder nærdistribution i byerne.
Det faktum, at der i dag kører en masse vare-og lastbiler ind til byernes centrum for at levere én pakke fra én leverandør til én forretning, er et problem, som vi, som samfund, må finde løsninger på, fortæller Casper Svensson.
Ifølge Cityæogistik oplever forretningerne i centrum af byer, at de helt op til 10 gange på en dag må afbryde deres arbejde for at tage imod endnu en last- eller varebil, som kommer for at aflevere en bestilt pakke fra en leverandør.
Det betyder at byerne belastes unødigt og oven i købet lige midt i den mest travle tid på dagen, hvor trængslen fra de mange billister er størst. Desuden bruger virksomhederne unødigt meget tid på modtagelse af varer.