De nye motorcykler fra RGNT--mærket er eldrevne. Batteriet kan lades med et Type 2-stik eller 220V-ladestik, og softwaren opdateres automatisk.

© PR

Håndbygget svensk elmotorcykel er i Danmark fra 100.000 kr.

Den landsdækkende autoforhandler Carclub lover, at en eldrevet tohjuler er et kvikt, billigt og grønt alternativ til at pendle i en bil. Vi spørger bagmanden, om han selv vil køre på sådan et apparat?

5. maj 2022 af Steen Bachmann

Danske Carclub er ny dansk importør og forhandler af elmotorcykler fra svenske RGNT. De foreløbig to modeller fra mærket hedder Classic og Scrambler, og fremstilles udelukkende med batteri som drivmiddel.

Hvad er det for et produkt?

“RGNT (udtales “Regent”) er en håndbygget svensk elmotorcykel. Kombinationen af det klassiske design og den moderne teknologi på ren el gør RGNT unik. Motorcyklen adskiller sig fra motorcykler i samme prisklasse i kvalitet og finish, og samtidig er det muligt at sammensætte sin egen RGNT-motorcykel individuelt, da produktet er håndproduceret lokalt i Kungsbacka syd for Göteborg," siger Stefan Kaas, partner i Carclub, til Bil Magasinet.

Lydløs og let motorcykel

Hvad er baggrunden for at tage de nye motorcykler i butikkerne?

“Som gamle motorcykelentusiaster genfandt mine kolleger og jeg glæden ved at køre motorcykel ved den lydløse og lette køreoplevelse på el. Der går en lige linje mellem den og Carclubs fokus på performance og kvalitet i de køretøjer, vi sælger i forvejen. Vi ser potentiale over for de af vores kunder, som allerede har en eller flere luksusbiler, og håber, det kan tiltrække yngre kunder.”

I byen er man fri for gearskift, og har fuldt moment til rådighed konstant. Her er ingen udstødningsrør, og elmotoren er stort set lydløs.

© PR

Er en elmotorcykel et reelt alternativ til en pendlerbil?

“Ja, i de store byer er den. Jeg har selv brugt en RGNT Scrambler som daglig transport den seneste måned, og det er fornøjeligt at køre let og lydløst gennem byen på en elmotorcykel frem for at sidde i kø i en bil. For mange vil elmotorcyklen nok være et supplement til bilen, men for de unge i byerne uden børn er det en oplagt transportform til pendling – sjov, billig og grøn.”

Kan leases ud til private kunder

Hvad vil besparelsen være i forhold til en benzinbil med 15 km/l, hvis man kører 50 km om dagen?

“Selv med de nuværende elpriser vil besparelsen være 35-40 kr. om dagen alene i brændstof. Dertil kommer lavere udgifter til vedligehold og forsikring med mere. Men selv hvis der ingen besparelse havde været, mener vi ikke, der findes en benzinbil med 15 km/l, der er sjovere at køre …”

Vil man kunne sæsonlease den?

“Sæsonleasing af et køretøj uden registreringsafgift er ikke fordelagtigt, da idéen netop er at spare afgiften i den periode, man ikke anvender køretøjet. Med vores standard leasingaftale på RGNT-motorcykler kan du tilbagelevere motorcyklen uden omkostninger med blot en måneds varsel, hvis behovet for køretøj skulle ændre sig.”

RGNT Classic og RGNT Scrambler

Pris
Fra 97.995 kr. indregistreret i Danmark, hvor der betales moms, men ikke registreringsafgift af batteridrevne motorcykler. 

Data
21 kW elmotor
9,5 kWh lithium-ion-batteri
Topfart 120 km/t

Kørekort 
Kræver kort til motorcykel

Prøv og køb
Motorcyklerne kan prøves, købes og leases hos Carclub i København, Kolding, Hviidsminde og Herning.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...