Alfa Romeo Concept Tonale
Alfa Romeo Concept Tonale © Newspress

Ny karakterskala skal afsløre, hvor grøn en bil i virkeligheden er

Green NCAP er en karakterskala fra 0 til 5, der fremover skal vise en bils reelle CO2-aftryk

2. april 2019 af Steen Bachmann


Hvor meget forurener en dieselbil? Er det rigtigt, at en elbil skal køre vildt mange kilometer, før den er lige så grøn som en fossilbil, når man tager produktionen af bil og batteri med i regnestykket?

0 til 5 grønne stjerner

Det er ikke nemt for forbrugerne at overskue, så det skal en ny karakterskala hjælpe med. Green NCAP er skabt af europæiske bilklubber og forbrugerorganisationer, der sammen med en række nationale europæiske myndigheder har lavet en uafhængig test af bilernes miljøegenskaber og klimaaftryk. 

Også EU-Kommissionen støtter Green NCAP. Testen tildeler biler samlet fra 0-5 stjerner, helt som vi kender det fra Euro NCAP’s sikkerhedstest. Eneste forskel er, at stjernerne her er grønne.

Green NCAP skal gøre klimaaftryk let at forstå

Vi stiller fem hurtige spørgsmål til præsidenten for FIA Region 1, Thomas Møller Thomsen, der også er adm. direktør for FDM.

Hvordan foretages testen?

"I første omgang tester Green NCAP bilernes forbrug og dermed også CO2-udledning samt udledning af emissioner som partikler og NOx’er. Konkret sker det ved en laboratorietest ved forskellige temperaturer, da den har betydning for bilers forbrug. På samme måde testes bilernes udledning ved forskellige temperaturer i både et laboratorie og ved kørsel på vej. Det man også kalder Real Driving Emissions. I begge test måles bilerne på en index-skala fra 0-10. I det endelige resultat omregnes det til skalaen med de 0-5 stjerner."

Hvad er målet?

"Med Green NCAP ønsker vi at skabe en øget gennemsigtighed i forhold til klima- og miljøaftryk, når man skal købe bil. Men ligesom vi håber, at forbrugerne vil tage de nye grønne stjerner til sig, er vi også overbeviste om, at Green NCAP kan være med til at skubbe til udviklingen af mere grønne biler. Præcis som Euro NCAP har haft en stor betydning for udviklingen af bilers sikkerhed. Forhåbentligt vil Green NCAP også blive et konkurrenceparameter bilproducenterne imellem."

Det nye Green NCAP-logo vil blandt andet optræde på faktaark til nye biler.

Skal man være elbil for at få en høj score?

"Nej, det er ikke tilfældet. Når de to elbiler, vi har testet, scorer høj, skyldes det, at de ikke genererer nogen lokal udledning. Men testen viser også, at der er stor forskel på de øvrige biler. I forhold til bilernes emissioner opnår eksempelvis BMW X1 med den seneste euronorm (6d-temp), 9,4 ud af 10 mulige index-point. Til gengæld er brændstofforbruget ikke imponerende, og det trækker samlet ned."

CO2-aftryk fra vugge til grav

Hvilken rolle spiller well-to-wheel i bedømmelsen?

"Green NCAP’s test er ikke endelig. Men der er lagt en plan for, hvordan man de kommende år vil udvikle den, så man på sigt måler hele bilens klima- og miljøaftryk fra vugge til grav. Det vil givet forskubbe nogle af de resultater, vi ser i dag. Eksempelvis ved vi, at aftrykket ved produktionen af elbiler og deres batterier i dag er større end eksempelvis benzinbiler. Det er noget, man bør regne med, hvis man vil have et retvisende billede af bilers totale miljøregnskab. Også måling af bilers støj vil blive et parameter i fremtidens Green NCAP-test."

Se de første test på Green NCAP

Thomas Møller Thomsen, præsident FIA Region 1 og adm. direktør for FDM

© FDM

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.