Ford Capri Turbo
Ford Capri Turbo© A. Hansen

Godt nyt for klassikere: Det udskældte originalitetskrav fjernes

Regeringen og partierne bag den nye aftale om registreringsafgifterne har besluttet at afskaffe originalitetskravet helt for alle veterankøretøjer

4. december 2020 af Steen Bachmann

Skatteminister Morten Bødskov (S) kunne i dag på finansministeriets hovedtrappe offentliggøre aftalen omkring Bilpakken. Med budskabet om en grønnere og mere miljøvenlig transportfremtid, følger en tekst der løfter mulighederne for de historiske køretøjer som bevaringsværdig kulturarv.

I aftaleteksten fremgår det at; 

”Afskaffelse af originalitetskravet vil medføre, at også køretøjer ældre end 35 år, der er ombygget eller sat i stand med fx nyere uoriginale dele, vil skulle beskattes efter de lempelige afgiftsregler for veterankøretøjer. En afskaffelse af originalitetskravet vil forenkle reglerne betydeligt for borgerne og give flere mulighed for at reparere deres ældre biler uden at komme i konflikt med afgiftsreglerne.”

Brændstoftillægget afskaffes også

Faktisk er originalitetskravet ikke det eneste der afskaffes. Aftalepartierne er også enige om at fjerne det der kaldes brændstoftillægget, det betyder at man ved import af et veterankøretøj alene skal betale registreringsafgift og ikke CO2 tillægget oven i.

For at finansiere to så markante ændringer for veterankøretøjerne har man besluttet at hæve afgiftsgrundlaget. Det vil man gøre ved at hæve det lempelige loft fra 40 pct. til 75 pct. Det vil betyde, at de dyreste og nyeste veterankøretøjer får et højere afgiftsgrundlag, end de ældste og billigste. Det er den helt rigtige løsning set med de motorhistoriske briller, skriver Motorhistorisk Samråd.

Ford Capri Turbo
Ford Capri Turbo© A. Hansen

Sammenhold blandt klubber og organisationer

"Der har de seneste to år været et massivt pres fra veteran-entusiasterne for at få den her opgave løst. Et fantastisk sammenhold blandt de danske klubber og deres organisationer har vist sit værd. Mange har bidraget, såvel private som foreninger, og det har gjort en forskel. Der er dertil fundet stor velvilje hos både Skatteministeren og hos de folkevalgte til at lytte og til at finde en rigtig god løsning for os.

I Motorhistorisk Samråd ser vi med stor glæde på at det er lykkedes at komme i mål, at få afskaffet ikke bare såkaldte originalitetskrav, men også brændstoftillægget. I årevis har de forskellige skattestyrelsers tolkning af originalitet, været en hæmsko og en risiko ved ejerskabet af historiske køretøjer, man har aldrig kunnet vide sig sikker på om ens eget køretøj nu reelt overholdt den nuværende styrelses nuværende tolkning af lovgivningen. Nu bliver der ryddet op, der er rene linjer og regler der er til at overskue.

Motorhistorisk Samråd vil gerne takke Morten Bødskov for at have holdt sit løfte om at få ryddet op. Endvidere tidligere skatteminister Karsten Lauritzen og Rene Kristensen som for halvandet år siden introducerede ideen på Christiansborg, Kristian Pihl Lorentzen, Brigitte Klintskov Jerkel m.fl. for aktiv medvirken med spørgsmål til ministeren, samt Motorstyrelsens ledelse for en pragmatisk holdning overfor en løsning af den kaotiske situation mht. veterankøretøjer.

Det bliver en god tid vi går i møde med de historiske køretøjer, en tid hvor vi kan arbejde meget mere fokuseret på fortællingen om de historiske køretøjer som vores fælles rullende motorhistorisk kulturarv."

Facebook-opslaget er signeret Steen Rode-Møller, formand, Motorhistorisk Samråd.

Nu afskaffes Originalitetskravet! Pressemeddelelse 4. december 2020 Skatteminister Morten Bødskov, Regeringen og...

Slået op af Motorhistorisk SamrådFredag den 4. december 2020

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...