Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda
© GMA

McLaren F1's afløser bliver endnu vildere!

Designeren bag den legendariske McLaren F1, Gordon Murray, præsenterer en vild afløser med ventilator OG hækvinge i et tilbageblik på kendt F1-racer.

24. februar 2021 af Mikkel Thomsager & Frederik Hauschildt

Specialvariant af en specialvariant

Den specielle T50, som er bygget og designet af den selvsamme gut, der stod for McLaren F1, har fået en ondsindet tvillingebror: Gordon Murray Automotive T50s Niki Lauda er det fulde navn på bilen, der stikker bilen, der stak McLaren F1.

Men, som vane er med specialvarianter, så bliver produktionen begrænset. Der skal kun bygges 25 eksemplarer af T50s Niki Lauda, og det er ikke nok at være hurtig - du skal også være rig nok til at betale den. GMA forlanger 27 millioner kr. for bilen selv. Dertil kommer skatter, afgifter og naturligvis levering. Men så får du også en superbil i absurde dimensioner, der desuden er individuelt navngivet efter én af Gordon Murrays Formel 1-sejre som ingeniør.

Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda
© GMA

Praktisk talt en ny bil

Hvor den tidligere T50 er tænkt som den ultimative superbil, du stadig kunne køre hjem i, er T50s udelukkende til banebrug. Udover det åbenlyse, tilføjede aerodynamik så er hvert eneste panel udskiftet mellem T50 og T50s. Den visuelle sammenhæng, motoren og brugen af blæser er det eneste, der binder de to biler sammen.

Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda
© GMA

Opkaldt efter F1-legende

Den afdøde racerkører Niki Lauda skal lægge navn til denne specialvariant, og det er ikke et tilfælde: Gordon Murray og Niki Lauda arbejdede nemlig sammen hos Formel 1-holdet Brabham, og trods en middelmådig præstation var Lauda glad for ingeniørkunsten, som Gordon Murray udviste. Brabham vandt to gange, mens Niki Lauda kørte for dem, og den ene gang skete det i bilen BT46B, også kendt som 'Fan Car'.

Fan Car brugte, på præcis samme måde som T50 og T50s, en blæser til at skabe undertryk under bilen og derved styrke vejgrebet. Sejren var stor, men bilen blev ulovliggjort efter ræset og kom aldrig tilbage. Konceptet med blæseren lever dog videre, og på T50s skaber systemet over 1.500 kg af downforce.

Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda
© GMA

12.000 omdrejninger i minuttet!

Motoren i T50s er en forbedret version af den samme motor, der fandtes i T50. Nu producerer pianoet 725 hk i en velorkestreret 3,9-liters V12-symfoni der, uhindret af turboladere eller kompressor, kan nå helt op på 12.100 o/min. 

Med fokus på vægt er drivlinen naturligt let, og kraften sendes igennem en helt ny sekstrins-gearkasse, der styres udelukkende af paler bagpå rattet. Herfra rammer de baghjulene og skaber det, Gordon Murray mener er en ægte 'Drivers car':

"Vi havde ingen interesse i at bygge et rumskib, der kunne sætte de hurtigste omgange. Det skal man alligevel være en Formel 1-kører for at få noget ud af. I stedet har vi opbygget bilen som en Formel 1-bil, med central siddeposition og V12 på 12.000 o/min lige bag dit øre. I mine øjne, så bliver det ikke bedre end det: Kørsel i dets enkleste form," siger Gordan Murray i en pressemeddelelse.

Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda
© GMA

En endnu lettere superbil

Når man læser om GMA T50, så virker de 986 kg ikke besværlige at rykke rundt på. Men T50s skal gøre det bedre, så vægten er skruet endnu længere ned: Bilen vejer 852 kg tør, og ikke over 900 kg i kampklar tilstand. Vægten er så lav af hensyn til køreegenskaber. Hvis bilen skal ændre retning så hurtigt og let som en Formel 1-bil, så kræver det en uhørt lav vægt.

Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda


© GMA

Kun ét passagersæde

I vægtbesparelsens navn, er det ene af de to passagersæder fjernet. Det har til gengæld givet plads til en konsol med fly-kontakter, som man kender dem fra for eksempel en Le Mans GTE-racer. Det, koblet med det afskårne rat og de hullede paler og pedaler, fuldender racer-indtrykket i kabinen.

Instrumenterne er stadig digitale, dog er de rykket til et mindre display i midten af instrumentbordet. Alle luksus-materialer er også fjernet fra instrumentbordet, der mest af alt minder om et stillads til ræs.

Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda

Den sidste af sin slags

Gordon Murray har ikke boet under en sten. Han ved godt, at verden rykker mod en elektrificeret fremtid, og han ser således T50s som et 'sidste skrig' fra den forbrændingsbaserede racerverden, der engang var hverdag.

"Med den kurs, bilindustrien har udplukket, er det svært at forestille sig, at der nogensinde vil være en bil som denne. Især ikke en med så højtråbende en V12, der vejer så lidt. Jeg tror, den vil definere sin era," siger Gordon Murray afslutningsvis i pressemeddelelsen.

Gordon Murray T.50 T50 T.50s T50s Niki Lauda
© GMA

*Artiklen fortsætter med GMA T50 herunder. Følgende er først udgivet i august 2020*


Manden bag en af verdens mest legendariske sportsvogne, McLaren F1, der blev produceret i 106 eksemplarer fra 1992 til 98, har præsenteret det, han selv kalder efterfølgeren: Gordon Murray Automotive T50.

Som sin legendariske forgænger er T50 en superbil med mange unikke detaljer, herunder ikke mindst prisen, som er 2,36 millioner pund svarende til 19,5 millioner kr. uden afgifter.

Blæser i stedet for spoiler

Mest revolutionerende er ifølge Gordon Murray det aerodynamiske system. 

Bilens design er vindglat og uden spoilere, skørter eller synlige designdetaljer, der har til formål at regulære vindens arbejde omkring bilen. Men under bunden er der aktive aerodynamiske funktioner.

En 40 cm stor blæsersidder særdeles synligt i bilens hæk. Den suger luft ud fra vognbunden og fungerer dermed som erstatning for en hækspoiler for at suge bilen til jorden under høj fart.

Den letteste superbil

Som med den berømte forgængere har et af målene været, at gøre den så let som muligt. Ifølge skaberen er tørvægten bare 986 kg. 

Den selvbærende monocoque er udført i kulfiber og vejer bare 150 kg i sig selv, og  alle andre materialer er valgt og optimeret for at spare vægt. 

Ruderne er 30 procent tyndere end normale bilruder, gearkassehuset er udført i særlig tynd aluminiumsplade, og mange andre detaljer er udført i dyre letvægtsmaterialer. Pedalerne er eksempelvis udført i aluminium.

Vild men behagelig

Det overordnede mål er, at lave verdens mest kørerfokuserede bil. Alt i bilen har til formål at sikre, at føreren, der sidder i midten, får den mest direkte oplevelse af at køre bilen.

Gordon Murray Automotive understreger, at T50 ikke udelukkende er en baneracer, den er også komfortabel og brugbar i almindelig trafik. Her er god plads til tre personer samt aflæggeplads og et bagagerum på 288 liter.

Føreren sidder i midten

Som i den oprindelige McLaren F1 sidder føreren i midten i et føresæde, der kan justeres i længderetningen. På hver side er fikserede passagersæder placeret 20 cm bag førersædet. 

En del sekundær betjening foregår med en drejeknap, der styrer digitale displays omkring et stor omdrejningstæller, som hænger i en "flyvende" konsol til højre for førersædet.

Designet af T50 har generelt en vis lighed med F1, og vinge-dørene åbner på samme måde.

Helt unik V12-motor uden turbo

V12 motoren i den oprindelige McLaren F1 var lånt hos BMW og tilpasset den specielle gadebil. Motoren i T50 er helt unik og ikke lånt fra andre bilproducenter.

Den er udviklet og bygget af Cosworth. Den er på 3,9 liter og den yder 663 hk uden trykladning. til gengæld tager den 12.100 o/min. De 663 hk kommer til verden ved 11.500 o/min.

Det er angiveligt rekord for en V12-motor i en gadebil.

Vilde omdrejninger og manuelt gear

Momentet på 467 Nm er først klar ved 9.000 o/min, så det bliver noget af en raket at holde fart i. T50 har en manuel 6-trins gearkasse med almindelige H-gear. 

De fem første gear er close ratio, altså med lille forskel mellem gearene for at sikre optimal udnyttelse af effekten under hård kørsel. Sjette gear er et overgear til cruising.

Vild lyd - og 10 højttalere

De vilde omdrejninger må give en helt speciel lyd, både ind- og udvendig. 

Indvendigt understøttes lyden af en særlig, mekanisk lydformidling mellem motorrum og kabine. Et lignende system blev brugt i McLaren F1.

Ikke desto mindre har kabinen et ordentligt lydanlæg med hele 10 højttalere på i alt 700 watt.


Bil nr. 50 fra Murray

Modelnavnet T50 angiver, både at denne model er bil nr. 50, som Gordon Murray har designet, og at han har designet biler i 50 år. Hele bilen er udviklet under Gordon Murrays ledelse i hans eget firma, og alle væsentlig dele af bilen er produceret i Storbritanien.

Der bliver kun i 100 eksemplarer af GMA T50, som den forkortes, og det til en pris af 2,36 mio. pund svarende til 19,5 mio. kr. uden afgifter.

De første biler kan angiveligt leveres i begyndelsen af 2022.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...