Du troede ALDRIG den kom: McLaren F1 får afløser

Designeren bag den legendariske McLaren F1, Gordon Murray, præsenterer en vild afløser med ventilator i stedet for hækvinge

5. august 2020 af Mikkel Thomsager


Manden bag en af verdens mest legendariske sportsvogne, McLaren F1, der blev produceret i 106 eksemplarer fra 1992 til 98, har præsenteret det, han selv kalder efterfølgeren: Gordon Murray Automotive T50.

Som sin legendariske forgænger er T50 en superbil med mange unikke detaljer, herunder ikke mindst prisen, som er 2,36 millioner pund svarende til 19,5 millioner kr. uden afgifter.

Blæser i stedet for spoiler

Mest revolutionerende er ifølge Gordon Murray det aerodynamiske system. 

Bilens design er vindglat og uden spoilere, skørter eller synlige designdetaljer, der har til formål at regulære vindens arbejde omkring bilen. Men under bunden er der aktive aerodynamiske funktioner.

En 40 cm stor blæsersidder særdeles synligt i bilens hæk. Den suger luft ud fra vognbunden og fungerer dermed som erstatning for en hækspoiler for at suge bilen til jorden under høj fart.

Den letteste superbil

Som med den berømte forgængere har et af målene været, at gøre den så let som muligt. Ifølge skaberen er tørvægten bare 986 kg. 

Den selvbærende monocoque er udført i kulfiber og vejer bare 150 kg i sig selv, og  alle andre materialer er valgt og optimeret for at spare vægt. 

Ruderne er 30 procent tyndere end normale bilruder, gearkassehuset er udført i særlig tynd aluminiumsplade, og mange andre detaljer er udført i dyre letvægtsmaterialer. Pedalerne er eksempelvis udført i aluminium.

Vild men behagelig

Det overordnede mål er, at lave verdens mest kørerfokuserede bil. Alt i bilen har til formål at sikre, at føreren, der sidder i midten, får den mest direkte oplevelse af at køre bilen.

Gordon Murray Automotive understreger, at T50 ikke udelukkende er en baneracer, den er også komfortabel og brugbar i almindelig trafik. Her er god plads til tre personer samt aflæggeplads og et bagagerum på 288 liter.

Føreren sidder i midten

Som i den oprindelige McLaren F1 sidder føreren i midten i et føresæde, der kan justeres i længderetningen. På hver side er fikserede passagersæder placeret 20 cm bag førersædet. 

En del sekundær betjening foregår med en drejeknap, der styrer digitale displays omkring et stor omdrejningstæller, som hænger i en "flyvende" konsol til højre for førersædet.

Designet af T50 har generelt en vis lighed med F1, og vinge-dørene åbner på samme måde.

Helt unik V12-motor uden turbo

V12 motoren i den oprindelige McLaren F1 var lånt hos BMW og tilpasset den specielle gadebil. Motoren i T50 er helt unik og ikke lånt fra andre bilproducenter.

Den er udviklet og bygget af Cosworth. Den er på 3,9 liter og den yder 663 hk uden trykladning. til gengæld tager den 12.100 o/min. De 663 hk kommer til verden ved 11.500 o/min.

Det er angiveligt rekord for en V12-motor i en gadebil.

Vilde omdrejninger og manuelt gear

Momentet på 467 Nm er først klar ved 9.000 o/min, så det bliver noget af en raket at holde fart i. T50 har en manuel 6-trins gearkasse med almindelige H-gear. 

De fem første gear er close ratio, altså med lille forskel mellem gearene for at sikre optimal udnyttelse af effekten under hård kørsel. Sjette gear er et overgear til cruising.

Vild lyd - og 10 højttalere

De vilde omdrejninger må give en helt speciel lyd, både ind- og udvendig. 

Indvendigt understøttes lyden af en særlig, mekanisk lydformidling mellem motorrum og kabine. Et lignende system blev brugt i McLaren F1.

Ikke desto mindre har kabinen et ordentligt lydanlæg med hele 10 højttalere på i alt 700 watt.


Bil nr. 50 fra Murray

Modelnavnet T50 angiver, både at denne model er bil nr. 50, som Gordon Murray har designet, og at han har designet biler i 50 år. Hele bilen er udviklet under Gordon Murrays ledelse i hans eget firma, og alle væsentlig dele af bilen er produceret i Storbritanien.

Der bliver kun i 100 eksemplarer af GMA T50, som den forkortes, og det til en pris af 2,36 mio. pund svarende til 19,5 mio. kr. uden afgifter.

De første biler kan angiveligt leveres i begyndelsen af 2022.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...