Iveco Daily CNG
Iveco Daily CNG © PR

Gasbiler er den nemme vej til at nå danske klimamål

Danmark er håbløst bagud med at indføre gasbiler, selvom Bil Magasinets test af en tungt lastet, gasdrevet Iveco varebil viser, at teknologien fungerer fint

19. januar 2019 af Steen Bachmann


Paris-klimaaftalen fra 2015 medfører, at transportsektoren i Danmark skal reducere sit CO2-udslip med ca. 40 pct. i 2030 set i forhold til i 2005. En af de lavest hængende frugter er at udskifte diesel med biogas, som kan udvindes af husdyrgødning. 

Dermed får man en dobbelt effekt, fordi CO2-udslippet falder samtidig for både transportsektoren og landbruget. Det ser imidlertid ud til, at udbredelsen af biogas går i slowmotion.

Gas er en billig vej til at sænke CO2-udslip

En række ekspertanalyser fra blandt andet Klimarådet og Syddansk Universitet gennemført de seneste år giver et entydigt billede af, at for den tunge transport er biogas både den samfundsøkonomiske og statsfinansielle billigste løsning til at opnå Danmarks forpligtigelser.

Iveco Daily CNG
Iveco Daily CNG

Testbilen læsses til dens maksimale lasteevne på godt 1.000 kg med tungt, vådt lærketræ fra et savværk.

© S. Bachmann


Vognmænd og flådechefer ser benhårdt på omkostninger pr. kilometer, når de køber ind, og her er dieselbilerne fortsat billigst i totalomkostninger. I Europa kører der mere end to millioner gasdrevne køretøjer, men herhjemme står drivmidlet for under én procent af den tunge transport.

3500 kg gasdrevet Iveco-varebil

Tidligere var gasbiler reelt ombyggede benzin- og dieselbiler, men bil- og lastbilproducenterne bygger nu deciderede gasmotorer. Det var netop muligheden for en sådan, der bidrog til, at den italienske varebil Iveco Daily blev kåret til Årets Varebil i Danmark 2018.

Gasudgaven har en 4-cylindret, 3,0-liters motor med 136 hk. Momentet er 350 Nm ved 800 o/min, og en test over en længere strækning med fuld last viser, at gasbilen er lige så kompetent til tung transport som den tilsvarende dieselvariant. 

Motoren støjer og vibrerer mindre end en diesel, og under vores test over 230 km uden og 230 km med maks. last lå snitforbruget på 11,2 km pr. kg gas – udgiften til brændstof svarer dermed til diesel.

Iveco Daily CNG
Iveco Daily CNG

Steen Bachmann fra Bil Magasinet er godt tilfreds med komforten i den store varebil, men savner fartpilot og automatisk nødbremse. Fartpilot kan tilkøbes, og nødbremse bliver standard i løbet af 2019.

© Søren Juul


Det tager lige så lang tid at tanke varebilen på en af de 17 gastankstationer i Danmark som at tanke en dieselbil. Nettet af tankstationer vil kunne udvides, i takt med at efterspørgslen efter gas stiger, og det er faktisk et EU-krav, at der findes en gastankstation for hver 150 km fra 2025.

VW, Seat og Audi har gasbiler i programmet

Bilproducenter som VW, Seat og Audi har allerede gasbiler i modelprogrammet i udlandet, så teknologien findes også for personbiler. Der er ingen tekniske eller lovgivningsmæssige forhindringer i at markedsføre gasdrevne personerbiler i Danmark – men der er ingen efterspørgsel. 

Når den samlede CO2-udledning vurderes, er biogas det brændstof, der har den suverænt laveste emission, oplyser Energistyrelsen.

Iveco Daily CNG 35S14NV aut.

Opbygning
Kassevogn med skydedør i højre side og dobbelt bagdør, to sæder, gasmotor med lille benzinreservetank, baghjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R4, 2996 cm3, 16V, turbolader, gas
136 hk ved 3500 o/m
350 Nm ved 800 o/m

Forbrug i test
11,2 km pr. kg gas (svarer til diesel)

Dimensioner
L/B/H 605/201/286 cm
Varerum 12 m3
Vægt/last/påhæng 2510/990/3500 kg

Pris
360.040 kr. inkl. afgift, ekskl. moms


Hvad er pointen med gas?

De miljømæssige fordele ved gas er åbenlyse; Der er markant lavere CO2-udslip, der er lavere udslip af farlige emissioner og Nox-gasser, motorteknologien er tilgængelig nu, og infrastrukturen med tankstationer kan forholdsvist nemt udvides til hele Danmark.

Hvis man udvinder biogas af husdyrgødning, er reduktionen i CO2-udslippet ifølge tal fra Europa-Parlamentet på 179 pct. Det skyldes, at både landbruget og transportsektoren får udbytte af metoden til at fremstille gas.

Udslippet af partikler fra en gasmotor er 96 pct. lavere end fra en Euro6-godkendt dieselmotor (de sidste fire pct. skyldes forbrænding af motorolie). Samtidig falder udslippet af de farlige Nox-gasser med 70 pct., og støjniveauet fra motoren falder med 4 DbA.

Biogassen i de danske tankstationer produceres af blandt andre Nature Energy, E.ON og HMN. Aktuelt er produktionen herhjemme på 179 mio. m3 gas om året, hvilket kan drive omkring 37.000 varebiler 40.000 km om året pr. bil.

Salget af gasbiler til den private transportsektor står næsten stille, men hvad med de offentlige myndigheder?

"Det er i de offentlige udbud, vi ser den største bevægelse i tingene, fordi flere og flere ønsker at kunne bruge teknologier, der er et bæredygtigt alternativ. Og med netop biogas kan man få kræfter til at flytte tungere transporter og i længere tid end med el. Samtidigt er optankningstiden lige så kort som diesel," siger Morten Mangor Iversen, nordic sustainability manager for Iveco Danmark A/S.

Iveco kåret som Van of the Year 2018

Iveco er mest kendt for lastbiler, men producerer også den store varebil/lille lastbil Daily. Den kom i en opdateret udgave i 2018 med miljøvenlige motorer på gas, diesel og el, og det var dette, der bidrog til kåringen som den internationale Van of the Year 2018 såvel som Årets Varebil i Danmark 2018

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.