
Den tjekkiske familieslæde var den mest solgte bil i 2022.
Den mest solgte: Skoda Enyaq IV 80 - (399.990 kr.)
Som et alternativ til Tesla Model Y står Skoda Enyaq stærkt. I 2022 løb Skoda Enyaq nemlig afsted med titlen som den mest solgte elbil i Danmark takket være 2.431 nye indregistreringer.
Skoda Enyaq 80 matcher eller overgår Tesla Model Y på flere væsentlige parametre. Hvor Tesla Model Y Long Range har en WLTP-rækkevidde på 565 km (533 km med 20" fælge), præsterer Skoda Enyaq 80 en WLTP-rækkevidde på 542 km (538 km på 20" fælge). Med andre ord går du ikke på kompromis med rækkevidden ved at vælge Enyaq over Model Y - tværtimod.
Denne Enyaq er udstyret med 20’’ alufælge. Desuden kommer Skoda Enyaq 80 med et væld af ekstraudstyr, som Infotainment-system, der understøtter Apple Carplay såvel som Android Auto, træthedsregistrering samt skiltegenkendelse og fartkontrol.
Det helt store salgspunkt for Skoda Enyaq i forhold til Model Y er dog, at den tjekkiske familiecruiser tilbyder oceaner af plads - endda mere end den overordentligt rummelige Model Y.
Man vil hurtigt opdage, at Skoda’en ikke løber fra 0-100 km/t på samme tid som Tesla’en, men for mange vil det ikke have noget at sige, når man er på udkig efter en rummelig elbil, der kan huse hele familien med dertilhørende oppakning. Enyaq'en må dog se sig slået på opladning, hvor Tesla-modellerne dominerer de europæiske mærker.
Trods store prisfald - også på de brugte Tesla'er - koster brugt Model Y Long Range stadig omkring 400.000 kr. - og mere hvis du skal have et eksemplar med så få kilometer som Skoda'en.
Dette eksemplar kan findes på Biltorvet.dk

i fjor var ID.4 den næstmest solgte elbil i hele Danmark.
Elektrisk familietysker: VW ID.4 Pro Performance - (379.800 kr.)
Skal det ikke hedde Tesla Model Y - men heller ikke Skoda Enyaq - kan man med god grund tage et kig i retningen af VW ID.4. Den elektriske folkevogn er nemlig endnu et glimrende alternativ, og faktisk deler ID.4 og Enyaq Volkswagen’s MEB-platform.
Ligesom med Skoda Enyaq var danskerne vilde med VW ID.4 i 2022. Så vilde, at ID.4 med 2.322 nye indregistreringer havnede lige i hælene på Enyaq’en på listen over de mest solgte elbiler i Danmark i fjor.
Omend ID.4 har en marginalt kortere rækkevidde end en Model Y Long Range, giver den ikke op uden kamp. Den kompakte familietysker, der er blevet rost for sin familievenlige kabine, hvilket skyldes, at ID.4’eren har et nærmest helt fladt gulv, hvilket forbedrer pladsfornemmelsen markant. ID.4 kommer med et bagagerum på 571 liter.
Den kritiske køber vil pointere, at ID.4 både kører kortere og langsommere end Tesla Model Y, ligesom at rummeligheden på papiret er ringere, men komforten er i top hos den familievenlige tysker.
Eksemplaret fra Biltorvet.dk har gået 14.000 km, men står derudover næsten som ny. Desuden tilbydes der af forhandleren 6 måneders garanti.
Hvis man svinger kreditkortet efter ID.4 frem for Model Y er der altså også penge at spare. Den veludstyrede VW koster markant mindre end en brugt Model Y.
Det omtalte eksemplar kan findes på Biltorvet.dk.

er tidligere blevet kaldt den bedste elbil til prisen af Bil Magasinet.
Bedste elbil til prisen: Polestar 2 Long Range - (374.800 kr.)
Det er ikke kun Model Y, der faldt i pris forleden. Også sedanen Model 3 nødt godt af et kæmpe prisfald, og Long Range-varianten kan nu erhverves for 419.990 kr. fra ny. De nye priser er dog ikke ensbetydende med, at Model 3 opnår monopol i sedan-klassen for elbiler. Der findes nemlig rigeligt med kvalitetsfyldte alternativer, der lige nu kan anskaffes til færre penge.
Eksempelvis findes der efter en hurtig søgning på biltorvet.dk en glimrende Polestar 2 Long Range.
Polestar 2 er tidligere blevet kaldt “Danmarks fedeste elbil til prisen”, og med de ord i ryggen burde den svensk-kinesiske elbil fange de fleste køberes interesse.
Rækkeviddemæssigt tilbyder Polestar 2 op til 542 km - det er godt, men ikke lige så godt som Tesla Model 3. Særligt bemærkelsesværdigt er det, at Bil Magasinet tidligere har rost netop Polestar 2’s evne til at regenerere energi ved kørsel kun med speederen.
Ligesom Tesla er Polestar med i front i det teknologiske ræs - og netop i Polestar 2 får man den samme, moderne oplevelse af, at teknologien er af øverste skuffe. Polestar 2 kan opdateres “over-the-air” ligesom en telefon, og langt de fleste funktioner kan betjenes via en app.
Den brugte Polestar 2 er ganske vist marginalt dyrere end en tilsvarende brugt Model 3, som også giver den baghjul i dørtræk - så hvorfor skulle du alligevel vælge en Polestar 2? Fordi Polestar'en vandt en direkte duel over Tesla'en i Bil Magasinet - den kan du læse her.
Lyder Polestar 2 som et interessant alternativ til Model 3, kan det fremviste eksemplar findes, beses og erhverves på Biltorvet.dk.
Artiklen er produceret i samarbejde med Biltorvet.dk
Det er redaktionen på Bil Magasinet, der har udvalgt bilerne i artiklen. Annoncerne er alle fra Biltorvet.