Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera
"Superleggera er den bedste bil, Lamborghini til dato har bygget."
Din internetbrowser er desværre uddateret. Denne side understøtter beklageligvis ikke forældede browserversioner.
Sådan opdaterer du din browser"Superleggera er den bedste bil, Lamborghini til dato har bygget."
Bonus-info: En V10-motor med direkte indsprøjtning og 570 hk får den nye letvægter-Gallardo til at sprinte fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder. 0-200 km/t-tiden angives til 10,2 sekunder, mens topfarten hedder 325 km/t. Forgængeren fra 2007, Gallardo Superleggera, blev bygget i 618 styk på ét år, og hæver forventningerne til den nye udgave.
"Der bygges kun 333 styk af GT-versionen. Jeg kørte den for nylig på formel 1-banen i Monaco i forbindelse med Monaco Historic Grand Prix 2010."
Bonus-info: Motoren er en 5,2-liters V10'er, der i GT-versionen får 35 hk ekstra. For at spare vægt er forruden gjort tyndere, side- og bagruden er udskiftet med polycarbonat og pladedelene er i kulfiber istedet for aluminium. Det giver en vægtbesparelse på 100 kg og ifælge Audi en 0-200 km/t-tid på 10,8 sekunder.
Galleriet fortsætter efter annoncen
"Den korte udgave af den originale quattro var Audis gennembrud i rally i de tidlige 1980'ere. Jeg er så heldig, at jeg har kørt den til Audi Tradition-arrangementer i både USA, Tyskland, Italien og England."
Bonus-info: Gadeudgaven af Sport Quattro blev udviklet i 1984, så Audi kunne få lov til at deltage i Gruppe B-rally. Den har en 5-cylindret 2,1-liters turbomotor, der ifølge de officielle specifikationer ydede 306 hk - i virkeligheden havde den mindst 350 hk. Der blev kun bygget 224 stk. af gadeudgaven, der på det internationale klassikermarked i dag handles til priser fra ca. 150.000 euro (1,1 mio. kr.).
"Det er en familiebil med kræfter som en rumraket."
Bonus-info: Den 10-cylindrede V-motor i RS6 er baseret på V10-motorerne fra Audi S6 og Audi S8, men den er ændret i næsten alle detaljer for at kunne levere den væsentligt højere ydelse på 580 hk. Biturbo-trykladningen sørger for en jævn fremdrift, og det maksimale moment på 650 Nm er til rådighed fra 1.500 til 6.250 omdr./min. 0-100-tiden er 4,5 sekunder, og uden den standardmonterede topfartbegrænser går RS6 et pænt stykke over 300 km/t.
Galleriet fortsætter efter annoncen
"Jeg kørte den på Nürburgring for et par år siden, da jeg var medlem af juryen til Das Goldene Lenkrad."
Bonus-info: Porsches superbil fra 2004 kunne kun fås med traditionel 6-trins manuel gearkasse. Gearknoppen i birketræ er en hilsen til Le Mans-helten Porsche 917, hvis motor og transmission udviklede så megen varme, at det var nødvendigt med et materiale, der ikke ledede varmen videre til kørerens hånd. Som ekstraudstyr til Carrera GT kunne der bestilles gearknop i kulfiber.
"Den bedste bil, Mercedes-Benz nogensinde har bygget. Jeg var så heldig at køre den på Formel 1-banen Albert Park i Melbourne i marts."
Bonus-info: SLS koster 1.320.000 kr. på gaden i Tyskland, men herhjemme er prisen med danske afgifter desværre 3.797.000 kr. De høje afgifter betyder også, at ekstraudstyr er kostbart: Keramiske bremser koster 247.046 kroner, mens en AMG Alubeam sølvmetal-lakering står i 260.050 kroner.
Galleriet fortsætter efter annoncen
"Med på min drømmeliste på grund af dens udseende, stil og power. Perfekt til både at køre langt og til at angribe små, snævre biveje..."
Bonus-info: I 2009 deltog Aston Martin i 24-timers løbet på Nürburgring i en forserie-udgave af Vantage V12. I forhold til produktionsbilen havde raceren et andet affjedrings-setup, bur, lavere vægt og Pirelli P Zero slicks, men herudover var specifikationerne standard. 'Det er final engineering durability test for V12 Vantage-programmet', fortalte Aston Martins chef, Dr. Ulrich Bez, der selv sad bag rattet som en af tre kørere. V12 Vantage gennemførte de 24 timer fejlfrit, og herefter fik modellen grønt lys til at blive bygget.
"Supersports er en letvægtsudgave af den bedste sværvægtscruiser til motorveje og langture. Jeg havde fornøjelsen af at køre den til et arrangement på Euro Speedway i oktober 2009."
Bonus-info: Den 12-cylindrede W-motor er på 6,0 liter og har to turboladere. Motoren er optimeret til 621 hk ved 6.000 o/min og yder 800 Nm ved 1.700 o/min. Her er permanent firehjulstræk og 6-trins, ratbetjent Quickshift automatgear fra ZF. Supersports vejer 2.335 kg i køreklar stand.
Galleriet fortsætter efter annoncen
"Hvis du skal have en Ferrari, skal det være dén her! Men helst i sølvgrå..."
Bonus-info: Motoren er en 65-graders V12 på 6,0 liter, som yder 670 hk ved 8.250 o/min. Forholdet mellem vægt og effekt er 2,23 kh/hk, hvilket medvirker til en 0-100 km/t-tid på 3,35 sek. Transmission er en 6-trins F1 Superfast, der skifter gear på 60 ms (hvilket svarer til ca. 17 gearskift pr. sekund). 599 GTO er bygget helt i aluminium og kulfiber og er 85 kg lettere end 599 GTB. Med til at reducere vægten er 2. generation af kulfiberbremserne, der bringer bilen til standsning fra 100-0 km/t på 32,5 meter.
"En legende og en helt, når man skal igennem mudder, regn og ørken."
Bonus-info: Toyota har bygget Land Cruiser siden 1951, og i 2008 præsenterede de ottende generation. Akselafstanden er fortsat 2,85 meter, og Landcruiser er stadig en stor, solid klods. Her er syv sæder og valg mellem to V8-motorer: En 4,7-liters benziner på 288 hk, som går silkeblødt, men er underlegen i forhold til den 4,5-liters D-4D-maskine, der yder knusende 650 Nm fra 1.600 o/min. 10 airbags og terrænfartpilot er standard - sammen med en masse andet udstyr.
Galleriet fortsætter efter annoncen
"Den perfekte bil til at blive i godt humør: Ud med bagvognen, og så på med et kæmpe smil!"
Bonus-info: I 1963 kastede den italienske tuningsspecialist Abarth sig over den lille Fiat 500. Navnet blev Abarth 595, der fik bredere sporvidde og tunet sin 2-cylindrede, luftkølede motor fra 18 til 28 hk. Til racing lod man bagklappen stå åben for at give motoren køling, men det så så sejt ud, at Abarth også lod klappen være åben på gadebilerne.
"Den originale GT40 vandt Le Mans i 1967 få dage før, jeg blev født."
Bonus-info: Ford GT40 vandt 24-timers løbet i Le Mans i 1966, 1967, 1968 og 1969. GT står for Grand Touring, mens 40 angiver bilens højde i tommer (98 cm). For at det overhovedet kunne lade sig gøre at stige ind, var det nødvendigt at føre dørene ind i taget.
Galleriet fortsætter efter annoncen
"Den eldrevne danske golfvogn Garia er verdens mest eksklusive. Og så er den CO2-venlig :)"
Bonus-info: Specialversionen her har tag i kulfiber, ramme i aluminium og avancerede dobbelte wishbone-ophæng fortil. Lakeringen kan specialdesignes, så den matcher ejerens øvrige garage, og bagtil er køleskab med plads til et par vandflasker. Prisen er 290.500 kr.
... og tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev her. Så får du masser af nyheder, nytests, brugttests, konkurrencer og lækre gallerier direkte på mail. Når du tilmelder dig, får du også det eksklusive særtillæg '9 Spændende Bilsamlinger' til download.