Nissan Skyline R32 GT-R - 804.180 (eks. moms og afgift)
Da den ottende generation af Nissan Skyline med modelkoden R32 så dagens lys i 1989, kunne man få den som en 2-dørs coupé eller en 4-dørs sedan. Dette eksemplar fra 1994 tilhører den to-dørerede og mere sporty coupé-serie, og så er det tredje generation af Nissan's Skyline GT-R program.
Den notoriske Skyline R32 GT-R er udstyret med en 2,6-liters sekscylindret rækkemotor og to dertilhørende turboer, der samlet skaber en effekt på 280 hk. Kræfterne føres gennem den 5-trins manuelle gearkasse og ned til et firehjulstræk. Mere om præcist hvor vildt/effektivt det er, kan du læse her. Nå ja, og så er den firehjulsstyret!

Til trods for, at denne Skyline R32 GT-R har mere end 28 år på bagen, har den kørt mindre end 8.000 km i skrivende stund. Derudover er den højrestyret, eftersom denne generation af Nissan Skyline aldrig blev importeret til Europa. Derfor er det også uvist hvor mange, der findes i den vestlige verden. På Mobile.de, der er Tysklands største platform for salg af brugtbiler, dukker der kun fem eksemplarer op. Af de fem er ingen i original stand, hvilket dette eksemplar fra Biltorvet.dk er.
Det lyder forrygende og som et samleobjekt for enhver bilentusiast, men derfor kommer denne Nissan Skyline R32 GT-R også med en heftig pris. Dette eksemplar, som er til salg på Biltorvet.dk, udbydes til en pris på 804.180 kr. eksl. moms og afgift.
Selvom afgiften er ukendt, skal man nok forberede sig på en pris i omegnen af 2.000.000 danske kroner.

"Fast and Furious-syndromet"
Men hvad er det helt præcist, der gør en Nissan fra 1994 med 280 hk 2 millioner kroner værd? Svaret skal (blandt andet) findes i Hollywood. Nærmere bestemt i Fast and Furious-universet. For selv den Nissan Skyline, den folkekære Brian O’Connor (Paul Walker) fræsede rundt i, var et eksemplar fra femte generation af Skyline GT-R (R34), hersker der ingen tvivl om, at de fartglade fans også vil kigge med længsel efter denne Nissan Skyline R32 GT-R. De to generationer kom faktisk med præcist samme motor, mens O'Connors R34 GT-R var udstyret med en 6-trins manuel gearkasse.
Skabt til større ting
Men dét er ikke nødvendigvis hele forklaringen. For selvom Nissan Skyline R32 GT-R fra fabrikken kunne yde 280hk, så kan R32 GT-R - med de rette modifikationer - let yde over det dobbelte (og meget mere). Dette er blevet bevist ved flere lejligheder, som da Nissan Skyline R32 GT-R vandt det Japanske Touring Car Championship fire gange i rap tilbage i 90'erne, hvilket du kan læse mere om her.
En anden fordel ved Skyline R32 GT-R er, at Nissan tilbage i 2017 præsenterede et nyt reservedelsprogram, der gjorde det lettere at holde de gamle kultbiler kørende i dag.
Der er altså mange grunde til at Nissan Skyline R32 GT-R kommer med en lettere kradsbørstig pris. Én ting er dog sikker; det er en DRØNLÆKKER slæde, og du er garanteret at få fat i en bil, du ikke ser mange af på de danske veje - hvis der altså overhovedet findes andre i Danmark.
I samarbejde med Biltorvet.dk
Denne artikel er blevet til i samarbejde med Biltorvet.dk. Det er Bil Magasinets redaktion, der har udvalgt bilen til denne artikel.