Verdens hurtigste biler
Har du brug for en pause fra 3-cylindrede hverdagsbiler og lydløse elbiler, så er det her listen for dig. Der er nemlig oktan for (næsten) alle pengene, når vi gennemgår verdens 10 hurtigste biler!

Svenske Koenigsegg er stærkt repræsenteret på listen
© Koenigsegg10. Koenigsegg Gemera - 400 km/t
Hvis der er én ting vores svenske naboer kan, så er det at producere biler - og de er hamrende hurtige. I hvert fald hos svenske Koenigsegg.
Tilbage i 2005 bragede de ind på scenen for superbiler, da de med Koenigsegg CCR formåede at slå den daværende topfartsrekord, Mclaren's F1-model var indehaver af. Selvom de blot slog Mclaren med 1,6 km/t (1 mph), var det officielt den nye rekord. Rekorden er siden blevet slået adskillige gange, men svenskerne lægger stadig på.
Gemera blev præsenteret i 2021 og sniger sig lige akkurat med på en tiendeplads. Topfarten er på mægtige 400 km/t, og 0-100 km/t nakkes på 1,9 sek. Med 300 Gemera produceret er bilen en af de mere tilgængelige på listen.

Briterne kæmper om niendepladsen
© Aston Martin & McLaren9. McLaren Speedtail & Aston Martin Valkyrie - 402,33 km/t
McLaren revolutionerede begrebet superbil, da de i 1993 lancerede McLaren F1. Siden da er bilerne kun blevet hurtigere, og briterne spæder selv til blandt de hurtigste i dag.
Det gør de med modellen McLaren Speedtail, der ligesom F1'eren er udstyret med tre sæder med føreren placeret i midten af "cockpittet". Speedtail er bygget på en 4-liters V8 biturbo, og i samspil med en kraftfuld elmotor kan bilen køre 402,33 km/t.
Aston Martin byder deres landsmænd fra McLaren op til dans, og det gør de med bravour. Aston Martin præsenterede nemlig i 2016 deres model Valkyrie, som blev leveret til de første kunder i starten af 2022. Aston Martin's ingeniører har været på overarbejde, men resultatet er ikke helt skidt.
Deres 6,5-liters V12 motor skaber nemlig 1160hk, og når først kræfterne er blevet ført gennem den 7-trins automatiske gearkasse, kan folkene bag Valkyrie sætte næsen i sky. Aston Martin Valkyrie har nemlig også en topfart på 402,33 km/t.

Siden 2005 har Bugatti været blandt de hurtigste.
© Bugatti8. Bugatti Veyron - 408,45 km/t
I 2005 fejede folkene bag Bugatti benene væk under bilentusiaster verden over, da de præsenterede den daværende dyreste og hurtigste bil på markedet. Bugatti Veyron kom med en vejledende pris på 1,1 million dollars. Som retfærdiggørelse for det tårnhøje prisskilt erhvervede man sig en bil, der under de rette forhold kunne køre 408,45km/t.
Da Veyron blev målt til den fart, var det hidtil uset, at en almindelig produktionsbil kunne præstere sådanne tal. I de efterfølgende år opnåede Veyron derfor kultstatus, og hvis man ville noget indenfor superbiler, var det netop Veyron'en, man sammenlignede sig med.

Svensk superbil og Kroatisk elbil deler syvendepladsen
© Koenigsegg & Rimac7. SSC Ultimate Aero & Rimac Nivera - 412,15 km/t
Første gang, SSC formåede at slå rekorden for verdens hurtigste bil, skete det i en SSC Ultimate Aero. Bilen var drevet af en V8-motor med to turboladere, der producerede 1.100 hk. Da først kræfterne nåede bilens baghjulstræk gik det stærkt, og SSC Ultimate Aero blev målt til en topfart på 412,15 km/t (250 mph).
SSC's syvendeplads får de dog ikke lov at være alene om. Det kroatiske bilmærke Rimac er nemlig aktuelt ude med deres eldrevne superbil, Rimac Nevera. Foruden at have verdens hurtigste acceleration på 1,9 sekunder, er Nevera i stand til at matche topfarten på 250 mph - altså 412,15 km/t.
Er du interesseret i at lære mere om Rimac og historien bag, kan du læse en grundig gennemgang i Elbilrevyen 2022.

Den modificerede Porsche var ikke nok til at holde firmaet oven vande.
© 9FF6. 9FF GT9-R - 413,6 km/t
"Veyron-dræberen" var navnet, det tyske tuningfirma 9FF's tunede Porsche 911 fik, da den udkom, selvom 9FF selv kaldte den GT9-R. Kælenavnet var dog mere passende i bilens første levetid, da 9FF GT9-R med sine 413,6km/t faktisk formåede at overgå den ordinære Bugatti Veyrons topfart.
Der blev kun produceret 20 eksemplarer af den modificerede Porsche, hvor Porsches 3,6-liters boksermotor blev erstattet af 9FF's modificerede 4-liters boksermotor med biturbo. Bilen blev aldrig et kæmpe hit, og i 2013 gik det oprindelige 9FF konkurs.
Læs også: Verdens dyreste biler.

Bugatti svarer konkurrenterne igen, når de udfordres.
© Bugatti5. Bugatti Veyron Super Sport - 430,9 km/t
Da SSC havde præsenteret modellen Ultimate Aero og slået den daværende topfartsrekord, skulle det gå stærkt hos franskmændene fra Bugatti. Og stærkt gik det. Med et par justeringer på motoren i en almindelig Bugatti Veyron formåede ingeniørerne at presse næsten 200hk mere ud af bilen. Det bragte bilens totale effekt til 1.184 hk.
Det var nok til, at Bugatti i 2010 kunne vippe SSC af pinden nok engang, da deres Veyron Super Sport 16,4 blev målt til at køre 430,9 km/t.
Da Veyron Super Sport gik i produktion, var den begrænset til at kunne køre 415 km/t ved maksimal effekt.
Læs også: Historien om verdens første bil.

Amerikanske Hennessey er snart klar med ny superbil
© Hennessey4. Hennessey Venom GT - 435,3 km/t
Amerikanske Hennessey er bedst kendt for deres tuningprogram, hvor de modificerer luksus- og sportsbiler. Deres hidtil hurtigste produktion, Hennessey Venom GT, er en modificieret Lotus Exige, som de udstyrerede med en V8 motor på 7 liter og med biturbo.
I 2014 skrev Hennessey sig ind i historiebøgerne med netop Venom GT, da de målte en topfart på 435,3 km/t, der dengang var nok til, at de kunne bryste sig af at have produceret verdens hurtigste bil.
Selvom Hennessey's rekord er blevet slået siden, er de ikke slået helt ud. Hennessey har en ny, 6-hjulet superbil i støbeskeen, der ovenikøbet kommer til at køre på el. Det bliver uden tvivl interessant at se, om de kan genindtage deres tidligere rekord.

Den hurtigste svenske bil nogensinde - indtil videre...
© Koenigsegg3. Koenigsegg Agera RS - 447,08 km/t
Den hurtigste bil, vores svenske naboer har produceret til dato, går under navnet Koenigsegg Agera RS. en. 4 november 2017 smadrede Koenigsegg den daværende topfartsrekord, da de målte Agera RS's topfart til 447,08 km/t på en 17 kilometer lang strækning i Nevada.
Ved samme lejlighed indtog Koenigsegg en anden rekord - som fortsat står den dag i dag. På 33,2 sekunder gik Koenigsegg Agera RS fra 0 km/t til 402 km/t (målt som 0 til 250 mph).
Koenigsegg har ry fo at lave enormt kraftfulde biler. Faktisk er Agera RS så kraftfuld, at den ikke lever op til de amerikanske krav til at være lovlig at køre på gaden. Det er den til gengæld herhjemme, men det betyder ikke, at det vrimler med dem - de er nemlig drabeligt dyre! I Storbritannien er et brugt eksemplar pt. til salg for 3,6 millioner pund (svarende til lige i underkanten af 31 millioner danske kroner).

Efter flere fejlslagne forsøg fik SSC endelig rekorden i 2022.
© SSC2. SSC Tuatara - 478,8 km/t
Oprindeligt påstod SSC, at de med Tuatara havde nået en topfart på 508 km/t. Det blev dog senere modbevist, og det måtte ligge sig fladt ned og erkende deres fejl.
Folkene bag SSC var dog stålfast indstillede på at slå rekorden for verdens hurtigste topfart, og i maj 2022 kom de tæt på. SSC Tuatara blev målt til en topfart på 478,8 km/t, hvilket gør bilen til den næsthutigste bil nogensinde målt på topfart.
SSC Tuatara nåede de 478,8 km/t takket være en 5,9-liters biturbo V8-motor, der producerede 1.726hk.
Læs også: Vi nørder den legendariske Nissan GT-R.

Aspark Owl er snart klar med en vanvittig acceleration!
© AsparkHOLD ØJE MED DISSE I FREMTIDEN
Inden vi afslører verdens hurtigste bil, slår vi et slag for nogle af de biler, der bliver interessant at følge i fremtiden. De kan nemlig meget vel gå hen og slå de eksisterende rekorder:
-
Koenigsegg Jesko Absolut
Koenigsegg har endnu ikke målt tophastigheden fysisk på modellen Jesko Absolut, men deres simulationer indikerer, at vi snart får en ny "verdens hurtigste bil". Deres data viser nemlig, at den gerne burde kunne køre 498,99 km/t. -
Koenigsegg Gemera
Svenskernes næste bil bliver Gemera. Den forventes at komme på markedet engang i 2023, og også her bliver det interessant at holde øje med topfarten. -
Hennessey Venom F5
Hennessey har allerede lanceret deres første eldrevne superbil: Venom F5. Ligesom med Koenigsegg's Jesko Absolut, har Hennessey endnu ikke målt Venom F5's topfart, men det ser ikke ud til, at der er sparet på kræfterne hos amerikanerne. -
Aspark Owl
Japanske Aspark er ikke et udbredt navn herhjemme, men der kan være god grund til at skrive sig det bag øret. Aspark har nemlig præsenteret deres eldrevne superbil "Aspark Owl", og selvom den er begrænset til at kunne køre 400 km/t, så mener japanerne selv, at Owl kommer til at have en acceleration på 1,69 sek!

... men Bugatti genindtog hurtigt tronen.
1. Bugatti Chiron Super Sport 300+ - 490,37 km/t
Navnet Super Sport 300+ stammer fra Bugattis drøm om at skabe en bil, der kunne nå en topfart på over 300 mph (miles per hour) svarende til ca. 480 km/t. Den drøm fik de opfyldt, da de med Chiron Super Sport 300+ målte en topfart på svimlende 490,37 km/t (304,7 mph).
Ved det gældende topfartsforsøg havde Bugatti dog modificeret testbilen. De havde bl.a. forlænget bilen med 25,4 centimeter, gjort den mere aerodynamisk og justeret motoren, så den ydede 1.578 hk i stedet for de "sølle" 1.500 hk, den almindelige Chiron yder.
Grundet modifikationerne vælger nogle rekordbøger at se bort fra Bugatti's verdensrekord, men kan man skabe en bil, der kan køre 490 km/t, klapper vi i hænderne og anerkender forsøget - modificeret eller ej.