
Et sjovt alternativ til de konforme firmabiler, vi ser i dag.
Den tyske direktør: Audi A8L (2002) - 129.900 kr.
Den nye elektriske Rolls-Royce Spectre ser fantastisk ud, og om man er til elbiler eller ej, må man bare sige, at eldrift virker ideelt til en bil, der bare handler om at rejse i ro og mag. Men den er DYR - så hvad gør du, hvis du vil have ultimativ luksus til en tyvenedel af prisen? Første bud er denne Audi A8L fra 2002, der bare udstråler "direktør".
Hvis man ser bort fra logoet på rattet, kan man næsten foranlediges til at tro, at den læderindtrukne kabine stammede fra en Rolls-Royce Silver Seraph fra samme periode - med en anelse mere plastik i panelerne. Og mens man selv - eller chaufføren - årvågent navigerer gennem vejene i den fornemme kabine foran, kan passagerne bagtil kaste sig over et iskoldt glas af deres foretrukne drik. Der er nemlig indbygget køleskab mellem bagsæderne. Så har du lige lukket århundredes handel på kontoret, er der altså ingen grund til at vente til du kommer hjem, før du får gang i fejringen.
Når først du cruiser gennem byen, og sedanens 310 hk får lov at give lyd, må folk alligevel anstrenge sig for at få et glimt af hovedpersonen. Der er nemlig også tonede ruder bagi.
Foruden tonsvis af ekstraudstyr ser bilen ud til at være i forrygende stand. Sidst, men ikke mindst, er det den lange udgave af A8-serien, hvilket betyder, at du får hele 12 cm ekstra benplads på bagsædet.
Mangler du en direktørbil, der skiller sig ud, så er dette et glimrende bud!

Den opgraderede Toyota Aristo er ikke et dårligt bud.
Den vestlige japaner: Lexus GS (2007) - 189.900 kr.
Lexus GS var i virkeligheden Toyota’s forsøg på at forklæde en Toyota Aristo, så den passede til det vestlige marked. En opgave de klarede med bravour.
Sammenlignet med Aristo’en er Lexus GS i en liga for sig. Toyota’ens kedelige stofindtræk er udskiftet med en læderkabine, der kan måle sig dem, man ser i mere moderne biler.
Og selvom bilen er fra 2007, fejler infotainmentsystemet heller ikke spor. Faktisk lever det næsten op til de standarder, mange bilproducenter lægger for dagen i dag. Bluetooth, bakkamera, navigationssystem og elektrisk justerbare sæder er blot en del af pakken.
Præstationsmæssigt er der også grund til at kaste penge efter Lexus’en. Den seks-cylindrede, 3,0-liters motor yder 310 hk, der strømmer direkte i baghjulene. Dertil hører det, at bilen er udstyret med Toyota’s APSSS-sytem (Active Power Stabilizer Suspension System), der lader føreren justere affjedringen for maksimal komfort.
Leder du efter en asiatisk luksus-sedan, der kan lede tankerne andetstedshen end Rolls-Royce Spectre - eller synes du blot, det er hamrende svedigt at eje en Lexus - bør ud kigge denne vej!

Blandingsproduktet af luksus og lysskyhed er kulmineret i en fantastisk bil!
Luksusmafiaen fra USA: Buick Electra (1959) - 219.700 kr.
Vi har ikke tjekket, om man bliver stoppet oftere af politiet i en Buick Electra end andre biler, men noget kunne tyde på det. Ikke fordi det er en faldefærdig bil - for den er snarere det modsatte. Men fordi den skriger “Goodfellas” for fulde gardiner.
Vi har at gøre med et styks ægte amerikanervogn fra 1959, der alderen til trods yder intet mindre end 325hk. Hvis det ikke lyder spændende nok, er der smidt en Airmax luftundervogn i puljen, så køreoplevelsen krydres en anelse mere.
Er du i tvivl om hvorvidt familien kan køre med? Frygt ej, der er plads til seks personer. Og for det ikke skal være løgn, er der installeret isofix i bagsæderne, så selv de mindste kan proppes i en autostol og komme med på farten!
Bemærk, at bilen er for entusiasten, der ikke har noget imod at folk kaster blikkene efter dig på vejene. Det lange karosseri, der også har fået en omgang klarlak, stiller nemlig hoveddrejningsgaranti. Dette eksemplar er en manifestation af alt, hvad luksus kunne byde på indenfor bilbranchen i slutningen af 1950’erne.
Vil du være ligeså godt - hvis ikke bedre - kørende som Ray Liotta i Goodfellas, eller har du mod på en sand luksusvogn fra 50’ernes Amerika, er denne Buick Electra blandt dine bedste bud!
I samarbejde med Biltorvet
Artikelserien på bilmagasinet.dk, hvor vi finder brugte drømmebiler indenfor et bestemt emne, laver vi i samarbejde med biltorvet.dk. Det er redaktionen på Bil Magasinet, der står for at udvælge de brugte biler, men annoncerne vi finder, er alle sammen fra biltorvet.dk.