1 | Mitsubishi 6A10 | 1,6 liter
Mitsubishi udgav en ny Lancer i 1991. Det var den generation af Lancer, der gav startskuddet til de Evolution-modeller, der senere skulle blive én af mærkets varemærker. Men hvad de færreste nok ved er, at bilen i Japan blev sat på markedet med en V6-motor med i kataloget.
Motoren var på sølle 1,6 liter, formodentlig for at holde motorstørrelsen under de to liter, der adskiller en 'lille personbil' fra en 'stor personbil'. Men alligevel producerer motoren en velvoksen, umiskendelig V6-lyd. Den beskedne størrelse betød også, at motoren kunne ramme helt op til 8.000 o/min fra fabrikken.
Specifikationer
Motorkraft 140 hk, 147 Nm
Ventiler DOHC, 24 ventiler
Omdrejningsbegrænser 8.000 o/min
Produktionsår 1992-1998
2 | Ford Köln/Cologne | 1,8 liter
Ford's Cologne-motor har ligget i mange forskellige biler. Motoren tager sit navn fra den tyske by, hvor den blev konstrueret og bygget – Köln eller Cologne på engelsk. Fra Ford's Ranger-serie, til Frederik T. Freys egen 17M RS "Taunus", har motoren prydet nogle af Ford's mest succesfulde modeller. Men kun i én model kom motoren i den allermindste størrelse på 1,8 liter: 17M P7, fra 1968 til 1971.
Motoren blev lanceret som en del af et facelift til modellen. V6'eren på 60 grader mellem cylinderrækkerne var en højkompressionsmotor, der producerde 81 hk. Motoren fungerede som en V6-indstigningsmodel, og kunne også opgraderes til en 2,3-liters variant. I Danmark var langt de fleste 17M'ere dog fortsat udstyret med en V4-motor på 1,7 liter.
Specifikationer
Motorkraft 81 hk, 135 Nm
Ventiler OHV, 12 ventiler
Produktionsår 1968-1971

V6-Motoren på to liter i Frederik T. Freys Ford 17M RS minder meget om den på 1,8 liter.
3 | Mazda K8 | 1,8 liter
Alle kender Mazdas uundgåelige roadster, MX-5. Mange endnu, kender dens forhjulstrukne søsterbil, MX-3. Den kom med to primære motorvalg: 1,6 og 1,8 liter, og valgte man i 1991 den på 1,8 liter, fik man en 24-ventilers V6 i motorrummet på den lille coupé.
Motorlyden er, som med Mitsubishi-motoren, langt mere voksen end størrelsen skulle antyde. Den europæiske variant laver 133 hk og 156 Nm med de 1,8 liter. Omdrejningsbegrænseren er lidt lavere end Mitsubishis, men hører stadig til blandt de høje ved 7.000 o/min.
Specifikationer
Motorkraft 133 hk, 156 Nm
Ventiler DOHC, 24 ventiler
Omdrejningsbegrænser 7.000 o/min
Produktionsår 1992-1998
4 | Alfa Romeo Busso | 2,0 liter
Alfa Romeo Busso er det uofficielle navn på Alfa Romeos V6 motor. Busso-motoren blev, ligesom Cologne-motoren, brugt i meget lang tid: Fra den første gang sad i motorrummet i en Alfa i 1979, til den sidste Fiat med Busso-motor rullede af samlebåndet i 2005, har Alfas V6-motor taget på i vægt, ventiler og størrelse.
Ligesom i Japan så var der tidligere en skattelov i Italien, der gjorde det attraktivt at holde sig under to liter, når man byggede motorer. Det er formentlig derfor, at Alfa 6 i 1983 udkom med den første toliters variant af Giuseppe Bussos V6-motor. I 1991 udkom en turboladet V6 i samme størrelse til Alfa 164 V6 Turbo, og motoren blev brugt i Spider, GTV og 166 op til år 2000.
Specifikationer (2,0 Turbo)
Motorkraft 210 hk, 306 Nm
Ventiler SOHC, 12 ventiler
Trykladning Turbolader
Produktionsår 1991-2000
5 | Suzuki H20A | 2,0 liter
Suzukis H-motor stammer fra dengang, Suzuki Vitara var en offroader uden kompromis. Bilen udkom i 1988, men vi skulle vente helt til 1994 med at få Suzukis første V6'er at høre. Men da først motoren var landet, var den kommet for at blive: Selvom 2,0-liters varianten blev afsat allerede i 1996, levede motoren videre i 2,5 og 2,7-liters varianter, der har prydet motorrummet af de fleste Vitara-baserede modeller lige siden.
Både blokken og topstykket er udført i aluminium på H-motoren, og det gav pote i motorsport. I 1996 boltede Suzuki to turboladere på siden af en H25A, og sendte en ombygget Suzuki Escudo (altså, Vitara i nogle markeder,) til toppen af Pikes Peak på rekordtid.
Specifikationer
Motorkraft 145 hk, 172 Nm
Ventiler DOHC, 24 ventiler
Produktionsår 1994-1996
WILDCARD | Brabus 1,4 BiTurbo
I 2003 havde Brabus-ingeniørerne en idé, der var lidt mere skør end sædvanligt: De ville smelte to af de 0,7 liters trecylindrede turbomotorer, der normalt sad i Smart Roadster, sammen til én V6 motor. Det betyder altså 1,4 liters biturbo benzinmotor i en bil, der stadigvæk ikke vejer meget over 800 kg.
Motoren lavede 218 hk, og det gav bilen et samlet vægtkraftforhold der tangerer en Porsche 911 4S. Motoren fyldte en del mere end standard, og det betød at benzintanken skulle rykkes ud i bagagerummet. Den ekstra vægt betød også, at hele undervognen skulle genopfindes. Alt i alt var det for omstændeligt at lovliggøre den, for slet ikke at nævne masseproduktion, så bilen forblev et koncept. Af de 10 byggede biler, overlever kun to i dag.
Specifikationer
Motorkraft 218 hk, 220 Nm
Ventiler DOHC, 24 ventiler
Produktionsår 2003
Har vi misset en motor? Hvilken V6 er din favorit? Er du måske mere til de store? Kommentér på Facebook!