Handling Day 2016: Her er de foreløbige favoritter - og et par skuffelser

Bil Magasinet tester i disse dage de nyeste og vildeste sportsvogne ved Handling Day i Sverige, og feltet er bestemt ikke at kimse af i år!

8. juni 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen
Den nye Porche 911 GT3 RS i forgrunden
Den nye Porche 911 GT3 RS i forgrunden

I disse dage løber et af Bil Magasinets absolutte årlige højdepunkter af stablen. Der er tale om Handling Day 2016, hvor Sports Car of The Year skal kåres. 

Feltet består af 20 sportsvogne fra diverse producenter og tæller blandt andet modeller som Audi R8, Alfa Romeo Giulia QV, McLaren 570 S og storebroren 675 LT, og over tre dage bliver de mange biler udfordret på Knutstorp Ringen i Sverige. 

Her får I de første indtryk og billeder fra dagene. 

Bagenden på den største af de to McLaren, 675 LT
Bagenden på den største af de to McLaren, 675 LT

Mikkel Thomsager, chefredaktør på Bil Magasinet, forklarer, at det specielle ved Handling Day netop er det, at bilerne bliver kørt på en bane, hvor der er lidt bedre mulighed for at gå til stålet, og hvor der er muligt at måle på andre parametre, end når der normalt testkøres: 

- Tanken med Handling day er at fokusere på alle de sjove biler i mange forskellige prisklasser, og så er det jo den årlige trackday for os, hvor vi måler bilerne på omgangstid, som vi normalt ikke gør, når vi tester biler.

Mercedes-AMG A 45 4Matic med en Honda Civic Type R i baggrunden
Mercedes-AMG A 45 4Matic med en Honda Civic Type R i baggrunden
Den store McLaren bliver inspiceret grundigt af Bil Magasinets Esben Skrumsager.
Den store McLaren bliver inspiceret grundigt af Bil Magasinets Esben Skrumsager.

Når de mange biler er blevet testkørt, skal der findes en vinder. Om dette siger Mikkel Thomsager: 

- Tanken er, at en sportsvogn altid er sjov, og det er ikke sikkert, at det er den dyreste, der i virkeligheden er den sjoveste. Det er selvfølgelig oftest den vildeste, men det kan godt være, at de billigere modeller i virkeligheden er lige så sjove at lege med.

Porche 718 Boxter S
Porche 718 Boxter S
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS

Vinderen vil altså være den bil, der formår at give den sjoveste køreoplevelse, og hvordan måler man så lige det? Det har chefredaktøren et bud på: 

- Det er jo en meget subjektiv oplevelse, og det kan være rigtig mange forskellige ting, der afgør det. Men det er noget med noget styretøj, som skal fungere rigtig rigtig godt. Desuden skal der være noget dramatik, og det kan der jo komme på mange måder. Det kan være et fabelagtigt lækkert gearskifte, det kan være måden, den lyder på eller forskellige andre ting, der ganske simpelt får en til at tænke, at det fandeme er sjovt.

Den populære, omend buttede, Audi R8 V10+
Den populære, omend buttede, Audi R8 V10+
Den trehjulede Polaris Slingshot fik ikke den store opmærksomhed i feltet
Den trehjulede Polaris Slingshot fik ikke den store opmærksomhed i feltet

På anden dagen af Handling day har chaufførerne stadig ikke nået at køre alle bilerne på banen, men de giver alligevel deres bud på favoritterne. Mikkel Thomsager fortæller: 

- Det er enormt svært at udpege en favorit endnu, men jeg er blevet rigtig glad for Alfa Giulia QV - det styretøj går lige i hjertet.

Ford Focus RS var populær hos flere af kørerne
Ford Focus RS var populær hos flere af kørerne
McLaren 570 S
McLaren 570 S

Det er dog ikke alle biler, som giver hjertebanken på alle parametre. Her nævner Mikkel Thomasager blandt andet Audi R8: 

- Jeg har lidt et problem med den, fordi jeg synes, at den er blevet så grim. I forhold til den gamle model er den blevet buttet og ikke særlig elegant. Til gengæld er den vildt sjov at køre, og det er styretøjet, det er gearet, som er enormt hurtigt, og så har den jo altså en 10 V-motor, som tager over 8000 omdrejninger.

Derudover nævner chefredaktøren Volvo S60 Polestar som en for blød sportsvogn, der ikke hører til i feltet, fordi den krænger for meget, og bremserne ikke er specielt rare. 

Porsche 718 Boxster S
Porsche 718 Boxster S

Bil Magasinet har blandt andet placeret motorjournalist Frederik Thorstensen Frey bag rattet i de mange biler. Om selve udvælgelseskriterierne siger han: 

- Når man skal finde ud af, hvilken en, der er den sjoveste bil at køre i, så lægger man mærke til, om man smiler, når man sidder bag rattet. På Bil Magasinet kan vi rigtig godt lide køredynamik, og det er for eksempel, hvis en bil skrider lidt ud med bagenden, men samtidig skal der også være højt greb, sådan at man kan køre hurtigt rundt i svingene. 

Også han har et bud på foreløbige favoritter: 

- Jeg kan rigtig godt lide balancen i den nye Porsche 718 Boxster S, og jeg kan også rigtig godt lide, hvordan man kan påvirke den nye Ford Focus RS, for den er nem både at køre sidelæns i og også god bare at køre utrolig stærkt i, når man vil have greb i svingene.

Mazda MX-5 2,0 Sport har det svært i feltet med de stærke sportsvogne
Mazda MX-5 2,0 Sport har det svært i feltet med de stærke sportsvogne

Enkelte biler lever ifølge Frederik ikke helt op til forventningerne, eller har det ganske simpelt svært i feltet med de stærke motorer: 

- En Mazda MX-5 2,0 Sport er en rigtig fin bil, men på en dag som i dag, der falder den lidt igennem. Den har ikke helt så meget power, som man godt kunne tænke sig, og derudover synes jeg også, at den har et grebs-problem. Den er ikke en skuffelse, men i selskab med Audi, McLaren, BMW og Lamborghini, så har en Mazda MX-5 det svært. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.