Glem rækkevidde-angsten: Forbedrede elbiler indtager Paris

Paris Motor Show har i høj grad udviklet sig til elbilernes udstilling. Vi har her samlet de vigtigste opdateringer fra den elektriske del af bilscenen!

30. september 2016 af Daniel Bohnsen

Den vilde Renault TreZor og og den futuristiske Volkswagen ID skød elfesten på Paris Motor Show i gang. Men der er faktisk en hel del andre elektriske nyheder om både eksisterende og nye modeller!

Mercedes-Benz Generation EQ

Mercedes' seriøse indtog på elbilmarkedet sker med denne coupé-formede SUV. Som frihøjden antyder er den firehjulstrukken, og de store hjul drives af to elmotorer på sammenlagt 400 hestekræfter og 700 (!!!) Nm.

Det betyder 0-100 km/t på fire sekunder, som vi efterhånden er blevet vant til fra store elbiler, men rækkevidden på op til 500 kilometer må siges at være en forbedring! Batteriet er på 70 kWh og udviklet af Daimlerkoncernen selv, og med introduktionen af nye 300 kW ladestandere burde de kunne "tankes" til 100 kilometers kørsel på blot fem minutter.

Opel Ampera-e

Vi har tidligere skrevet om den nye Opel Ampera-e, da den blev afsløret forud for udstillingen. Dengang forlød det, at MPV'en ville have en rækkevidde på op til 400 kilometer - men det trumfede Opel, da de trak sløret af den i Paris!

Det viser sig nemlig, at Opel Ampera-e fra sit 60 kWh batteri har en maksimal rækkevidde på hele 500 kilometer! Og det er altså i en bil, der formentlig vil være til at betale for mange, og som kommer på markedet allerede næste år - nu begynder det at lysne for elbilerne.

Renault Zoe

Den lille franske Zoe er i sig selv ikke nogen nyhed. Tidligere har den dog kun kunnet fås med et lejet 22 kWh batteri, der gav en begrænset rækkevidde på 240 teoretiske kilometer, hvilket trods alt har været nok til at gøre den til en af de mest udbredte elbiler herhjemme.

I Paris præsenterede Renault dog en opdateret Zoe med 41 kWh batteri og 400 kilometers rækkevidde. Derudover vil man nu kunne købe og eje batteriet sammen med bilen i stedet for at være bundet op på en lejeaftale.

Modellen med det lille batteri vil stadig kunne fås fra 254.900 kr., mens Renault allerede har offentliggjort, at den nye udgave i Danmark starter på 282.900 kr.

Volkswagen e-Golf Touch

Volkswagens store stjerne er selvfølgelig den nye ID, derfor har den opdaterede e-Golf ikke fået meget spalteplads. Men ID er flere år ude i fremtiden, så den nye e-Golf Touch er sådan set mest relevant for nu.

Det er dog ikke ret meget, vi ved om e-Golf Touch, udover at den primære opdatering er batteriet. Modellen ligner sig selv, men det sædvanlige 24,2 kWh batteri er formentlig blevet udskiftet, hvor Golf'ens rækkevidde skulle være vokset til 300 kilometer. En stor forbedring fra den nuværende models 190 kilometer – men stadig et stykke bag konkurrenterne fra Renault og Opel.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...