GALE japanere skærer i legendarisk Ferrari

Tokyo Auto Salon er mekka for riskogere og ligger i udkanten af Tokyo, og åbner hvert år dørene til et festfyrværkeri af nye dele til eftermontering af både nye og gamle modeller. Her er de 7 fedeste ting, de viste frem i år!

18. januar 2023 af Frederik Hauschildt
Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

En hel Skyline af kulfiber?

Hvis du er fan af kulfiber, så er et af de første syn, der møder dig ved indgangen til Makuhari Messe i Chiba uden for Tokyo, lige din medicin. Tre forskellige firmaer har nemlig udstillet tre vidt forskellige biler, svøbt i kulfiber - fra kælder til tag.

Det første eksempel er en Skyline af den generation, der debuterede den sagnomspundne GT-R-model. Den nu gråsorte japaner er tømt for interiør, og står på et sæt racerinspirerede Watanabe-fælge.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Hvis du skal bruge andre biler med skal af kulfiber, så har Auto Salon også udvalget. En klassisk Porsche 911 står også med paneler af kulfiber, men denne har bevaret et interiør der dog også er udført i store dele kulfiber. 

Vi tør ikke tænke på prisen af denne ombygning, men hvis du gør kan du høre firmaet bag, 4Laws, om de kan bygge et eksemplar til dig - der findes nemlig flere eksemplarer af kulfiber-Porsche'r, og det er ikke engang første gang, de deltager til Tokyo Auto Salon!

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Et helt tredje firma, e-Impulse, står bag en kulfiberudstyret AE86. Det er egentligt først, når man slår døren op, at man opdager, at den kantede kultbil har fået samtlig paneler udskiftet med hjemmelavet kulfiber. Bilens måske mest kendte farve er nemlig malet uden på, så kun kølerhjelm står frem som kulfiber.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Verdens første Rocket Bunny Ford Escort?

Hvis man er godt lært i skærmudbygninger, så ved man præcis, hvad Rocket Bunny er. Hvis man er ekstra godt lært i dem, så ved man også, at Ken Block var først til at få en Ford Escort med brede skærme fra Rocket Bunny. Til Auto Salon kunne man til gengæld se den første Ford Escort Mk2 i verden med et Rocket Bunny PANDEM bodykit. Og så har bilen endda en spændende historie.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Først og fremmest, så er Escort'en udstyret med en anden kværn end standard. De brede Escort'er der kører ræs til CHGP er typisk opgraderet efter reglerne fra bilens ungdomstid, med en Duratec twincam. Escort'en i pink er udstyret med en 4A-GE, der blandt andet findes i de gamle AE86'ere.

Motoren er blandt andet kendt for sin slidstyrke - og folkene bag denne Escort har også overlevet en tur til Europa med udgangspunkt i ophavslandet Malaysia, hvorefter turen fortsatte øst.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

En ekstra bred Ferrari F40

Vinkelslibere og gamle biler i samme sætning ender hurtigt i tårer, men lige i dette tilfælde, så er det glædestårer. Det kendte japanske firma, Liberty Walk, har for vane at bygge brede skærme på superbiler, men da de tog fat i én af de 1.311 Ferrari F40, der blev produceret, blev der stille.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Det var først da resultatet, som ses på billederne, var færdigt, at festen fortsatte. Liberty Walk har skiftet  snude, røv og sideskærme på den klassiske Ferrari, og indenfor fortsætter lækkerierne. Her er et sæt skålsæder i kulfiber og et specialudviklet rat fra Sparco.

LB har ingen pris på kittet, men lignende kits fra LB koster op mod 200.000 kr. Det er endda uden installering, hvilket godt kan løbe op, hvis ikke du selv tør kaste dig ud i det.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

En RX-7 med Porsche-fjæs

Et sæt Porsche 911-forlygter glor ud af snuden på dét, der sagtens kunne være en Porsche 911 for dem, der ikke er interesserede. I virkeligheden gemmer der sig en wankelmotor under gællerne i motorhjelmen. Bodykittet er udviklet af japanske RE-Amemiya, der specialiserer i RX-7. Vender man bilen om, er ophavet mere tydeligt, og baglygterne under den gigantiske vinge ligner mere Ferrari-lygter end Porsche-lygter.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

RE-Amemiya startede i 1974, og har siden udmærket sig i forskellige grene af motorsport, fra drifting til Super GT. Ophavsmanden Amemiya Isami startede sin karriere med at tune wankelmotorer, men kunne siden rykke ud i at sælge bodykits og tuning til RX-7-ejere over hele verden.

Tokyo Auto Salon JDM tuning

Skorstenen afslører, at der ikke er tale om en helt normal Daihatsu Hijet.

© F. Hauschildt

Minivan med en sauna

Hvis du fryser, og varmeanlægget ikke er nok, så prøv med den her: En japansk fabrikant har sat en Daihatsu Hijet med indbygget sauna i produktion. Firma'et hedder bug-truck, og specialiserer sig i ombyggede varevogne i den såkaldte kei-klasse, der hersker i byerne så vel som på landet i Japan.

Tokyo Auto Salon JDM tuning


© F. Hauschildt

Sauna'en er fuldt funktionsdygtig, og ovnen kan ifølge producenten komme op på 100 grader. Hertil hører også et sæt sten, så man kan dampe og få den ægte sauna-oplevelse.

Der er ikke pris på den lille komfortvogn, men varevognen uden sauna-udstyr koster lidt over 180.000 kr., og for prisen får du udover en charmerende minivan også en 660cc motor og en turbo, der leverer 64 hk til et firehjulstræk.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Kei-bil med vokseværk

Et alternativ til en rally-modificeret Mini Cooper kunne være denne Mazda Chantez med 1,3-liters wankelmotor og skærme så brede som en amerikaner. Motoren er hugget fra en RX-8, og selv om der ikke er skrevet et fast antal hk på, så producerer motoren 280 hk i den japanske sportsvogn.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Under de store skærme sidder et sæt Yokohama Advan-dæk med en bredde på 175mm. De holder formentligt godt fat på den tidligere kei-bil, der har fået revet den forrige tocylindrede, totaktsmotor på 360cc.

Uden wankelmotoren vejer den bare 490 kg, så selv om den tager en smule på af opgraderingerne, er den stadigvæk ikke tung.

Tokyo Auto Salon JDM tuning
© F. Hauschildt

Hvad er Tokyo Auto Salon?

Hvert år afholdes dér der kan beskrives som et midlertidigt mekka for dem, der har noget tilovers for japansk bilkultur eller ombygninger af biler. Her sælges alt fra klistermærker til bodykits, og både bilfabrikanter (såsom Toyota Gazoo Racing eller Nissan Nismo/Autech) og uafhængige producenter udstiller nye modeller eller ombygningssæt.

Her er noget for hver en smag - om du er til guldbelagte, tyske offroadere eller gamle japanske sportsvogne.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...