Den uafhængige europæiske organisation for fremme af mere sikre biler, EuroNCAP, uddeler topkarakteren fem stjerner til ikke mindre end ni nye biler i de senest offentliggjort testresultater. Kun Kia Picanto må nøjes med fire stjerner på grund af en teknisk detalje: ESC-system er ikke standard på alle europæiske markeder, og det koster. ESC er dog standard på Picanto i Danmark.
Audi A6, BMW X3, Chevrolet Aveo og Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, hybridbilen Opel Ampera og de nye VW Golf Cabriolet og Jetta får alle fem stjerner.
Chevrolet Aveo får topkarakter

EuroNCAP skriver i en kommentar, at de hædrer Chevrolet for en så mærkbar fremgang for sikkerheden i Aveo i forhold til den forrige generation, der kun fik to stjerner. En afgørende faktor bag den høje anerkendelse er bilernes evne til at beskytte såvel voksne passagerer som børn. Chevrolet Aveo fik henholdsvis 95 og 87 procent af den maksimalt opnåelige score på de to specifikke områder. Chevrolet Orlando opnåede tilsvarende 95 procent for ”voksen-beskyttelsen” og 79 procent for ”børnebeskyttelsen”. Det er også et rigtig godt resultat.
Chevrolet Orlando: Fin beskyttelse af børn

EuroNCAP anerkender bilfabrikanternes indsats for at hæve sikkerheden for passagerer de senere år, og vil nu i højere grad rette fokus mod børns sikkerhed og hvor skadelig bilens front er ved en fodgænger i tilfælde af en personpåkørsel.
VW Golf Cabriolet: Topkarakter for passagersikkerhed

Den nye Golf Cabriolet, der netop nu introduceres i Danmark og Jetta har opnået 5 stjerner i Euro NCAPs skærpede sikkerhedstest af bilerne. Med de 5 stjerner på skuldrene, kan begge modeller nu kalde sig for en af klassens sikreste biler.
Høje afgifter får danske bilkøbere til at fravælge nyt sikkerhedsudstyr
Særligt i passagersikkerhed ragede begge biler op. Golf Cabriolet fik 96 pct og Jetta 94 pct. I alle siddepositioner og uagtet passagerer og førers fysiske størrelse opnåede begge biler her topkarakterer. Bilerne bliver her bl.a. testet ved frontal- og sidekollisioner. Euro NCAP tester bilernes børnesikkerhed med dummies, der simulerer børn på hhv. 18 måneder og tre år. Både Golf Cabriolet og Jetta fik også topkarakterer for børnesikkerheden.
Lige så vigtig, som sikkerheden for personerne i bilen er, lige så vigtige er de øvrige trafikanter naturligvis. Derfor simulerer Euro NCAP-testen ulykker med både børn og voksne med en hastighed på op til 40 km/h. Golf Cabriolet blev her særligt fremhævet for den flexibilitet, man har bygget ind i bilens moterhjelm. Detter gør, at bilen affjedrer ved kollision og dermed gør mindst mulig skade på eventuelle fodgængere eller andre medtrafikanter.