Hummer H1

Få historien om 8 biler, der blev skabt til at køre direkte i krig

Du kender den originale Hummer, men har aldrig fået historien bag? Få den fortælling og syv andre i artiklen her, hvor vi fokuserer på de vildeste krigsbiler.

30. juni 2020 af Anders Richter

Krigszoner har altid tiltrukket nogle af verdens mærkeligste køretøjer. Vi har samlet otte køretøjer, som du ikke har noget problem med at køre gennem dit værste mareridt i. Læs historien om hver af dem i artiklen hér!

Willys MB Jeep

På trods af sine kun 60 hk blev Willys MB Jeep det foretrukne køretøj fra amerikanernes side under 2. Verdenskrig.

Willys MB Jeep | 1940

Et af de mest kendte køretøjer fra 2. Verdenskrig er uden tvivl Willys MB – også bare kaldt Willys Jeep. Bilen blev det primære køretøj brugt af den amerikanske hær under 2. Verdenskrig, og præsident Eisenhower mente, at Willys Jeep var et af de fem vigtigste våben i kampen om at vinde 2. Verdenskrig.

Det var samtidig verdens første masseproducerede firehjulstrækker, og i alt nåede der at blive produceret 647.925 eksemplarer mellem 1940 og 1945.

Vil du læse flere nørdede bilartikler, så start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Et stort antal Jeeps blev også leveret til USA’s allierede – bl.a. Rusland på det tidspunkt. Faktisk modtog de alene omkring 50.000 biler under krigen.

3 ekstra facts om Willys Jeep

VÆGT

  • Den vejer 1.113 kg med væsker og fuld tank.

LÆNGDE

  • En Willys Jeep er kun 336 cm lang.

MOTOR

  • En 4-cylindret motor på 2,2 liter med 60 hk ligger foran.
Volvo TP21

“Hold Dem til Volvo, den holder til Dem”, lyder et gammelt slogan, som i dén grad kan bruges om model TP21.

Volvo TP21 “Sugga” | 1953

I årtier har Volvo fremstået som den fornuftige i klassen af bilbyggere, men svenskerne kan altså også det der med at bygge maskiner til krig. Det er model TP21 et perfekt eksempel på.

Produktionen af modellen begyndte i 1953, og aftageren var det svenske forsvar, hvor den blev brugt som en terrængående radiobil.

Den fik hurtigt navnet “Sugga”, og selv om karrosseriet lignede det fra en normal bil, var undervognen skabt til hårdkogt terræn.

“Sugga” var udstyret med firehjulstræk med låsbare differentialer både for og bag med høj- og lavgear. Den havde en topfart på lige omkring 100 km/t, så nogen hurtigløber blev den aldrig. 

3 ekstra facts om Volvo TP21

ANTAL

  • Mellem 1953-58 blev der produceret 720 styk af Volvo TP21.

MOTOR

  • En 3,6-liters rækkesekser med 90 hk.

VÆGT

  • 2.880 kg vejer den svenske basse. 
Mercedes Geländewagen

Mercedes Gelände­wagen er en klassiker, og det danske forsvar bruger dem stadig til det beskidte arbejde.

Mercedes Geländewagen | 1979

I 1972 startede udviklingen af en af de længstlevende modeller i Mercedes-regi. Idéen til Geländewagen kom faktisk fra shahen af Iran, som på det tidspunkt var en af de største aktionærer i Mercedes. Han kunne godt tænke sig en mindre militærvogn, og selv om den ikke var udviklet endnu, bestilte han 20.000 eksemplarer. Det fik ingeniørerne i gang.

Mercedes fik hjælp fra Steyr-Daimler-Puch, som lå i nabolandet Østrig, og de havde stor erfaring med udvikling og produktion af militære køretøjer. Prototyper blev sendt verden rundt for at blive banket igennem i alt fra det koldeste nord til det varme sand i Saharas ørken.

I 1979 kom G-klassen i varianter til civilt og militært brug. De blev opdateret og udviklet helt frem til 2018, hvor der kom en komplet ny generation.

2 ekstra facts om Mercedes Geländewagen

PAVEN 

  • I 1980 modtog Vatikanet en G-klasse, der var ombygget til Paven.

AUT.GEAR 

  • I 1981 fik den civile version mulighed for automatgear og aircon.

Porsche 597 “Jagdwagen” | 1955

Selv om mange måske ikke forbinder Porsche med militære udskejelser, er model 597, også kaldet “Jagdwagen”, et eksempel på netop det. Bilen blev udviklet til det tyske militær efter 2. Verdenskrig var afsluttet, og den første prototype var kørende i 1953.

Bilen var i sin grundform bygget op som Porsche’s sportsvogne på den tid, hvilket betød, at den havde en 4-cylindret luftkølet boxermotor liggende bagi. Den ydede 50 hk i 1,6-liters form. 597 var monteret med en 5-trins gearkasse, og det gav en topfart på over 100 km/t.

Selv om bilen i sig selv var ekstremt kapabel i terræn, endte 597 med at blive et stort flop. Porsche kunne ikke levere det antal, det tyske militær krævede, og prisen var også for høj. Det gjorde, at opgaven med at bygge et let militært køretøj i stedet gik til DKW med modellen Munga.

Porsche byggede kun 71 eksemplarer, hvoraf de fleste var til civilt brug. Prisen for en 597 ligger i dag på 1,5 mio. kr.

3 ekstra facts om Porsche Jagdwagen

VÆGT

  • Den samlede vægt lød på 990 kg.

KORT! 

  • Porsche 597 havde en akselafstand på kun 206 cm, hvilket gjorde den eminent i terræn.

CIVIL

  • 49 biler blev bygget til civilt brug. 
Lamborghini LM002

Lamborghini LM002 fik øgenavnet “Rambo Lambo”, hvilket egentlig er meget forståeligt.

Lamborghini LM002 | 1986

I 1977 byggede Lamborghini i den italienske by Sant’Agata sit første militære køretøj. Det var en prototype kaldet Cheetah, og den var faktisk udviklet til det amerikanske militær. Projektet kom så langt, at prototypen blev vist frem for militæret, men blev derefter vraget til fordel for den store Humvee, du kan læse mere om på dette opslag.

Lamborghini’s prototype var dog ikke helt forgæves, for nogle år efter blev tankerne til virkelighed med denne SUV kaldet LM002.

Modellen kom på gaden i en tid, hvor ingen af de andre sportsvognsfabrikanter havde firehjulstrækkere på programmet. Så på en måde var de langt forud for deres tid. Bilen blev dog aldrig nogen større succes, og kun 328 eksemplarer rullede af samlebåndet i Italien.

3 ekstra facts om Lamborghini LM002

MOTOR

  • En V12-motor på 5,2 liter blev hentet fra Countach.

VÆGT 

  • 2.700 kg vejer en LM002.

TANK

  • Benzintanken rummer hele 290 liter.
Land Rover Defender Lightweight

Det ligner en standard Defender, men er i virkeligheden den smallere og letter Lightweight-­udgave.

Land Rover Serie III Lightweight | 1968

Både den britiske hær og flåden gik i midten af 60’erne til Land Rover for at få udviklet et nyt køretøj, som passede bedre til deres behov. Idéen var et terrængående køretøj, som var let nok til at kunne blive løftet og transporteret af en helikopter, men samtidig smalt nok til at kunne være i et fragtfly.

Land Rover’s ingeniører startede med en standard Serie II, som de begyndte at skære karrosseridele af. Resultatet blev et køretøj, som i sidste ende havde taget 68 kg på i forhold til den civile variant... Grunden til de ekstra kg ligger i, at militærkøretøjer bl.a. kræver større batterier og brændstoftanke og andre kraftige dele. Den var dog nu så smal, at den kunne passe ind i det Blackburn Beverly-fly, militæret brugte, og vægten på 1.202 kg var stadig så lav, at den kunne fragtes med helikopter.

2 ekstra facts om Land Rover Defender Lightweight

NAVN

  • Det egentlige navn til bilen er “1/2 ton Lightweight” – som var den vægt, bilen kunne fragte.

MOTOR

  • En 2,3-liters motor med 77 hk deles med standard Land Rover’en fra samme tid.
VW Type 166 Schwimmwagen

VW Type 166 “Schwimmwagen” | 1942

Har du nogensinde overvejet, hvilken amfibiebil der er produceret i flest eksemplarer? Svaret er VW’s ikoniske Type 166, som også blev kaldt for “Schwimmwagen”.

Mellem 1942 og 1944 blev der produceret 15.584 eksemplarer af dette køretøj, som har det ligeså godt på land som i vand. I dag menes det, at kun 189 eksisterer, og kun 13 af dem har overlevet uden at blive restaureret.

Modellen blev skabt under 2. Verdenskrig som et let køretøj, som kunne køre op til 80 km/t på land, mens den kunne sejle op til 10 km/t.

Bilerne blev produceret på VW’s fabrik i Wolfsburg men også på Porsche’s fabrik i Zuffenhausen. “Schwimmwagen” var baseret på et andet militært køretøj fra VW – nemlig en prototype af Kübelwagen udstyret med firehjulstræk. 

3 ekstra facts om VW Schwimmwagen

MOTOR

  • 4-cylindret boxermotor på 1,1 liter.

YDELSE

  • Effekten var på blot 25 hk ved 3.000 o/min.

LÆNGDE

  • 382,5 cm måler en VW Schwimmwagen.
Hummer H1

Militær-Humvee’en kan fås med et kit, som gør det muligt for den at køre i op til 1,5 meter vand. Her ses den civile versionen Hummer H1.

Humvee | 1984

Hvis vi skal kigge på den åndelige efterfølger til den oprindelige Jeep, du kunne læse mere om på de foregående sider, er svaret: Humvee!

I 1979 udarbejdede den amerikanske hær et dokument om, hvilke krav et nyt køretøj skulle opfylde. Lamborghini havde været forbi to år før med deres projekt “Cheetah”, men deres idé blev afslået.

Vil du læse flere nørdede bilartikler, så start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Opgaven til det nye køretøj var relativt enkel: Det skulle være godt på både asfalt og i terræn. Det skulle kunne flytte meget ekstra vægt og gods. Det skulle være bredt og have en frihøjde på 41 cm. Og samtidig skulle det kunne køre gennem vandløb på 76 cm og tackle bakker med en stigning på op til 60 pct.

Ud af 61 firmaer, som udviste interesse for at udvikle et sådan køretøj, var det kun tre, som kom med reelle prototyper. En af dem var AM General, som var en underafdeling af American Motor Corporation, som blandt andet producerede Jeep.

AM General vandt kontrakten med deres Humvee, som til at starte med gik over fem år, hvor de skulle producere 55.000 eksemplarer. Da Humvee’en fyldte 10 år, var der blevet leveret over 100.000, og i dag er tallet vokset yderligere til 281.000 eksemplarer.

I 1992 blev der også lanceret en civil version, som siden blev kendt under navnet Hummer H1. Den blev produceret fra 1992-2006 i 11.818 eksemplarer.

2 ekstra facts om Hummer H1

MOTOR

  • Civiludgaven fandtes med fem forskellige motorer: Fire diesel og en enkelt 5,7-liters benziner.

H1 ALPHA... 

  • ... er navnet på en modificeret og forbedret civil version af Hummer H1. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...