David Heinemeier Hansson

David Heinemeier har en garage, der med sikkerhed er vildere end din!

Danskeren David Heinemeier Hansson har kørt Le Mans og har en vild bilsamling i sit hus i Los Angeles. Kom med, når vi får et unikt kig indenfor!

24. maj 2020 af Anders Richter

På besøg hos danske David

Vi stopper i indkørslen, trykker på samtaleanlægget og afventer. Udsigten til huset og bjergene i baggrunden forøges i takt med, at den elektriske port åbner sig. Jeg lader bilen glide det sidste stykke ind i indkørslen, før jeg slukker for motoren. Der er helt stille. Vi er i bjergene ved Malibu, som ligger en halv times kørsel fra gigantbyen Los Angeles på USA’s vestkyst. Lige her har en helt særlig dansker nemlig valgt at bygge et hus. Han hedder David Heinemeier Hansson, og faste læsere af Bil Magasinet vil uden tvivl kunne huske ham. Er du først lige kommet til, får du en historietime.

Husk at vi hver måned nørder biler og giver dig de fedeste bilreportager i Bil Magasinet. Start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Tjent penge på IT – brugt dem på biler

David har tjent sine penge på IT-systemer. Det har gjort ham i stand til at forfølge sine drømme på fire hjul. Han har deltaget i 24 timers Le Mans syv gange. I 2014 endte han endda på førstepladsen i sin klasse bag rattet af en Aston Martin Vantage GTE. Bil Magasinet har besøgt ham to gange tidligere i hans hus i Spanien. Første gang, fordi han havde fået speciallavet en Pagani Zonda HH (for Heinemeier Hansson), og anden gang fordi han havde fået lavet en Koenigsegg Agera HH, der matchede i farverne. Denne gang er der en anden grund til vores besøg. Han har nemlig brugt syv år på at bygge sit drømmehus. Og under det ligger hans garage, som har plads til 10 biler. Det er den, vi er kommet for at se.

Trisser rundt i strømpesokker

“Et af kriterierne for huset var, at der skulle være plads til bilerne, som på det tidspunkt stod spredt lidt forskellige steder. Det kunne være fedt at have et sted, hvor man kunne nyde dem. Ikke bare som at have et museum men at have et sted, hvor de stod klar til at køre. Så idéen om at lave en garage, der gik i husets fulde længde, kom ret hurtigt,” fortæller David, mens vi trisser rundt i strømpesokker og sparker dæk. Og der er rigeligt at tale om, for en bilnørd.

Guldfarvet Lamborghini Diablo

“Min guldfarvede Diablo er en af mine favorit-Lamborghini’er nogensinde. Lamborghini var den første superbil, jeg købte. Det var en Gallardo i 2006. Siden da har det bare været Lamborghini. Jeg købte Diablo’en for fem år siden af en specialist. Det er en rigtig oldschool bil. Det sjove er, hvor godt den rent faktisk kører, når man virkelig giver den gas.”

Singer Malibu

Bilerne står linet sirligt op på en række, og det er tydeligt, at David er et ordensmenneske. Der er ladere på alle køretøjerne, så de altid er klar, og der kommer jævnligt en mand og hjælper med at vaske og pudse dem. Bilerne skal bruges, men derfor må de stadig gerne se godt ud.

For enden af rækken står en klassisk Porsche 911 i en unik turkis kulør. Farven har David selv valgt, for det er ikke en normal 911. Denne er nemlig bygget specielt til ham af amerikanske Singer, og bilen adlyder navnet ”Singer Malibu”.

Ny teknik i klassisk indpakning

“Jeg har altid været vild med konceptet om en klassisk bil, men har aldrig været tændt på idéen om alt det arbejde, der ligger i at passe sådan en. For mig er dette den perfekte kombination med et klassisk look, som gemmer på ny og holdbar teknik. Det fede ved Singer’en er, at man kan tage den steder, hvor man ikke lige vil dukke op i en Lamborghini. Den har et klassisk look, og så er den let, hvilket du virkelig kan mærke på vejene her omkring.”

Davids Zonda HH mangler

Pt. står der 10 helt vanvittige biler i garagen. Men der mangler én, og det hans unikke Zonda HH, som tidligere har været med i Bil Magasinet. Den bor stadig i hans hus i Spanien, fordi en Zonda endnu ikke er godkendt til gadebrug i USA. David arbejder dog på sagen og forventer, at den kan blive ført sammen med resten af bilfamilien indenfor et par år. Og selv om man har nogle af de fineste biler stående i garagen, kan man stadig godt have lov til at drømme.

Listen af drømmebiler er lang

“Der er stadig et par drømmebiler, jeg mangler. De fleste af dem har jeg givet op på. Jeg kunne godt tænke mig en Mercedes McLaren SLR Stirling Moss – du ved, den uden forrude. Der var et par muligheder for at købe et eksemplar, som glippede, og nu er den blevet alt for dyr. En 918 Spyder er jeg også ked af, at jeg ikke fik købt.”

Vi vender stærkt tilbage

Indtil da er der dog rigeligt med legetøj at hygge sig med i David Heinemeiers garage, som rummer nogle af verdens fineste og mest eksklusive biler. Og vi lover at kigge ind igen om et par år for at se, om nogle af fremtidens drømme så er blevet til virkelighed. 

Husk at vi hver måned nørder biler og giver dig de fedeste bilreportager i Bil Magasinet. Start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...