Her er beviset på, at bildesign er en million gange BEDRE nu end for 10 år siden

Vi lever midt i en gylden tid for bildesign – se bare de her otte biler!

5. november 2022 af Patrick Boje Jensen

Det er meget bedre i dag

Der er god grund til at tro, at vi kommer til at kigge tilbage på start-2020’erne og tænke, at bildesign er inde i en helt speciel periode lige nu. Aldrig har så mange helt “almindelige” hverdagsbiler set så godt ud, og sammenligner man det med for 10 år siden, er 2022 uendeligt meget bedre!

Se bare de her otte modeller, der ser meget bedre ud i dag end i 2012:

© Peugoet

Peugeot 508

Den første generation af Peugeot 508 er klasseeksemplet på start-10’ernes bløde dej-design, og det er faktisk bilen, der inspirerede hele denne liste. I 2018 kom der heldigvis en ny generation, som så meget bedre ud, og i 2021 kom en hardcore PSE-udgave (billedet), der fik os til at savle over en fransk stationcar.

© Hyundai

Hyundai Tucson

Af uforklarlige årsager kom anden generation af Hyundai Tucson til at hedde iX35 i store dele af verden – også i Danmark – men på det amerikanske marked holdt Hyundai fast i Tucson-navnet. Den var en øjebæ, der endda formåede at indkassere en femteplads (ud af fem) i en stortest i Bil Magasinet.

I dag kører Tucson i fjerde generation, som blev introduceret i 2020, og se den lige! De brede, muskuløse skærme og en skarpskåren front bakkes op af 265 hybrid-hestekræfter.

© Patrick Boje Jensen/Seat

Seat Leon

Nogle gange kan små ændringer gøre hele forskellen. 5F-generationen af Seat Leon kom i 2012 og er for så vidt ikke nogen grim bil – den er bare kedelig. Tro mig, jeg kigger på den hver dag. Men da en ny landede i 2020, var der blevet trukket lidt hér og skubbet lidt dér, og pludselig var Seat Leon som den nørdede pige, der tager brillerne af og ryster håret ud i en 1980’er-film, så man må stå og måbe.

© Skoda

Skoda Octavia

Samme historie gjorde sig gældende for Seat’ens tjekkiske fætter, Skoda Octavia, som i start-10’erne var lidt buttet og tung i røven, og den lagde grund for Octavia’ens blakkede ry som det fornuftige, men kedelige valg.

Men også her fik VAG-koncernen strammet sig an i 2020 og har fået den halvtrætte far-krop i form, så Octavia også kan være et valg, man tager med øjnene og ikke bare hovedet.

© Porsche

Porsche Panamera

Hvad får du, hvis du parrer en Porsche 911 med Klokkeren fra Notre Dame? En førstegenerations Porsche Panamera. Især bagenden af bilen var skrækkelig, og tidligere Top Gear-vært Jeremy Clarkson beskrev den således:

“Den er rædsom. Den er halvvejs en Austin Maxi, og den ligner noget, en talentløs person ville beskrive til en blind over telefonen.”

Men da en ny Panamera så dagens lys i 2018, havde den fået bortopereret pukkelryggen og fået et par andre småændringer, der rent faktisk gjorde den til en udemærket udseende bil. Og efter faceliftet i 2021 kan man endda gå så langt som at kalde den en flot bil, som beviser, at det ikke bare er bilerne til hr. og fru Danmark, der ser bedre ud.

© Volvo

Volvo S60 (og V60)

Den første Volvo S60 blev introduceret i 2001 og var bestemt ikke en grim bil. Den delte blandt andet designdetaljer med Volvo V70, som vi er svært begejstrede for på Bil Magasinet (mere om det i en nær fremtid).

Men da anden generation landede i 2010, må designerne have fået surströmmingen galt i halsen, for noget var gået HELT galt. Den ellers slanke sedan så ud som om, den var blevet trykket fra begge ender, så den var blevet underligt høj, og både front og bagende lignede billige kopier af det ellers så stilrene Volvo-design.

Men heldigvis introducerede Volvo et helt nyt designsprog i 2014, og i 2019 udmøntede det sig i en helt ny Volvo S60. Det er ikke nødvendigvis et design, der springer i øjnene, men det er en af de biler, der bare ser godt ud fra alle vinkler!

Kia Sportage

Den første Kia Sportage kom allerede i 1993, og var en kantet lille SUV, der var baseret på Mazda Bongo. Det er ikke vigtigt, men det er sjovt at skrive ordene "Mazda Bongo".

Men op igennem generationerne var det som om, den blev mere og mere klumpet og trist at se på, og værst var tredje-udgaven, der blev produceret fra 2010 til 2015 (billedet th.). Men ligesom med fætteren Hyundai Tucson har Hyundai/Kia-koncernen revet alle siderne ud af designmanualen og startet helt forfra – og gud ske tak og lov for det!

Der bliver taget nogle chancer (se bare Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6), og det er sikkert ikke alle, der er fans – men det er bedre end før, det må vi da være enige om!

© Toyota

Toyota Mirai

Okay, det er lidt snyd at tage Toyota Mirai med, for Toyota’s brintbil eksisterede ikke for 10 år siden, men det er svært at komme på en bil, der har taget et design-hop som Toyota Mirai!

Da første generation kom på markedet i 2015 var det en innovativ bil, der viste, at brintbilen kunne fungere i hverdagen, og der kører stadig mange af den originale Mirai som taxaer. Men køn var den ikke. Det er derimod anden generation, som Mathias Brandt kaldte “tidløst, sexet og progressivt”, da vi testede bilen. Thumbs up til Toyota!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...