8 reservedele fra superbiler, som er tyvstjålet fra normale køretøjer

Vi er gået på jagt blandt verdens superbiler, for at finde ud af, hvor deres reservedele i virkeligheden stammer fra, og der er et par gode overraskelser i mellem.

9. september 2020 af Mikkel Thomsager

1 | Baglygter på Aston Martin DB7 fra en Mazda 323F

Britiske sportsvognsproducenter er gode til at finde dele, der passer til deres biler uden, at det ligner noget, der er lånt fra en konkurrent, uagtet at de små producenter ofte låner dele fra andre britiske bilproducenter. 

Men da Aston Martin arbejdede på DB7-modellen, som blev præsenteret i 1994, måtte man længere væk, for at finde et passende sæt baglygter. De er nemlig lånt fra en Mazda 323F, der blev lanceret i 1989.

2 | Radio fra Peugeot i Maserati GranTurismo

Da Maserati lancerede den nye coupé, GranTurismo, i 2007, havde man ikke helt styr på det med infotainment-systemet, og så må man jo låne. 

Hvorfor man gik efter systemet fra Peugeot 207 - og adskillige andre Peugeot og Citroën-modeller - er uklart, men layoutet er præcis det samme. Kun navnet er skiftet.  

3 | Baglygter på McLaren F1 fra en hollandsk bus

Alle ved, at McLaren F1 fra 1992 er en af de mest fuldendte sportsvogne gennem alle tider, takket være innovativ nytænkning i utallige dele. Bortset fra baglygterne. 

De skulle bare virke, og det gav ikke mening at udvikle helt nye, så man fandt et par, der passede. Fra en Hollandsk bus!

De fire runde baglygter er lånt fra en hollandsk bygget VDL Bova Futura bus, der blev introduceret med disse baglygter i 1982.

4 | Baglygter på Land Rover Discovery fra en Austin varebil

Da Land Rover introducerede Discovery i 1989, var det en vigtig bil for koncernen. 

Der blev brugt mange penge på at udvikle bilen, men da man kom til baglygterne, valgte man den lette løsning. Det er dyrt at udvikle lygter – for og bag – så i stedet for at lave helt nye, tog man simpelthen baglygterne fra en Austin/Rover Maesto van.

Husk at Bil Magasinet er Danmarks mest bilnørdede redaktion, og hvis du har samme lidelse, giver det god mening at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

5 | Sidespejle på Jaguar XJ220 fra Citroën CX

Jaguar XJ220, der blev lanceret i 1992, var en bil, der voldte Jaguar mange udfordringer.

Udviklingsprocessen er en hel historie for sig, og da den endelige bil stod leveringsklar, var det reelt en helt anden bil, som mange af de kunder, der havde betalt 100.000 kr. i depositum for, forsøgte at undsige, efter at investeringmarkedet var kolapset i 1991. 

Af samme grund benytter XJ220 mange dele fra andre biler, især Ford, som opkøbte Jaguar fra slutningen af 1989. Men sidespejlene er lånt fra Citroen CX. De blev i øvrigt også brugt på Lotus Esprit.

6 | Hella 4169 baglygter på Pagani Zonda – og flere

Lygter til biler er generelt dyre at udvikle specifikt til en bilmodel. Heldigvis findes der firmaer, som udvikler dem for andre. 

Det gælder Hella, som i 80'erne udviklede et sæt baglygter, som siden blev brugt af en stribe bilproducenter. Blandt andre Pagani Zonda og Lamborghini Diablo. 

Hellas standarsforlygter er også brugt af en stribe nisheproducenter og biler som Alfa 4C.

7 | Forlygter på Lamborghini Diablo fra en Nissan 300ZX

Da Lamborghini skulle opgradere sin Diablo i 1999, fik man den udfordring, at det var nødvendigt med nye forlygter, for at bilen kunne godkendes i USA. 

Tiden var knap, og forlygter er dyre at udvikle fra bunden af, så i sin søgen efter en kvik løsning, fandt man ud af, at forlygterne fra en Nissan 300ZX, der blev lanceret i 1989, passede på fronten af Diablo, og sådan blev det. 

I samme anledning fik Lamborghinien i øvrigt Hellas 4269 baglygter.  

8 | Porsche Boxster og 911 identiske fra forkofanger til døre

Da Porsche introducerede Boxster i 1996 var den en del af en større satsning, der skulle gøre det trængte mærke rentabelt. 

Løsningen var den nye lille Boxster, men for at sikre, at den blev rentable, blev udvikling og produktionen af den kædet sammen med den nye Porsche 911 (996), der blev introduceret året efter. 

De to biler er således identiske fra forkofangeren til og med dørerene. Først bag forsæderne adskiller de to sig ved, at motoren vender bagud på en 911 og fremad på en Boxster. 

Forlygter, døre, forrude, forskærme, frontklap og mere, var identisk på de to biler, hvilket lignede en risikabel gambling med 911-brandet. Som bekendt blev den starten på en succes for Porsche.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...