© bilmagasinet.dk

7 nye øko-biler

Miljøvenlige varianter vælter frem på grund af statsstøtte, mode og høje brændstofpriser

26. april 2009 af Steen Bachmann

Flere af de ni europæiske lande, der har indført statsstøttet skrotpræmie, udbetaler den kun til køb af særligt miljøvenlige bilmodeller. Det har fået de europæiske bilfabrikker op på tæerne for at være først fremme med øko-udgaver. Her er de syv seneste:

BMW X3 xDrive 18d

© bilmagasinet.dk

X3 kommer i en ny sparsommelig variant med den 4-cylindrede 2-liters diesel, som gør det så godt i BMW 118d og 318d. Den fås i dag i X3 med 177 hk/350 Nm, men kommer i en neddroslet udgave med 143 hk og lavere forbrug og CO2-udslip. EU-snittet er 16,1 km/l.


Volvo C30 DRIVe R-Design
Volvo C30 DRIVe R-Design
© bilmagasinet.dk Volvo C30 DRIVe R-Design

Økobiler behøver ikke se kedelige ud. Volvo tilbyder at levere DRIVe-udgaverne af C30,  S40 og V50 med R-Design sportspakke. Bilerne er sænket 10 mm i forhold til de almindelige udgaver, og her er front- og hækspoilere, og 5-egede 17"-aluhjul. I kabinen er der cremefarvet læder med sorte detaljer, R-Design centerkonsol og blå instrumentbaggrund. Pakken koster ca. 20.000 kr.


Mercedes-Benz S 350 CDI BlueEfficiency
Mercedes-Benz S 350 CDI Blueefficiency
© bilmagasinet.dk Mercedes-Benz S 350 CDI Blueefficiency

Et blandet forbrug på 13,2 km/l imponerer ingen i selskabet af økobiler, men se så på den netop faceliftede S-klasses køreklare vægt: Den er på ca. 2,2 ton. Et så lavt brændstofforbrug i den øvre luksusklasse er uhørt, og med en brændstofftank på 90 liter er rækkevidden betydelig. Motoren er en V6-turbodiesel på 3,0 liter med 235 hk ved 3.600 o/min. Momentet er 540 Nm fra 1.600-2.400 o/min.


Ford Transit ECOnetic
Ford Transit ECOnetic
© bilmagasinet.dk Ford Transit ECOnetic

Ford mest solgte varevogn, Transit, fås senere i år i en øko-udgave med et angivet snitforbrug på 14,0 km/l. Den forhjulstrukne Transit 280 Van har en neddroslet 115-hestes udgave af Fords 2-liters Duratorq turbodiesel. Momentet er 300 Nm fra 1.800-2.000 o/min. Den har afblændede hjulkapsler, gearkasseolie med nedsat friktion, hjul med lav rullemodstand og mulighed for topfartbegrænser.


Ford Fiesta Van ECOnetic
Ford Fiesta ECOnetic Panel Van
© bilmagasinet.dk Ford Fiesta ECOnetic Panel Van

I Storbritannien fås Fiesta som varevogn i en økoudgave med et CO2-udslip på 98 g/km og et snitforbrug på 27,4 km/l. Ford Danmark henter ikke officielt bilen til Danmark, men vil kunne tage den hjem på bestilling. 


Opel Insignia ecoFlex
Opel Insignia ecoFlex
© bilmagasinet.dk Opel Insignia ecoFlex

Spareudgaven af Insignia har en 2-liters dieselmotor på 160 hk, et CO2-udslip på 136 g/km og et EU-snit på 19,2 km/l. Momentet er 350 Nm ved 1.750 o/min, og 0-100-tiden 9,5 sek. Prisen er 393.900 kr. med fire eller fem døre og 17.000 kr. ekstra for Insignia Sports Tourer ecoFlex. Det lave forbrug er opnået ved lavere gearing i alle gear, 10 mm sænkning af bilen og ændrede designdetaljer.


VW Passat BlueMotion II

© bilmagasinet.dk

Anden generation af øko-Passat'en har en ny, 2-liters TDI-dieselmotor med 110 hk, lavere gearing og vindmodstand, og automatisk stop/start, er snitforbruget angivet til 20,4 km/l. Fås som sedan fra 360.000 kr. og st.car fra 375.000 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...